عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۴۱۹۳
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
همزمان با میلاد مسعود حضرت قمر بنی هاشم(ع) با حضور میهمانان داخلی و خارجی از پروژه‌های حرم مطهر پرده برداری شد.
عقیق: آستان مقدس حرم حضرت عباس(ع) همزمان با چهارم شعبان ۱۴۳۶، خجسته زاد روز قمر بنی هاشم حضرت عباس(ع) و در حاشیه فعالیت‌های جشنواره بین المللی ربیع الشهاده، از فاز اول پروژه تقویت و تذهیب مجدد ایوان طلای حرم مطهر پرده برداری نمود. در این مراسم که با حضور میهمانان داخلی و خارجی همراه بود، از پروژه‌های ساخت درب‌های امام حسن، امام حسین، صاحب الزمان و موسی الکاظم علیهم السلام در قالب طرح توسعه حرم مطهر بهره برداری شد.

در این مراسم «علی الصفار» معاون نایب رئیس تولیت حرم مطهر در سخنانی به تشریح پروژه تذهیب ایوان طلای حرم مطهر پرداخت.

وی در سخنان خود که در مراسم پرده برداری از پروژه‌های حرم مطهر ایراد گردید گفت: در این روز بزرگ و در این مکان مطهر و در راستای خدمت به صاحب این مقام شریف، از برخی از پروژه‌های حرم مطهر پرده برداری خواهد شد.

علی الصفار در ادامه گفت: هیات امنای حرم مطهر حضرت عباس(ع) و در رأس آن آقای سید احمد الصافی، اقدام به تعریف و اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی، فرهنگی و خدماتی فراوانی نموده که توضیح آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد اما آنچه امروز برای آن گرد هم آمده‌ایم سه پروژه مهمی است که با حضور شما میهمانان ارجمند از آن‌ها پرده برداری خواهد شد. پروژه اول، فاز اول پروژه تجدید تذهیب ایوان طلای حرم مطهر می‌باشد. پروژه دومی که از آن پرده برداری خواهد شد دو درب طلا با نامهای فاطمه الزهرا(س) و امام جعفر صادق(ع) در این ایوان می‌باشند.

وی سومین پروژه را پروژه نمای چهار درب ورودی حرم مطهر (دربهای امام موسی الکاظم، امام صاحب الزمان، امام حسین و امام حسن علیهم السلام) معرفی نمود که به نقوش کاشانی و آیات قرآنی مزین گردیده‌اند.

الصفار در سخنان خود به تاریخچه بنای حرم مطهر اشاره نمود گفت: تاریخ ساخت بنای فعلی حرم مطهر به سال ۷۹۰ هجری باز می‌گردد. این ساختمان مربوط به عصر جلایری در قرن هشتم هجری بوده و در طول تاریخ شاهد عشق و ارادت محبان اهل بیت، اشک و آه ایشان و سلام ملائک و فرشتگان بوده است.

وی به ساخت سقف برای حرم مطهر در سال ۱۲۶۶ هجری قمری اشاره نمود و گفت: ایوان حرم مطهر در سال ۱۲۶۱ هجری اولین بار و در سال ۱۳۰۹ هجری بار دوم از سوی ناصر الدین شاه قاجار تذهیب گردید. در سال ۱۳۱۹ هجری بخشی از بنا مجددا تذهیب گردید و ما امروز بحمد الله شاهد تذهیب مجدد این بنا در فاز اول آن هستیم.
علی الصفار در پایان از تخصیص ۱۰ تن مس و ۷۰ کیلوگرم طلای ناب برای اعاده تذهیب فاز اول این ایوان خبر داد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین