عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۷۱۳
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
نفر دوم مسابقات سراسری در رشته حفظ کل تأثیر‌گذاری حافظان و قاریان قرآن را در جامعه پایین دانست و گفت: باید برنامه اصلی ما تربیت قرآنی افراد باشد نه کسب مقام در مسابقات، به شرطی که مسئولان نخبگان را به حال خود رها نکنند.

عقیق:محمد خاکپور از حفاظ قرآن شهر مشهد مقدس است که در سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم موفق به کسب مقام دوم شد. وی سال 1392 به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی اردن حضور پیدا کرد و امسال هم نماینده کشورمان در مسابقات کشور الجزایر است.

 


تلاوت خاکپور در فینال

مسابقات کشوری قرآن

دانلود

 

خود را معرفی کنید؟

محمد خاکپور هستم متولد 1372 مشهد مقدس،‌ در حال حاضر در حوزه علمیه عباس قلی‌خان مشهد مشغول تحصیل هستم. البته مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث را هم دریافت کرده‌ام.

حفظ قرآن را از کی آغاز کردید؟

حدود 6 یا 7 ساله بودم که در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی مهدالرضا زیر نظر آستان قدس رضوی شرکت کردم و در این مسیر با اساتیدی مانند مهدی حسنی، داود خلوصی و رضا ملکی آشنا شدم و چند جزء قرآن را حفظ کردم البته در کنار حفظ، قرائت هم کار می‌کردم اما فعالیت من چندان حرفه‌ای و منظم نبود تا اینکه از سال دوم دبیرستان به صورت حرفه‌ای حفظ قرآن را آغاز کردم و در مدت سه سال حافظ کل قرآن شدم.

حفظ قرآن را خودتان در منزل انجام می‌دادید یا اینکه در مؤسسه و یا نهاد خاصی مشغول حفظ بودید؟

در منزل آیات الهی را حفظ می‌کردم، البته روش حفظ را استاد حسنی به من یاد داد و من محفوظات را در جلسات آقایان حسنی، خلوصی و ملکی تحویل می‌دادم.

مسابقات را از کی آغاز کردید؟

سال آخر دبیرستان حفظ 20 جزء قرآن را به پایان رساندم و از همان زمان در مسابقات رشته حفظ 20 جزء شرکت کردم و همان سال یعنی در سال 89 تا مرحله کشوری هم که به میزبانی یزد برگزار شد راه پیدا کردم. امسال برای اولین بار در رشته حفظ کل شرکت کردم و به لطف خدا و یاری امام رضا(ع) تا فینال مسابقات آمدم و نهایتاً دوم شدم.

مدرک کارشناسی را چه زمانی اخذ کردید؟

سال 91 با شرکت در آزمون اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود موفق به اخذ مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث شدم.

چرا شد به سمت حفظ قرآن رفتید؟

مهمترین نقش را در این راه خانواده‌ام داشتند، مادرم در همان دوران کودکی من را در مهدالرضا نام‌نویسی کرد و حتی بارها می‌خواستم ادامه ندهم اما با تشویق وی و سایر اعضای خانواده کار را ادامه دادم. کار حفظ کار سختی است و نیاز به سکوت دارد. خانواده من با صبوری این موضوعات را تحمل می‌کنند و حتی مشوق من هم هستم. در این راه بسیار مدیون خانواده خصوصاً مادر و پدر عزیزم هستم و ثواب این قرائت‌ها را به این عزیزان تقدیم می‌کنم. پدرم با اینکه از بیماری دیابت هم رنج می‌برد اما وی هم همواره برای موفقیت من تلاش می‌کرد. گاهی ممکن است من ساعت‌ها با صدای بلند قرآن تلاوت کنم و وی با وجود کسالت تحمل می‌کند.

فرزند چندم خانواده هستید؟

ما دو خواهر و دو برادر هستیم و من فرزند آخر هستم.

برنامه شما برای سال‌های آینده خصوصاً مسابقات قرآن چیست؟

همواره تلاش می‌کنم، ذهنم را درگیر مسابقات نکنم، حتی مرور محفوظات را هم یک مقدار ثابتی تعیین کرده‌ام و همیشه همان قدر مرور می‌کنم، به هیچ وجه برای هیچ مسابقه‌ای برنامه ندارم و انگیزه‌ای هم برای این امر ندارم.

با توجه به اینکه شما طلبه هم هستید برنامه‌تان برای بعد از مسابقات چیست؟

متأسفانه ثمردهی قاریان و حافظان قرآن در جامعه ما بسیار کم شده است. مسابقات یک حداقل است اما بسیاری از ما در این موضوع درجا می‌زنیم. باید یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما تربیت انسان‌های قرآنی باشد نه کسب عنوان در مسابقات، متأسفانه مسابقات برای ما همه چیز شده و برخی از دوستان با عدم کسب نتیجه، خود را شکست خورده فرض می‌کنند. باید بچه‌ها خودشان را باور داشته باشند و بدانند مسابقه یک حداقل است و ظرفیت ما بسیار فراتر از این حرف‌ها است.

از طرفی مسئولان قرآنی و همه مسئولان کشور باید از این ظرفیت عظیم استفاده کنند. یک حافظ قرآن بعد از کسب مسابقات به حال خود رها می‌شود، در حالی که باید این فرد بعد از مسابقات تازه راه جدیدی را پیش روی خویش ببیند. مسئولان باید از این ظرفیت در راستای تربیت حافظان قرآن و افزایش انس عموم مردم با آیات الهی گام بردارند.

متأسفانه ما برای برگزاری یک جلسه حداقل‌ها را هم نداریم و حتی نمی‌توانیم از فضای مسجد محل برای تربیت حافظان قرآن استفاده کنیم. یک جوان چندین سال وقت می‌گذارد تا حافظ کل قرآن شود و مدتی هم در مسابقه شرکت می‌کند بعد به حال خود رها می‌شود. او مشغول امور زندگی شده و حتی محفوظات را هم فراموش می‌کند.

این موضوع برای حفاظ بسیار بدتر از قاریان است، زیرا قاریان گاهی به محافل برای تلاوت دعوت می‌شوند، اما حافظان قرآن به راحتی فراموش و رها می‌شوند، البته در این موضوع خود ما هم مقصریم اما مسئولان نباید نخبگان قرآنی را به حال خود رها کنند و از این ظرفیت در راستای افزایش انس جامعه با قرآن استفاده کنند. با این کار آسیب‌ها هم از جامعه کم شده و در مدت کوتاهی اثراتش در سطح جامعه احساس می‌شود.

خود من این دغدغه را دارم اما با سختی در منزل خودمان برای بچه‌ها جلسه برگزار می‌کنم. این جلسات فقط برای حفظ قرآن نیست، اساتید ما همیشه در کنار حفظ، مفاهیم و آموزه‌های قرآن را هم به ما یاد می‌دادند و این جلسات در اخلاق جوانان هم مؤثر است.

امروز اگر دستاوردهای قرآنی کشور بررسی شود. درمی‌یابیم که همه اتفاقات در تلاوت و حفظ کاملاً مردمی بوده و اساتید در جای جای این کشور گمنام به تربیت قاری و حافظ قرآن می‌پردازند و هیچ حمایتی هم از آنها نمی‌شود در حالی که همه ساله بودجه‌های بسیار خوبی به فعالیت‌‌های قرآنی تعلق گرفته و این بودجه‌ها به هیچ وجه به کارهای مردمی تعلق نمی‌گیرد.

به هر‌حال امیدوارم در آینده بتوانم گام‌های خوب و مؤثری در راه تربیت قرآنی جوانان بردارم، البته دوست دارم به جز فعالیت در زمینه حفظ در موضوعاتی مانند تفسیر و کلام و عقاید هم کار کنم، البته فعلاً‌ در حوزه دروس مقدماتی را می‌خوانم و باید زمان بگذرد. اما در مجموع به کار اداری و اجرایی علاقه ندارم و دوست دارم با تلفیق دروس حوزه و حفظ برای جامعه مفید باشم.

مسابقات سال‌ آینده با تحولاتی روبه‌رو خواهد بود و احتمالاً‌ به جای یک نفر قرار است گروهی به عنوان قاری یا حافظ ممتاز قرآن انتخاب شوند، نظر شما درباره این تحولات چیست؟

من این موضوع را شنیده‌ام این کار اتفاق بسیار خوبی است زیرا تفاوت نفر اول تا دهم مسابقات شاید فقط یک نمره باشد و اصلاً اختلافی بین نفرات اول وجود ندارد. با این کار عدالت بهتر در مسابقات انجام می‌شود. اما به شرطی که این افراد برتر با کسب عنوان رها نشوند و از آن‌ها در راستای افزایش انس قرآن در جامعه استفاده شود.

به جوانان چه توصیه‌ای دارید؟

جوانان باید در ابتدا مسابقات را از ذهن‌شان پاک کنند و پس از آن این را درک کنند که چقدر می‌توانند در جامعه مؤثر باشند. با این اتفاق حتی اگر حمایتی هم صورت نگیرد باز هم خود انسان می‌تواند با حداقل‌ها کارهای بزرگ انجام دهد، البته این به این معنی نیست که نیازی به حمایت نداریم، امیدوارم مسئولان ما کمی بیدار شده و از جایگاه نخبگان قرآنی کشور دفاع کنند.

حفظ قرآن در زندگی شما چه تأثیراتی داشته؟

کمترین اثر حفظ این است که انسان را از بسیاری از لغزش‌ها حفظ می‌کند. اما ما نباید به حفظ بسنده کنیم و باید آموزه‌های قرآن را بیاموزیم و دستورات قرآن را در زندگی به کار گیریم و تصمیم‌گیرنده در ذهن ما آموزه‌ها و دستورات قرآن باشد. با این اتفاق زندگی ما نورانی می‌شود. البته یکی از کارهای ما حفاظ تکرار محفوظات که ممکن است سبب عادی شدن این موضوع برای ما شود. پس باید مراقب باشیم تا دچار تکرار نشویم و در کنار مرور محفوظات به مفاهیم آیات هم توجه داشته باشیم.

یکی از نعمت‌هایی که مشهدی‌ها از آن بهره‌مند هستند نعمت مجاورت با امام هشتم(ع) است. احساس شما از این اتفاق چیست؟

شروع کارم با کلاس مهدالرضا بود و همیشه احساس می‌کنم که امام رضا(ع) توجه ویژه‌ای به من دارد، موفقیت ما از برکت آقا امام رضا(ع) است. ما مشهدی‌ها مدیون ایشان هستیم. در مسابقات کشوری من و آقای رجبی در خود نمی‌دیدیم که بتوانیم امسال موفق شویم اما به لطف خدا و یاری ائمه خصوصاً‌ امام رضا(ع) عنوان اول و دوم رشته حفظ‌کل به دو مشهدی رسید.

در پایان حرفی دارید؟

همانطور که به حفاظ گفتم خودشان را باور داشته باشند به شما رسانه‌ای‌ها هم می‌گویم که خودتان و کارتان را باور داشته باشید تا اثرگذار باشد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
0
0
پس من استاد خوبی دارم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین