عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۳۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
پسرنمک خانه، دختر مرکز مهربانی
نمونه کامل مدرسه تربیت در خانه امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) وجود دارد.
عقیق:  این مدرسه با نظارت رسول خدا (ص) شکل گرفت تا شیوه های تربیتی صحیح را به ما یاد بدهد. در این شرایط، هیچ کسی بهتر و زیباتر از آن حضرت نتوانسته که فرزندی مانند حضرت فاطمه زهرا (س) داشته باشد و در تربیت نوه های خود هم به خوبی سهیم باشد. دکتر طاهره محسنی، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل دینی، در این باره به نکات مهمی اشاره می کند.

*پسر خود را شاد کنید
پسر نمک خانه است و همین نمک خانه در نظام خانواده اسلامی و رفتار پیامبر(ص) اهمیت بسیاری دارد. نمود این نوع رفتارها را می توان در برخورد آن حضرت با امام حسن و امام حسین دید. ایشان نه تنها با آنان مهربان بودند بلکه حتی با آنها شوخی هم می کردند.
دکتر طاهره محسنی، استاد دانشگاه و کارشناس دینی، در این خصوص به نکته مهمی اشاره می کند: «پیامبر(ص) احترام به فرزند را با انسان بودن پدر یا مادر برابر می دانستند. یک بار ایشان امام حسن و امام حسین(ع) را روی زانوان خود نشانده بودند و می بوسیدند. ایشان محبت و بوسیدن فرزند را مطابق با انسانیت و اسلام فرد می دانند. روایت داریم که ایشان با پسران شوخی هم می کردند.»
این کارشناس دینی در خصوص رفتار با پسران حدیث جالبی از پیامبر اکرم (ص) نقل می کند و می گوید: «آن حضرت در جایی فرمودند کسی که پسر بچه خود را شاد و مسرور کند مانند آن است که دیدگانش از ترس خداوند اشک ریخته است.» درواقع کانون خانواده برای پسر باید به قدری گرم باشد که او در پاکی و پاکدلی پرورش پیدا کند.

*دختر روحی لطیف دارد
رفتار پیامبر(ص) با دختر خانه نه تنها قابل توجه بلکه دور از تصور است. ایشان دختر را لطیف ترین موجودات می دانند. از طرفی توصیه های عجیبی هم در این زمینه کرده اند. در سیره ایشان، دختر در مرکز محبت و مهربانی قرار دارد.
دکتر محسنی در خصوص رفتار با دختر به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اشاره می کند و می گوید: «پیامبر اسلام (ص) می فرمایند هر گاه وسیله ای در دست دارید و وارد خانه می شوید، پیش از همه آن را به دختر خود بدهید چرا که روح دختر بسیار لطیف و ظریف است.»
او در بخش دیگری از سخنانش می گوید: «درواقع خداوند به قدری دختر را لطیف آفریده که یکی از ویژه ترین و حساس ترین نعمت های خود (دوران حمل بچه و مادری) را به او داده و تنها او را لایق آن دانسته تا واسطه رحمت خدا با جنین باشد. پیامبر اسلام (ص) در رفتار با زنان همیشه این خصلت را مد نظر داشتند و آنان را از اموری که این لطافت را زیر سوال می برد نهی می کردند.»

*پیامبر اکرم (ص) با کودکان بازی می کردند
روایت است روزی نبی مکرم در کوچه ای با بچه ها بازی می کردند. یکی از اصحاب به ایشان می رسد و می گوید دور از شأن شما نیست که با بچه ها همبازی شوید؟ حضرت می فرمایند: «نه! وقتی برای نماز به مسجد می رفتم بچه ها از من خواستند با آنها بازی کنم و من هم قول دادم بعد از نماز حتما با آنها بازی کنم. حالا هم باید به عهد خود وفا کنم.»
این کارشناس دینی در سیره پیامبر(ص) به این نکته هم اشاره می کند: «پیامبر(ص) همیشه همراه خودشان خوراکی هایی مثل گردو یا تنقلات داشتند و وقتی بچه ها را می دیدند، با آنان هم صحبت می شدند و به آنها گردو می دادند. ایشان همیشه تاکید داشتند حتما به قول هایی که به آنان می دهید، وفا کنید چراکه کودکان روی این مسائل حساسند.»
او به سخنان پیامبر(ص) درباره وظیفه والدین نسبت به کودکان هم می گوید: «آنها وظیفه دارند نام نیکو برای کودکانشان انتخاب کرده و آنان را به مسائل دینی آگاه کنند و فضای مناسب برای تربیت شان فراهم آورند.»



منبع:قدس
211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین