عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷
تراز: قرآن می فرماید آنهایی که مراقب اعمال خویشند و سرمایه جان خویش را در راه خدا معامله می کنند چه سود فراوانی برده اند (فَما رَبِحَت تجارَتُهم)...
عقیق:موضوع خرید و فروش در قرآن کریم بارها تكرار شده است. در برخی آیات به احکام کسب و کار اسلامی و راه های دوری از گرفتاری در ورطه گناهان مالی همچون ربا و کم فروشی پرداخته شده است. اما در آیات بسیاری نیز به اهمیت تفکر در مساله سود و زیان در عمر و بهره مندی مناسب از سرمایه با ارزش عمر انسان اشاره شده است. قرآن هشدار می دهد که دنیا فانی است و مبادا بالاترین سرمایه هایت را به پای چنین دنیای کم ارزشی بریزی و هدر بدهی.
در آیه ۱۷۷ سوره آل عمران می خوانیم:
«إِنَّ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْكُفْرَ بِالْإِيْمانِ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ.»
«قطعاً كسانى كه ايمان را با كفر معامله كردند، هرگز به خداوند ضررى نمى رسانند و براى آنان عذاب دردناكى است.»
                                                                                                                         *****
سه نكته:

کالای بازار دنیا چیست؟

قرآن کریم مثال زیبایی می زند و دنيا را به بازاری تشبیه مى کند. بازاری که فروشندگان در آن انسانها هستند. اما چه کالایی در این بازار خرید و فروش می شود؟ مردم در اینجا عقايد و اعمال و رفتارهای خویش در طول عمر را به عنوان كالاى اين بازار می فروشند!


 جنس فروخته شده پس گرفته می شود یا نه!؟
اینجا نیز مانند سایر بازارها جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود! انسانها باید مراقب باشند که وقتی عمر خویش را فروختند دیگر بازگشتی در کار نیست. حالا هرکس ببیند عمرش را در قبال چه چیزی می فروشد، به ثمن بخس یا به بهای ارزشمند؟ البته تنها یک راه بازگشت وجود دارد که جنس فروخته شده را پس بدهیم آن هم "توبه" است. تنها با توبه صحیح و قلبی (نه فقط زبانی) است که می شود جنس خود را (همان اعمال و کردار) پس بگیریم و به بهای گران تر بفروشیم.


تنها بازاری که فروش در آن اجباری است!
نکته جالب این است که در اين بازار عجیب، فروش اجبارى است ولى انتخاب مشترى با انسان است! يعنى ما نمى توانيم آنچه را داريم، از قدرت و عمل و عقيده رها بگذاريم، ولى مى توانيم مسير عقايد و كردار را سودبخش يا زيان آور قرار دهيم. قرآن می فرماید آنهایی که مراقب اعمال خویشند و سرمایه جان خویش را در راه خدا معامله می کنند چه سود فراوانی برده اند (فَما رَبِحَت تجارَتُهم) پس باید به هوش بود و مراقبت کرد تا در این بازار مکّاره متضرر و پشیمان نشویم.


منبع:تراز


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین