عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۹۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۶
آیت‌الله رضا رمضانی:
امام جمعه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ گفت: باید قوانین را به گونه‌ای تدوین کنیم که انسان پس از رسیدن به حق خود، احساس عزت و رشد و ارتقای فکری و اخلاقی داشته باشد، باید همه تلاش کنند این معنا را به بشریت القا کنند.

عقیق:آیت‌الله رضا رمضانی امام جمعه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در خطبه‌های نمازجمعه با تأکید بر اینکه در بررسی مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر، باید به نوع تلقی افراد نسبت به خدا، جهان و انسان توجّه کرد، بیان داشت: زیرا بدون توجه به مبانی و اصول، تحلیل دقیق و جامعی از این مواد به دست نخواهد آمد، در حقیقت برخی از تفاوت‌ها و بیان بدون قید و شرط قوانین، به نوع تحلیل درباره انسان و اینکه چه نگاهی درباره ماهیت و هویت انسان داشته باشیم، بر می‌گردد.

وی افزود: مثلاً در ماده سوم حقوق بشر به حق حیات، آزادی و امنیت شخصی برای انسان‌ها اشاره شده و هیچ قید و شرطی در این ماده نیامده است، گرچه در برخی از مواد، محدویت‌هایی درباره آزادی و مانند اینها آمده است و چه خوب بود در هنگام تدوین این ماده‌های جهانی از تعابیر دقیق‌تر و بدون ابهام استفاده می‌شد تا این گونه نباشد که هر کسی برای خود برداشت و یا تحلیلی داشته باشد.

آیت‌الله رمضانی ابراز داشت: بسیاری از این مواد را نمی‌توان به صورت مطلق پذیرفت، زیرا در مقام عمل مشکلاتی را به بار خواهد آورد، مثلاً  حق حیات در اسلام فقط به حیات مادی اطلاق نمی‌شود، بلکه حیات معنوی را نیز در بر می‌گیرد یا اینکه آزادی فردی در اسلام به نحوه معقول پذیرفته شده است، آزادی معقول هم همان است که ضرورت آن برای رشد انسان‌ها غیر قابل انکار است.

وی با بیان اینکه از منظر آموزه‌های اسلامی انسان نمی‌تواند برای انجام آنچه بر ضد اصول انسانی است و به حال آدمیان مفید نیست، آزاد باشد، ادامه داد: بنابراین در گفتن‌ها، شنیدن‌ها، خوردن‌ها، آشامیدن‌ها، نوع ارتباطات، ارضای شهوات و استفاده از قوه قهریه یک سری قوانین و دستوراتی وجود دارد که باید به آن توجه شود، از این رو اینکه گفته شود انسان به لحاظ شخصی آزاد است هر کاری را انجام دهد، فقط با این قید که دیگران را مورد آزار قرار ندهد، نتیجه‌اش بی بند و باری شخصی خواهد بود نه بیان حقوق انسان.

 

 

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به اینکه اسلام به تربیت قوای گوناگون انسان توجه دارد، اظهار داشت" قرآن کریم در آیه شریفه «کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى‏ صِراطِ الْعَزیزِ الْحَمیدِ» به این مهم اشاره دارد که قرآن نازل شده تا به رسالت هدایت خود عمل کند؛ یعنی بشریت را به واسطه پیامبر اکرم(ص) از ظلمت‌ها و تاریکی‌ها رهایی داده و آن‌ها را به سوی نور رهنمون سازد.

وی افزود: بر این اساس رابطه میان حیات، آزادی و امنیت از نظر اسلام بسیار دقیق و عمیق است، زیرا حیات و زندگی مادی برای رسیدن به حیات معقول است، بنابراین باید در حیات و زندگی، هدف و غرض از زندگی و آفرینش مشخص باشد و به غایت آن توجه شود، به همین جهت قرآن کریم کسانی که از حیات مادی برخوردارند را مورد خطاب قرار می‌دهد تا با پذیرش دعوت خدا و رسول حق، به حیات مطلوب و معقول دست یابند: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُم‏».

آیت‌الله رمضانی افراط و تفریط را زمینه‌ساز انحراف مسیر حیات و زندگی دانست و گفت: چرا نمی‌خواهیم بپذیریم که انسان واقعاً دارای کرامت است و این کرامت محدود به امور زودگذر حیات مادی نیست، پس نباید با مفاهیم مبهم و پیچیده خود را درگیر و مشغول سازیم و باید قوانین را به گونه‌ای تدوین کنیم که انسان پس از رسیدن به حق خود، احساس عزت و رشد و ارتقاء فکری و اخلاقی داشته باشد، بالاخره باید بپذیریم که انسان با جماد و گیاه و حیوانات متفاوت است و دارای تمایز ذاتی و عرضی است. پس کمال، سعادت، حیات، آزادی و امنیت خاص خود را دارد و باید همه تلاش کنند آن معنا را به بشریت القاء کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس بسیار روشن است که انسان، انسان است و نه بنده و برده کسی و نباید کسی جامعه‌ای را پدید آورد که داد و ستد و خرید و فروش برده در آن وجود داشته باشد، چه اینکه در ماده چهارم این اعلامیه آمده است، البته در جنگ‌های میان دولت‌ها اگر افراد اسیر گرفته می‌شوند باید احکام انسانی نسبت به آن‌ها به اجرا درآید و نباید نسبت به بچه‌ها و زنان و پیرمردان و پیرزنان ظلمی و شکنجه‌ای صورت گیرد، بلکه حریم و شئون انسان‌ها باید محفوظ نگه داشته شود.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین