عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
مکیال المکارم. . .
یوسف؛ خداوند امرش را یک شبه اصلاح فرمود که پادشاه مصر آن خواب را دید. قائم نیز خداوند متعال امرش را در یک شب اصلاح می فرماید، پس در آن یک شب یاران آن حضرت را از بلاد دور جمع می کند.
عقیق:"مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏ شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.

اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:

"چون ما نمی ‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، می ‏باشد."

شباهت به یوسف

یوسف زیباترین اهل زمان خود بود. قائم نیز زیباترین اهل زمان خود می باشد، چنانکه در بحث جمال آن حضرت گفتیم.

یوسف مدتی طولانی غایب شد تا اینکه برادران بر او داخل شدند. پس آنان را شناخت در حالی که آنها او را نمی شناختند. قائم نیز از خلق غایب شده، در عین حالی که در میان آنها راه می رود و آنان را می شناسد ولی آنها او را نمی شناسند.

یوسف؛ خداوند امرش را یک شبه اصلاح فرمود که پادشاه مصر آن خواب را دید. قائم نیز خداوند متعال امرش را در یک شب اصلاح می فرماید پس در آن یک شب یاران آن حضرت را از بلاد دور جمع می کند.

شیخ صدوق در کمال الدین از امام باقر(ع) روایت کرده که فرمود: در صاحب این امر شباهتی از یوسف است و آن اینکه خداوند عز و جل در یک شب امر او را اصلاح می فرماید و از پیامبر اسلام مروی است که فرمود: مهدی از ما اهل البیت است خداوند امر او را در یک شب اصلاح می کند.

یوسف دچار زندان شد، وی گفت: پروردگارا زندان برایم خوشتر از چیزی است که اینان مرا به آن فرا می خوانند. قائم نیز در حدیثی از امام باقر(ع) آوردیم چنین آمده که فرمود: در صاحب این امر سنتی از موسی و سنتی از عیسی و سنتی از یوسف و سنتی از محمد (ص) است تا آنجا که فرمود و اما سنت از یوسف زندان و غیبت است.

می گویم: ای دوست پیرو خاندان عصمت از این بیان عبرت بگیر و در عظمت مصیبت و محنت مولایت اندیشه کن که دنیا با همه فراخی و زمین با همه پهناوریش برای او زندان شده به طوری که از ستم معاندین و مخالفانش ایمن نیست از درگاه خداوند متعال می خواهیم که فرجش را تعجیل و خروجش را سهل و آسان گرداند.

یوسف چند سالی در زندان ماند، قائم، ای کاش می دانستم که چقدر در زندان غیبت به سر خواهد برد و کی بیرون خواهد آمد.

یوسف از خاص و عام غایب شد و از برادرانش مخفی ماند و امر او بر پدرش یعقوب مشکل شد با اینکه مسافت میان او و خاندان و شیعیانش نزدیک بود. قائم نیز چنانکه در حدیث دیگری آمده همین طور است.

در کمال الدین از حضرت امام باقر(ع) در بیان شباهت حضرت قائم به جمعی از پیامبران چنین آمده: و اما شباهت او به یوسف بن یعقوب: غیبت از خاص و عام و مخفی بودن از برادران و پوشیده شدن امر او از پدرش یعقوب پیامبر با وجود نزدیک بودن مسافت بین آن حضرت با پدر و خاندان و پیروانش...


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین