عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۰۶۷
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
آشنايي با مداحان
این هایی که می‌گویند فقط حسین، بدون سیاست و ولایت فقیه، اینها موقع جنگ که می‌شود به امام حسین (ع) می‌گویند بروم به زن و بچه‌ام برسم و فردا بر می‌گردم...
عقیق: حاج محمود كريمي متولد سال 1347 شمسي در تهران است. پدرش در سال 1361 طي عمليات فتح المبين مفقودالاثر شد و چهار سال بعد هم برادرش، ابوالفضل كريمي، در عمليات كربلاي پنج به شهادت رسيد. وی اولين بار در حاليكه خردسال بود روي پاي مرحوم كافي نشست و روضه خواند. يك بار هم زماني كه هفت سال داشت، در مسجدي در شاهين شهر اصفهان مداحي کرد.

حاج محمود علاوه بر اجرای سبک های ماندگار و محبوب، شاعر هم هست و بيشتر شعرهاي نوحه‌ها را خودش مي‌سرايد. نوحه مشهور «عشق يعني ...» که در سال 1381 اجرا شده از جمله آثار معروف اوست.  

او معتقد است که مداح بايد در مسير انقلاب اسلامي باشد. به همين دليل در نوحه ها و اشعار مداحي اش رنگ و عطر  انقلابي و مذهبي را با هم آميخته است. خودش مي گويد: «این هایی که می‌گویند فقط حسین، بدون سیاست و ولایت فقیه، اینها موقع جنگ که می‌شود به امام حسین (ع) می‌گویند بروم به زن و بچه‌ام برسم و فردا بر می‌گردم و وقتی برمی گردد که دیگر همه چیز تمام شده. طرف ممکن است یک عمر درس خوانده باشد اما آخر سر که قرار شد از امام حسین (ع) دفاع کند می‌گذارد می‌رود. ولی آنهایی که سیاست را یعنی زندگی را با امام حسین (ع) تنظیم می‌کنند و از مرگ نمی‌ترسند، می‌شوند زهیر و حر، در زمان ما می‌شوند طیب، طیب یک عمری تازاند آخرش چی شد؟ عاقبت به خیر شد.»

 مراسم ها

بيشتر مراسم هاي حاج محمودكريمي در هيئت رايت العباس(ع) در آستان امامزاده علي اكبر(ع) در محله چيذر و در مسجد الهادی مجیدیه برگزار مي شود.

 

زندگي حاج محمود در كلام خودش

حاج محمود کریمی درباره زندگي خودش مي گويد: «بعد از رفتن پدرم به جبهه و مفقود الاثر شدن او،‌ در كنار تحصيل هم كار مي‌كردم و هم مداحي. در مشاغلي همچون نجاري، بنائي و.... مدتي كار كرده‌ام. بنده دانشجوي مديريت صنعتي دانشگاه علامه طباطبائي بودم و 74 واحد درسي هم گذرانده‌ام اما به سراغ مطالعات مرتبط با بحثهاي فرهنگي و به ويژه مداحي رفتم و در اين زمينه به كسب معارف اسلامي پرداختم. از طرف ديگر علت آشنايي من با دستگاههاي موسيقي به اين بر‌مي‌گردد كه چون بنده قاري قرآن بوده‌ام و در تلاوت قرآن رعايت دستگاههاي موسيقي و رديف ها بسيار حائز اهميت است، به مدد كلام وحي در اين زمينه مهارت‌هايي به دست آورده‌ام. بيشتر شعرها را هم خودم مي‌گويم مثلا همين شعر عشق يعني... را هم بخاطر دارم كه روي موتور در حالت گريه سروده‌ام.»

برای دسترسی به مطالب مرتبط با حاج محمود کریمی در سایت عقیق اینجا را کلیک کنید

برای دسترسی به آرشیو کامل مداحی‌های حاج محمود کریمی و دانلود مداحی‌های ایشان، اینجا را کلیک کنید.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
1
1
دمش گرم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
0
1
اشتباه منفی دادم /خوشا به روزیت حاج محمود
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین