عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۹۰۱
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
امروز هم این موضوع را به عینه مشاهده می کنیم که مردم دنیا بیش از اینکه از مواهب و نعمت ها و پیشرفت های علوم بهره ببرند اسیر آنها هستند. در واقع انسان قرن حاضر، انسان اسیر تکنولوژی است!
عقیق:خداوند متعال در قرآن کریم بارها به این نکته اشاره می کند که هرچه مردم در این دنیا دارند و کسب می کنند همه از آنِ خداست لذا نباید به آن دل بست. از طرفی همین مواهب و نعمت هایی که خداوند به ما اعطا کرده را اگر از آنها در راه خیر بهره بردیم یا انفاق نمودیم برنده ایم. و اگر از این امانت های الهی در راه خیر استفاده نکردیم و خدای ناکرده در راه شر به کار بردیم بازنده حقیقی بازی دنیا ما خواهیم بود.
در آیه ۱۸۰ سوره آل عمران می خوانیم:
«وَلاَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُواْ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلِلّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ.»
«آنان که در نعمتی که خدا به آنها عطا کرده است بخل می ورزند، مپندارندکه در بخل ورزيدن برايشان خير است نه، شر است. در روز قيامت آنچه را که در بخشيدنش بخل می ورزيدند چون طوقی به گردنشان خواهند آويخت و ميراث آسمانها و زمين از آنِ خداست و او به هر کاری که می کنيد آگاه است.»
                                                                                                                          *****
سه نکته:

 مقصود آیه مانعان زکات است

گرچه در آيه نامى از زكات و خمس و حقوق واجب مالى برده نشده ولى در روايات اهل بيت عليهم السلام و همچنين در گفتار مفسران، آيه به مانعان زكات تخصيص داده شده و مجازات هایی كه در آيه به چشم مى خورد نيز دليل بر اين است كه منظور انفاق مستحبى نيست.


انسان، اسیر تکنولوژی!
تجسم اينگونه اموال به طوقى كه بر گردن مى افتد اشاره به اين حقيقت است كه انسان تمام سنگينى مسئوليت آنها را تحمل خواهد كرد بدون اينكه از آثار آنها بهره مند گردد. اموال سرشارى كه بطور جنون آميز جمع آورى و نگاهدارى گردد و در خدمت اجتماع نباشد جز زنجير و زندان براى صاحب آن چيزى نيست زيرا مى دانيم بهره گيرى شخصى از مال و ثروت حدود معينى دارد و از آنكه بگذرد جز يكنوع اسارت و سنگينى بيهوده نتيجه اى نخواهد داشت مگر اين كه از بركات معنوى آن برخوردار و در مسير كارهاى مثبت قرار گيرد. امروز هم این موضوع را به عینه مشاهده می کنیم که مردم دنیا بیش از اینکه از مواهب و نعمت ها و پیشرفت های علوم بهره ببرند اسیر آنها هستند. در واقع انسان قرن حاضر، انسان اسیر تکنولوژی است!


 دوست و دشمن از بخیل متنفرند!
در تفسير عياشى از امام باقر (ع) روايت شده كه هر كس زكات مال خود را نپردازد خدا آن مال را به طوقهايى از آتش مبدل مى كند، سپس به او گفته مى شود كه همانطور كه در دنيا به هيچ قيمت اين اموال را از خود دور نمى كردى اكنون آنها را بردار و به گردن خود بيفكن!
امیرالمؤمنین (ع) نیر می فرمایند: «از خصلت بخل دوری کنید، چه این که انسان بخیل را بیگانگان دشمن دارند و خویشان از او گریزان و متنفرند.» (غرر الحکم، ج ۲، ص ۳۲۶)


منبع:تراز


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین