عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۹۸۳
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
«بُراق»، سوپرقهرمانی شبیه به سوپرمن است که نام خود را از مرکب پیامبر(ص) در معراج گرفته و به اصول دین پایبند است. سازندگان «بُراق»، یکی از اهداف خود از ساخت این انیمیشن را مبارزه با دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های غربی عنوان می‌کنند.
عقیق:به نقل از فارس، در حالی‌که هر روزه بر تعداد و محبوبیت سوپرقهرمان‌های هالیوودی از سوپرمن و بتمن گرفته تا اکس‌من و زن شگفت‌انگیز افزوده می‌شود، دو فیلمساز پاکستانی‌ مقیم آمریکا اقدام به ساخت انیمشن سه بعدی جدیدی کرده‌اند که شخصیت اصلی آن سوپرقهرمانی شبیه به سوپرقهرمان‌های امروزی ولی با معیارهای اسلامی است. سوپرقهرمانی به نام «باروق» که نام خود را از مرکب پیامبر اکرم (ص) در معراج گرفته و به اصول دین اسلام پایبند است.

اگرچه شاید شباهت ظاهری این سوپرقهرمان به سوپرمن هالیوودی به ذائقه برخی چندان خوش نیاید ولی آنچه مسلم است این اولین باری که سوپرقهرمان امروزی با معیارهای اسلامی ساخته می‌شود تا شاید جوانان مسلمان امروزی برای یکبار هم شده در رویاهایشان با سوپرقهرمانی آشنا به ارزش‌هایی که با آن بزرگ شده‌اند، به پیکار دشمن رفته و مردم دنیا را از شر پلیدی‌ها نجات دهند.

پیش از این نیز هالیوود برای اثبات برادری خود(!) اقدام به انتشار کمیک بوک و پس از آن ساخت انیمیشنی سوپرقهرمانانه تحت عنوان «۹۹» کرده بود که ادعا می‌شد براساس معیارهای اسلامی ساخته شده و داستان ۹۹ سوپرقهرمان سمبل ۹۹ اسم متبرک خداوند از سراسر دنیاست.

انیمیشنی که مورد تقدیر «باراک اوباما»، ریاست‌جمهوری آمریکا قرار گرفته و «نایف المتاوا»، کارگردان آن درباره این انیمیشن گفته است: من با یک دید سکولار به سراغ قهرمان‌های این داستان رفته‌ام و در این میان سعی کرده‌ام تا الگوهای کهن قرآنی را در قالبی سکولار به تصویر بکشم دقیقا همان‌کاری که هالیوود با شخصیت‌های انجیلی می‌کند، این یک داستان جهانی است که برای هر کسی از هر کشور و فرهنگی کاربرد دارد.

«المتاوا»، فارغ‌التحصیل روانشناسی بالینی از دانشگاه لانگ آیلند نیویورک است که در کویت متولد شده ولی از همان کودکی در نیویورک زندگی ‌کرده است و صاحب کمپانی «تشکیل»، توزیع‌کننده بسیاری از کمیک استریپ‌های معروف سینمای آمریکا چون «هالک» و «مرد عنکبوتی» است.

فوریه سال گذشته نیز کمپانی هالیوودی مارول، اقدام به ساخت انیمیش جدید دیگری براساس یک کمیک بوک کرد که شخصیت اصلی آن یک سوپرقهرمان زنی به نام کمالا خان است. که اگرچه گفته می‌شود مسلمان است ولی به اساسی‌ترین شاخصه یک زن مسلمان یعنی حجاب نیز پایبند نیست.

اگرچه تهیه کننده انیمیشن «کمالا خان» مدعی است که هدف از خلق این شخصیت، کمک به نوجوانان مسلمانی است که مقیم آمریکا هستند و دچار دوگانگی در جامعه هستند، ولی به نظر می‌رسد با توجه به سطح تأثیرگذاری این داستان‌ها، کمالا خان قرار است مهاجران و به طور اخص مسلمانان مهاجر را به اسلام آمریکایی رهنمون شود.

حال در میان این‌همه تهاجم فرهنگی، دو فیلمساز پاکسانی اقدام به ساخت انیمیشن «براق» کرده‌اند، انیمیشنی به گفته آنها قرار است گام مثبتی در جهت مبارزه با سوپرقهرمانانی باشد که جوانان را مسحور خود ساخته‌اند.

البته در نگاه اول این انتقاد بر انیمیشن «براق» وارد است که سوپرقهرمان این انیمیشن، باید لزوما با چهره‌ای شبیه به سوپرقهرمان‌های آمریکایی و بیشتر از همه سوپرمن تصویر شود و اگرچه شاید این توجیه وجود داشته باشد که با این روش میزان مقبولیت این سوپرقهرمان در میان جوانان و نوجوان بیشتر خواهد شد ولی شاید این نقد وارد باشد که این مسئله بیشتر به عدم خلاقیت سازندگان آن در این بخش از انیمیشن بازمی‌گردد.

از نقاط قوت این انیمیشن، انتخاب نام زیبای «براق» برای آن است که برگرفته از مرکب پیامبر (ص) در معراج است. همچنین صحنه آغازین انیمیشن است که از همان ابتدا هویت سوپرقهرمان فیلم را به عنوان فردی مسلمان و پایبند به اصول، برای مخاطب تعریف می‌کند.

«براق» با محاسن آراسته و چفیه به گردن، در اولین صحنه در حالی‌که در بیابان قدم می‌زند این سخنان را با خود زمزمه می‌کند: بیابان جای غریبی است، تو می‌توانی در این مکان راهت را گم‌ کنی و سپس راهت را به سوی حقیقت بازیابی.

وی در ادامه در حال اقامه نماز بر تپه‌ای شنی در بیابان اینگونه ادامه می‌دهد: خدای من، مرا راهنمایی می‌کند؛از تاریکی به روشنایی، زمانی‌که با او راز و نیاز می‌کنم، تمام نگرانی‌ها و ترس‌های من از بین می‌رود. زندگی یک امتحان است و باید دید که ما با آن چه می‌کنیم؟ اکنون من می‌دانم که ما برای یک هدف والاتر خلق شده‌ایم، «خدمت به نوع بشر»، پس بپا خیز و انتخاب کن .

«عادل و کامل امتیاز»، دو برادر مسلمان پاکستانی‌ هستند که از نوجوانی به ایالت متحده آمریکا آمده و در توضیح ساخت انیمیشن «باروق» می‌گویند: ما می‌خواستیم سوپرقهرمان خودمان را داشته باشیم. یک قهرمان که تمام ارزش‌های اسلامی موجود در سراسر دنیا را در کنار هم داشته باشد، قیام برای حقیقت، عدالت و آزادی.

«کامل امتیاز» در ادامه افزود: مهمترین و قوی‌ترین پیامی که ما می‌خواهیم در این انیمیشن بر آن تمرکز کنیم این است که ارزش‌های اسلام، ارزش‌هایی جهانی است و این وجه اشتراک دین ما با دیگر ادیان مهم جهان است. تنها مشکل تفسیر این ارزش‌ها و همه تصویر منفی است که از مسلمانان و دین اسلام در رسانه‌ها ارائه می‌شود. ما می‌خواهیم که خودمان (به عنوان یک مسلمان) روایتگر داستان خودمان باشیم. داستانی حقیقی و مثبت.

به گفته این دو برادر، آنها از قرآن کریم به عنوان یک مرجع استفاده کرده و «باروق» نیز در تمام مدت معرف شخصیت یک مسلمان دیندار است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین