عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۹۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
رئیس مجمع جهانی شیعه‌‌شناسی گفت: هر آنچه را که سنگین‌تر از عقل و کشش ما انسان‌ها بود، رد نکنیم، بلکه انحراف‌شناسی خرافات در قیام امام حسین(ع) را به صاحب‌نظران و کارشناسان واقعی واگذار کنیم.

عقیق:حجت‌الاسلام انصاری بویراحمدی رئیس مجمع جهانی شیعه‌‌شناسی در گفتگویی با اشاره به ولادت امام حسین (ع) اظهار داشت: گفت‌وگو درباره امام حسین (ع) بسیار شده است؛ در خصوص اعمال امام حسین (ع)، افکار و شخصیت وجودی حضرت سیدالشهدا(ع) کتاب‌های بسیاری نوشته شده اما حقیقت این است که با تمام وجود، تا کنون حتی بخشی از ارزش‌های وجودی این امام همام و عملکرد ایشان بازگو نشده است.

وی عنوان کرد: قداست و عظمت امام حسین (ع) از جهات متعددی اعم از لحاظ فردی، شخصیت اجتماعی، شخصیت دینی در پیشگاه خدای متعال، رسول خدا و ائمه اطهار علیهم‌السلام و سایر بزرگان به زیبایی قابل توصیف و بیان نیست.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌‌شناسی تصریح کرد: آنقدر فکر، عمل و وجود اباعبدالله(ع) برای بشریت نافع بوده که اگر تا روز قیامت تمام گویندگان، نویسندگان، سیاست‌مداران و تحلیل‌گران تلاش کنند تمامی زوایا و جهات و ابعاد مختلف ارزشی آن حضرت را بیان کنند، نخواهند توانست چنین کاری را به سرانجام برسانند.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) خون خدا نامیده شده است، ابراز داشت: چون امام حسین (ع) هر آن چه داشت در راه خدا داد اگر آن خدا هم هر آن چه را دارد به حضرت اباعبدالله (ع) بدهد، این معامله‌ای به عدالت است.

انصاری بویراحمدی یادآور شد: از آنجایی که حسین (ع) با همه وجود در راه خدا کشته شد کأنه خون‌دار خداست و مانند این است که خداوند در مقابل خون ایشان قرار گرفته باشد. این نوعی نگاه موازی نگاه کردن به خدا و بنده خدا است.

وی گفت: امام حسین (ع) تا چه اندازه قرب و ارزش دارد، چقدر ذی‌قیمت است که ایشان را خون خدا می‌خوانند. اگر کسی، شخصی را بکشد می‌گویند باید خونش را بدهد و دیه کامل پرداخت کند در واقع  خدا وقتی بخواهد دیه امام حسین (ع) را پرداخت کند، طوری باید این خون پرداخت شود که به اندازه خودِ خدا باشد. این قدر دیه سیدالشهدا (ع) بزرگ است.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌‌شناسی ابراز داشت: ارزش و عظمت کاری که اباعبدالله(ع) انجام داد به خالصانه بودن آن و در راه رضای حضرت حق تعالی بود و کار ایشان به اندازه‌ای بزرگ بود که اگر حضرت قیام نمی‌کرد زحمات تمام انبیاء، اولیا و گذشتگان از ادیان الهی، نابود می‌شد و در واقع با قیام امام، همه آنها زنده شد.

وی با تأکید بر اینکه تمام عملکرد خداوند با قیام امام حسین (ع) زنده شد و از دست‌رفته‌ها دوباره بازگشتند، عنوان کرد: بنابراین باید درباره امام حسین (ع) عاقلانه، اندیشمندانه اندیشید و با توجه به آیات و روایاتی که درباره ایشان وجود دارد، با توجه به نظر اندیشمندان طراز اول جهان اسلام به گونه‌ای حرف بزنیم و عمل کنیم که در شأن امام حسین (ع) باشد.

انصاری بویراحمدی خاطرنشان کرد: اگر حق امام حسین (ع) را آنگونه که شایسته و بایسته است به جا نیاوریم و ادا نکنیم، جفا کرده‌ایم. اگر می‌خواهیم درباره امام حسین (ع) بنویسیم باید تلاش کنیم به احسن وجه بنویسیم، اگر می‌خواهیم درباره این حضرت سخن بگوییم و مداحی کنیم باید آنگونه که شأن و منزلت حضرت سیدالشهدا (ع) است عمل کنیم.

وی گفت: مهم این است که هر چیزی را به راحتی درباره امام حسین (ع) انکار نکنیم؛ هر آنچه که سنگین‌تر از عقل و کشش ما انسان‌ها بود یا هر چیزی را به عنوان این که خرافه است و واقعیت ندارد رد نکنیم لذا انحراف شناسی خرافات در قیام امام حسین (ع) را بر عهده صاحب‌نظران و کارشناسان واقعی واگذار کنیم که حسین‌شناسی قوی دارند و دین‌شناس هستند.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌‌شناسی با بیان اینکه هر جوانی، هر دانشجویی، هر استادی که در این زمینه صاحب نظر نیست و تخصص ندارد، ابراز داشت: ما نباید نسنجیده اظهار نظر کنیم و مبانی عقلی و نقلی قوی درباره حضرت را به این بهانه که جامعه گنجایش شنیدن و پذیرفتن آن را ندارد را در نگاه اول زیر سؤال ببریم؛ جامعه باید قرن‌ها پیشرفت کند و به اوج کمال برسد تا بتواند بخشی از ارزش وجودی حضرت سیدالشهدا (ع) را درک کند.

وی یادآور شد: توصیه می‌کنم که حتماً‌ هر آنچه که درباره امام حسین (ع) بیان می‌شود، گفته می‌شود، بررسی می‌شود به زیباترین وجه و کارشناسانه‌ترین و متخصصانه‌ترین وجه انجام شود.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین