عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۲۳۵۳
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
معاون سابق هماهنگي امور عمراني استانداري خراسان رضوي از احداث جاده زيارت در مشهد مقدس خبر داد و گفت: براي احداث اين جاده كه از نيشابور تا مشهد ادامه دارد، در حدود ۵ ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده كه هنوز تمامي آن دريافت نشده است.
عقیق:محمد حسن واحدي، معاون هماهنگي امور زايران خراسان رضوي در نشستي خبري كه در استانداري برگزار شد، با بيان اين كه با وجود گذشت چهار سال از ايجاد معاونت هماهنگي امور زايران در سه استان، خراسان رضوي، فارس و قم، متأسفانه در حوزه زيارت و زاير، برنامه ريزي خاص، مدون و كارشناسي شده، صورت نگرفته است، اظهار كرد: مطالعه اي كه تحت عنوان «طرح توسعه كمي و كيفي زيارت» در سال ۸۸ مصوب شد را مي‌توان به عنوان تنها اقدام در اين زمينه دانست كه هنوز تغيير و تحولي در آن نيز صورت نگرفته است.

وي با اعلام اين كه حدود ۴۰۰ ميليون شيعه در جهان هستند كه مشهد به عنوان يكي از كانون‌هاي توجه اين تعداد شيعه به شمار مي‌رود، افزود: ما نياز به يك برنامه ريزي جامع و كامل در امر زيارت و امور زايران داريم و براي رسيدن به اين برنامه استراتژي مهم و كلاني به نام توسعه خراسان رضوي از كليد زيارت، در نظر گرفته شده است.

توسعه استان با محوريت زيارت
معاون هماهنگي امور زايران خراسان رضوي يادآور شد: توسعه استان با در نظر گرفتن و توجه به بحث زيارت ميسر خواهد شد و هر گونه فعاليت‌هاي ريز و درشت در عرصه‌هاي مختلف مانند، سياسي، اقتصادي و يا دولتي و خصوصي كه در اين استان اتفاق مي‌افتند داراي قله رفيعي به نام زيارت هستند و همه كارها براي خدمت رساني بهتر به زايران و مجاوران امام رضا (ع) انجام مي‌شود.

واحدي اظهار كرد: زيارت عارفانه، آسان و ارزان و با كيفيت، تكريم زاير با ماندگاري مناسب براي ترويج و تثبيت فرهنگ رضوي و اثرگذاري در زندگي مردم، به عنوان چشم انداري براي تحقق استراتژي ياد شده (توسعه خراسان رضوي از كليدر زيارت) در نظر گرفته شده است.

وي به بيان برخي از وظايف اين معاونت پرداخت و گفت: هماهنگي، هدايت و ارائه راهكار جهت ارائه خدمات به زايران، مطالعه و تدوين برنامه‌هاي خدمات به زايران و بررسي چالش‌ها و مشكلات، نظارت و ارزيابي بر دستگاه‌هاي متولي خدمت به زايران، همكاري و تعامل با آستان قدس رضوي، پشتيباني از برنامه‌هاي مناسبتي و هماهنگي، طرح نظر سنجي از زايرين، ساماندهي زايران غير ايراني و ديگر وظايفي كه همگي با هدف خدمت رساني به زاير و مجاور رضوي و تعميق فرهنگ زيارت انجام مي‌شوند.

ضرورت افزايش سرانه زايران
معاون هماهنگي امور زايران خراسان رضوي با اشاره به اختصاص هزار ميليارد ريال به سه استان خراسان، قم و فارس در حوزه زيارت و زاير در برنامه پنجم كه متأسفانه به سرانجام نرسيد، تصريح كرد: در برنامه پنجم نمايندگان مجلس، بودجه زيارت را بين استان‌هاي كشور توزيع كردند. در برنامه ششم تلاش براي برگرداندن اين اعتبار و استفاده بهينه در امر زيارت، انجام خواهد شد چرا كه اين سرانه پاسخگوي سرانه خدمات رساني به زاير نيست.

معاون سابق هماهنگي امور عمراني استانداري خراسان رضوي به تشكيل ستاد خدمات سفر اشاره كرد و گفت: در بحث زايران پياده، جاده زيارت (نيشابور مشهد) در حدود ۵ ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده كه هنوز تمامي آن دريافت نشده است؛ مقدمات اجرايي اين جاده هماهنگ شده كه خيرين نيز مي‌توانند از طريق مشاركت‌هاي مالي خود در احداث جاده اي كه براي ايجاد امنيت زائران پياده ايجاد شده همكاري داشته باشند.

وي با بيان اين كه اگر ما نتوانيم، تحول روحي و فرهنگي در بطن وجود زائر ايجاد كنيم يعني موفق نبوده ايم، تأكيد كرد: بايد از تمام امكانات سخت افزاري و نرم افزاري استان را براي تعميق و تثبيت فرهنگ رضوي استفاده كنيم.

ضرورت توجه به توسعه اقتصادي زيارت محور
واحدي اظهار كرد: توسعه اقتصاد زيارت محور، نكته اي است كه در بحث زيارت مغفول مانده است؛ بايد جذابيت در سرمايه گذاري ايجاد كنيم و با به كار گيري بحث خصوصي و در كنار آن سهمي نيز در كاهش بيكاري استان داشته باشيم.

محمود رسولي نژاد، مدير كل امور رفاهي زايران خراسان رضوي نيز در اين نشست اظهار كرد: تمركز ما بيشتر در مسائل رفاهي زايران، شناسايي نياز‌ها و تلاش براي رفع مشكلات است تا بهترين ارائه خدمات را داشته باشيم.

وي ادامه داد: حمل و نقل (درون شهري و برون شهري)، اسكان زايران به صورت عام، موضوع بهداشت و درمان و دسترسي راحت به آن، ارزاق عمومي و گسترش آن در مناسبت‌هاي خاص و پيك شلوغي و نيز نياز سنجي زائران پياده از محورهاي قابل بررسي هستند.

مدير كل امور رفاهي زايران خراسان رضوي در ادامه گفت: مشهد به عنوان شهري زيارت محور محسوب مي‌شود و همه دستگاه‌هاي دولتي و غير دولتي از خدمات زاير بهره مند مي‌شوند كه با هدف رفع معضلات و يكنواختي و نيز ارائه خدمات مناسب و هماهنگ به زايران است.

حضور مبلغان در كاروان‌هاي پياده براي نخستين بار
خوش نصب، معاون امور فرهنگي زايران خراسان رضوي نيز در ادامه اين نشست با بيان ضرورت پرداخت به بحث فرهنگ به ويژه فرهنگ رضوي، خاطرنشان كرد: توجه به نيازهاي فرهنگي زايران را در حوزه سوغات فرهنگ و مسائل فرهنگي دنبال كرده ايم اما بايد توجه بيشتري به آن شود.

وي افزود: تاكنون ۶۰۰ نفر فعال در عرصه خدمات زيارت، ۶۰ كانون فرهنگي تبليغي در زمينه گسترش اثرات زيارت فعاليت داشته اند و براي اولين بار اعزام مبلغان به كاروان‌هاي پياده در سال گذشته و ماه نخست سال جاري انجام شد كه بيش از ۱۳۰۰ مبلغ در اين طرح همكاري داشتند.

منبع:حج


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین