عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰
همه نحوه ولادت و چگونگی پرورش حضرت موسی علیه السلام در کنار دشمن خدا، فرعون ستمگر را شنیده ایم اما شاید کمتر علت نامگذاری وی و معنای نام آن حضرت را شنیده باشیم.

عقیق: منجم در برابر فرعون نشسته از نتیجه استخراج خود بدین ترتیب اظهار ناراحتی می کند: خطری بر سر شما سایه انداخته و هیولای مرگ را گسترده است، من به ستارگان آسمان نگاه می کنم و می بینم ستاره سعادت بنی اسرائیل نزدیک است طلوع کند، آنهایی که اکنون ما آنها را بدون مزد برای هیزم کشی و کارگری استخدام کرده ایم آنها می آیند دستگاه قبطیان را زیر کرده و بر ما مسلط می شوند.

فرعون از شنیدن این خبر سخت برآشفت، بلافاصله دستور صادر کرد که پسران نوزاد بنی اسرائیل را سر بریده و دخترانشان را باقی گذاشت.

 

صد هزاران طفل سر بریده شد                                  موسی عمران صاحب دیده شد

 

روزگار سپری شد تا در سال 1718 قبل از میلاد درد زایمان مادر موسی را فراگرفت و قابله ای وارد شد چون موسی ولادت یافت نوری از جبینش بدرخشید که قابله را متحیر ساخت و محبتش در دل وی جا گرفت و ولادتش مخفی داشت. 

اما با این حال مادر موسی از ترس جاسوسان و جلادان به فکر افتاد که این نوزاد را کجا پنهان دارد. 

خداوند بهترین نگهبانان و حافظان به مادر موسی علیه السلام وحی کرد "فرزندت را در صندوق گذاشته به دریا بینداز ما او را نیز بسوی تو بر می گردانیم" مادر موسی علیه السلام طبق دستور عمل کرد و فرزند خود را به امواج خروشان "نیل" داد اما مطمئن به وعده الهی.

خداوند جهان آفرین آن صندوق را در آب گردانید تا بسوی امن ترین محل رساند، به باغ های کاخ فرعون و در آغوش دشمن خود! 

فرعون از ترس سقوط دیکتاتوری اش قصد سر بریدن او را داشت اما خداوند مهر و محبت موسی علیه السلام را به دل ملکه نیل، "آسیه" همسر فرعون انداخت. او از فرعون خواست از این کار منصرف شده و او را به فرزندی قبول کند.

این گوشه ای از سرگذشت ولادت و شروع رشد و پرورش پر ماجرای حضرت موسی علیه السلام پیامبر قوم بنی اسرائیل بود.

 

اما چرا نام موسی (ع) "موسی" گذاشته شد؟

مرحوم شیخ صدوق ره در کتاب علل الشرایع، علت نامگذاری حضرت موسی (ع) را با استناد به حدیثی اینگونه بیان می کنند:

"خداوند تبارک و تعالی زمانی که موسی در شکم مادر بود سیصد و شصت برکت به او عنایت فرمود، پس فرعون او را که در صندوقی چوبی بود از بین آب و درخت برداشت و به همین دلیل به او "موسی" گفتند چرا که لفظ « مو »در لغت قبطی( مصریان باستان که فرعون نیز از آنان بود) به معنای آب بوده و « سی » به معنای درخت می باشد و چون او را از بین آب و درخت[ی از درختان باغ کاخ فرعون] یافتند، وی را "موسی" خواندند.


منبع: جام نیوز

211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین