عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۰۳۱
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
حجت الاسلام والمسلمین حق پناه:
حجت الاسلام والمسلمین حق پناه گفت: حاج علی آهی مظهر کامل خطبه همام امیرالمومنین (ع) است؛ خطبه ای که وقتی حضرت خواند همام طاقت نیاورد و مرد.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین حق پناه یکشنبه 23 فروردین ماه 1394 در مراسم بزرگداشت مرحوم استاد حاج علی آهی در مسجد امیرالمومنین(ع) تهران گفت: سیدرضیبا هدف دسترسی راحت تر اهل فهم نهج البلاغه را در سه بخش خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار گردآوری کرد.

وی با بیان اینکه یکی از خطبه های مهم نهج البلاغه خطبه همام است، خاطرنشان کرد: همام مردی عابد، خداپرست، زاهد و از یاران نزدیک امیرالمومنین (ع) بود، روزی از حضرت می خواهد اوصاف متقین را آنچنان برایش توصیف کند که گویی جلوی چشمش هستند، ابن ابی الحدید معتزلی که شارع نهج البلاغه است می گوید امیرالمومنین علی (ع) از آن رو که می ترسید توصیف کامل متقین برای همام سخت باشد با قرائت یک آیه و ذکر 2 صفت متقین جواب او را داد اما همام قبول نکرد و گفت تا به طور کامل صفت متقین را نگویید از اینجا نمی روم، حضرت وقتی اصرار او را دید شروع به بیان اوصاف متقین کرد تا اینکه حال همام منقلب شد، بر روی زمین افتاد، غلتی خورد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.  

خطیب این مجلس با تاکید بر اینکه حاج علی آهی مظهر خطبه همام است، اظهار داشت: صفت نخستین که امیرالمومنین (ع) در وصف متقین می فرماید این است که متقی به هیچ وجه دروغ نمی گوید. 

وی ادامه داد: روزی مرحوم آیت الله کلباسی وارد مجلسی شد و وقتی روضه خواند، گفت: امام حسین (ع) در هنگام وداع به خواهرش زینب می فرماید یا زینب علیک من السلام از مجلس خارج شد مردم دنبال ایشان دویدند و با اصرار ایشان را به مجلس بازگرداندند روضه خوان نزد آیت الله کلباسی آمد و پرسید مگر غیر از این است که ما روضه خوان ها صدها سال است روضه وداع را می خوانیم مرحوم آقای کلباسی (ره) فرمودند تو به اهل بیت دروغ بستی زیرا سیدالشهدا (ع) یک بار گفت یا زینب اما تو 2 بار گفتی یا زینب.

حجت الاسلام والمسلمین حق پناه با بیان اینکه ویژگی دیگر متقین از نظر حضرت علی (ع) میانه روی (اعتدال) است، اظهار داشت: مرحوم حاج علی آهی مظهر این فضیلت یعنی اعتدال و میانه روی بود و یادم می آید که نام آهی را از روی این مسجد برداشت و نام امیرالمومنین را بر آن گذاشت.

وی با اشاره به اینکه حاج علی آهی مشکلات مداحان را می شنید و برای رفع آنان تلاش می کرد، گفت: صفت سوم متقین در کنار امام علی (ع) تواضع است یعنی فارغ از اینکه وکیل، وزیر، رییس و ... باشی در برابر مردم متواضعانه رفتار کنی.

سخنران مراسم بزرگداشت استاد حاج علی آهی (ره) با بیان اینکه امیرالمومنین علی (ع) دور نگه داشتن چشم از آنچه خدا حرام کرده است را صفت دیگر متقین از نگاه حضرت امیر خواند و خاطرنشان کرد: الحمدالله شما مداحان آنچنان چشمتان پاک می باشد که مردم به شما اعتماد می کنند و اجازه ورود به خانه هایشان را می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حق پناه اضافه کرد: پنجمین صفت متقین از دیدگاه حضرت علی (ع) وقف کردن گوش برای شنیدن اسماء الهی و علم نافع است.

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) در خطبه همام 116 صفت برای متقین نام بردند، تصریح کرد: یکی از ویژگی های برجسته آقای آهی (ره) علمیت بود؛ ایشان علوم حوزوی را از محضر آیت الله مجتهدی (ره) و آقا شیخ جواد خراسانی (ره) فرا گرفته بود.

حجت الاسلام حق پناه در پایان با اشاره به اینکه حاج علی آهی (ره) صاحب تالیفات بسیاری از جمله 2 جلد دیوان، انوار معرفت، فلسفه قیام امام حسین (ع) و شعر و شاعری از نظرگاه قران و عترت، قافیه در شعر فارسی و ... بود، اظهار داشت: ایشان مظهر تقوا، پرهیزگاری و خداترسی بود آنچنان که بنده و هیچ یک از دوستان و حتی خانواده ایشان به یاد نداریم که مرحوم آقای آهی اهل شنیدن موسیقی غنا و حرام باشد.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین