عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
به ابتكار يك موسسه حوزوي در نجف اشرف؛
همايش تجليل از جناب شيخ شريف كاشف الغطاء از محققان سرشناس حوزه علميه نجف برگزار و در آن بر اهميت رواج علم التحقيق در اين حوزه مقدسه تاكيد شد.
عقیق:موسسه دارالتراث نجف اشرف در يك اقدام ارزشمند به منظور تجليل از خدمات و تلاش هاي محققان و علما در زمان حيات شان، همايش تجليل از جناب شيخ شريف كاشف الغطاء از محققان برجسته نجف و فرزند مرحوم شيخ محمدحسين كاشف الغطاء را برگزار كرد.

شيخ شريف كاشف الغطا كيست؟
جناب شيخ شريف كاشف الغطاء از محققان سرشناس حوزه علميه نجف در زمينه حفظ و احياء ميراث علمي شيعه به شمار مي رود؛ وي كه در جريان انتفاضه شعبانيه نيز نقش مهمي در نگهداري و حفاظت از كتابخانه هاي معروف و بزرگ مرحوم آيت الله سيدمحسن حكيم و مرحوم آيت الله خويي ايفا كرده است، نقش ويژه اي نيز در حفظ و احياء آثار مرحوم محمدحسين كاشف الغطاء داشته است.
در مراسم تجليل از وي كه در محل دارالتراث در نجف اشرف برگزار شد، چهره هاي حوزوي و دانشگاهي حضور داشتند و آقايان حجت الاسلام والمسلمين محمد الحسون رئيس مركز پژوهش هاي اعتقادي، دكتر عبدالامير زاهد از اساتيد دانشگاه و شيخ عمار فرزند شيخ شريف كاشف الغطاء سخنراني كردند.
شيخ محمد الحسون كه به عنوان نماينده حجت الاسلام والمسلمين سيدجواد شهرستاني رئيس موسسه آل البيت(ع) در اين همايش حضور يافته بود، در ابتدا با تقدير از تلاش هاي دارالتراث نجف اشرف در برپايي اين همايش گفت: معمولا آئين تجليل از افراد و شخصيت ها پس از ارتحال آنها انجام مي گيرد اما اقدام دارالتراث در تجليل از شخصيت ها در زمان حيات شان از اهميت ويژه اي برخوردار است و جاي تقدير دارد و اميدواريم كه ساير موسسات و نهادها نيز از اين ايده، الگو برداري كنند.

مرحوم بلاغي و فروش اثاثيه منزل براي چاپ يك كتاب
وي توسعه اين همايش ها به جمع هاي جوانان و دانشجويي را مهم دانست و خاطر شان كرد: متاسفانه بسياري از جوانان از خدمات علمي و زحمات گرانسنگي كه علماي ما كشيده اند اطلاع ندارند در حالي كه گاه، جزئيات زندگي هنرمندان و ورزشكاران را مي دانند از همين رو شايسته است كه مجموعه اقداماتي به منظور معرفي علما به جوانان در سطح دانشگاه ها انجام بگيرد تا جوانان بدانند كه علما چه مشقت هاي فراواني را در راه حفظ و تبيين مكتب اهل بيت و پاسخ به شبهات مخالفين به جان خريده اند.
مدير مركز پژوهش هاي اعتقادي ادامه داد: به عنوان مثال مرحوم علامه بلاغي بارها اثاثيه منزل خود را فروخت تا كتاب عليه فرق ضاله چاپ كند و جامعه بايد از اين زحمات مطلع باشد تا نگاهي واقع بينانه به مرزبانان اعتقادي داشته باشند و جوانان با اسوه هاي حقيقي آشنا شوند.

نسخه هاي خطي در كتابخانه هاي شخصي را احيا كنيم
وي در بخش ديگري از سخنان خود به وجود نسخه هاي فراوان خطي در نجف اشاره كرد و گفت: كتاب هاي محقق حلي، محقق كركي و علمايي از اين قبيل، در دسترس است و نسخه هاي اين كتابها در كتابخانه هاي ايران، عراق، تركيه و حتي انگلستان يافت مي شود اما نسخه هاي خطي مربوط به 100 تا 150 سال اخير، بعضا انحصاري است و تنها يك نسخه از آن وجود دارد كه در كتابخانه هاي شخصي در نجف اشرف است از همين رو لازم است روش تحقيق و احياء آثار در حوزه علميه نجف رواج داده شود تا افراد متخصص در اين رشته تربيت شوند و به احياء نسخه هاي خطي موجود در كتابخانه هاي شخصي و جاهاي ديگر اهتمام ورزند.
حجت الاسلام والمسلمين محمد الحسون يادآور شد: قبل از سقوط صدام، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، كار تحقيق آثار مرحوم علامه بلاغي را آغاز كرد كه در آن كار، از 50 اثر مرحوم بلاغي تنها 24 اثر احيا و تحت يك موسوعه منتشر شد كه تمام اين24 اثر جزو آثار چاپي بود و نسخ خطي يافت نشد زيرا اين نسخه ها در كتابخانه هاي شخصي در نجف است!
وي به مثال ديگري در اين زمينه پرداخت و با اشاره به تحقيق خود در خصوص رسالة التنزيه اثر سيد محسن امين ابراز داشت: در اين تحقيق، رساله هايي را كه در رد يا تاييد رسالة التنزيه آورده اند گردآوري كردم و در همين اثنا متوجه شدم كه رسالة التنزيه كه در كتابخانه ها متداول است، همه برگرفته از چاپ دوم اين كتاب بوده و نسخه تحريف شده است و 12 صفحه كم دارد و حتي فرزند سيد محسن امين نيز چاپ اول را نداشت و آنقدر براي يافتن چاپ اول آن در كتابخانه هاي ايران، عراق و لبنان جستجو كردم تا اينكه متوجه شدم نسخه مربوط به چاپ اول آن در كتابخانه آقابزرگ طهراني در نجف اشرف است از همين رو لازم است علم التحقيق را رواج دهيم تا اين كتابها احيا شود.
خاطر نشان مي شود در پايان اين همايش، از جناب شيخ شريف كاشف الغطاء دعوت به عمل آمد و با اهداء لوح از زحمات و كوشش هاي علمي ايشان تقدير به عمل آمد.

نگاهي به فعاليت هاي دارالتراث نجف
لازم به ذكر است "دارالتراث" نجف از موسسات وابسته به دفتر حضرت آيت الله سيستاني در قم است و حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن بروجردي مديريت آن را بر عهده دارد.
هدف اين موسسه احياء آثار علما و ميراث فكري شيعه است و داراي كتابخانه اي بزرگ و متنوع در اين زمينه است.
اين موسسه اخيرا آموزش علم التحقيق را در نجف آغاز كرده و همچنين دوره اموزشي نسخه شناسي و كتاب شناسي در خصوص نسخه هاي خطي را برگزار كرده است. برگزاري دوره آموزش خط عربي ويژه جوانان نيز از ديگر برنامه هاي دارالتراث بوده است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین