عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۷
معرفی کتاب؛
کتاب «سیره و سخن فاطمه(س)»، نوشته آیت الله کریمی جهرمی، توسط انتشارات بوستان کتاب قم منتشر شده است.
عقیق:حضرت فاطمه زهرا(س) بانوی با عظمت اسلام و اسوه همه زنان عالم است. سیره و سخن این گنجینه الهی برای همگان درس آموز و زندگی ساز است. از همین رو باید در قالب های مختلف معرفی شود. فاطمه، تنها بانویی است که هر چند پیغمبر نیست ولی دارای کتاب است و مصحف فاطمه در روایات ذکر شده و امام صادق(ع) بدان مباهات می کرده و فاطمه(س) است که جبرئیل براو نازل می شد و با وی همسخن گردیده و او را نوازش می کرد.

کتاب حاضر، کوشیده است با استفاده از قرآن و روایات گوشه ای از رفتارها و گفتارهای آن بانوی بزرگوار را شرح و توضیح دهد.

آیت الله کریمی جهرمی، فقیه پر تلاش و پژوهشگر در عرصه علوم اسلامی است. وی به سال ۱۳۲۰ شمسی در جهرم، دیده به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی خود را در شهرهای جهرم و شیراز آغاز کرد و سپس برای گذراندن مراحل عالی، به حوزه علمیه قم وارد شد. اساتید برجسته وی عبارتند از آیات عظام: امام خمینی(ره) گلپایگانی، اراکی، سلطانی طباطبایی، سید محمد داماد، شریعتمداری، حاج شیخ مرتضی حایری، میرزا هاشم آملی و حاج شیخ عباسعلی شاهرودی. وی بیش از نیم قرن است که به تحقیق، تبلیغ و تدریس اشتغال دارد. حوزه های تخصصی وی: فقه و اصول، معارف قرآن و حدیث، مهدویت و اخلاق اسلامی است. تاکنون ۸۰ اثر تحقیقی از او منتشر شده است. موسسه بوستان کتاب، همه آنها را با ویرایش جدید در دست انتشاردارد.

حیات معنوی، علمی و عرفانی فاطمه(س)، ویژگی های اخلاقی و رفتاری فاطمه(س)، حیات اجتماعی-سیاسی فاطمه(س)، دیدگاه های اساسی فاطمه(س)، فصول چهارگانه این کتاب را تشکیل می دهند.

سیره و سخن فاطمه (س)

انس فاطمه به تلاوت قرآن و اوج ایمان او، تحت تأثیر آیات قرآن، عبادت خستگی ناپذیر، در محراب عبادت، در حال نماز، اهتمام و مواظبت بر اوقات دعا، شب قدر، اوج علاقه مندی به علم و روایت، پرسش قرآنی از پدر، حَسن انتخاب، ذخیره برای منزل قبر، تعلیم دعا به فرزندان، دعای روزهای آخر و بخشی از وصایا، وصیت پر سوز و عبرت انگیز، زهد و پارسایی، مقام شکرگزاری، صدق، شرح صدر و تحمل معجزه آسا، ایثار بی نظیر، تحت تأثیر آیه قرآن، تجسم مهربانی، مهر او به پدر بزرگوارش به وصف نمی آید، دقت و تیز بینی در ادب گزاری به رسول خدا، همسر داری، کارکردن در خانه شوهر، عالی ترین مراتب ادب فاطمه برای امام علی، گریه در حال وفات، برای علی(ع)، بزرگترین افتخار، لبخند، بعد از وفات پیامبر(ص)، در سوگ غمبار پدر، مرثیه در سوگ پدر، سخن با َنَس در سوگ پیامبر(ص) از جمله موضوعات و مباحثی هستند که نویسنده در این کتاب به آنها پرداخته است.

آماده کردن زینب(س) برای آینده، تعلیم دعای نور به سلمان، امداد یک نیروی احتجاج گر، یاد دیگران، زیارت قبور شهدا، ترک نفرین و ترحم به بی گناهان، توبیخ شورانگیز در مسجد، رضا ندادن به آزردن کسی، وصیت درباره دختر ابوذر، ذکر خدا در بهشت و تنها خواسته وی، اخلاص، موضع محمد(ص) و علی(ع)، رهنمود، رمز سعادت و شقاوت، شیعه راستین، روزه کامل، نامحرمان، نزدیکترین زنان به خدا، بهترین ویژگی زن، آخرین ویژگی زن، درباره مرگ از جمله دیگر موضوعات و مباحثی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته اند.

کتاب «سیره و سخن فاطمه(س)، نوشته آیت الله کریمی جهرمی، برای نوبت اول در ۱۶۳صفحه در سال ۹۳ توسط انتشارات بوستان کتاب قم منتشر شده است.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین