عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۸۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۷
علاوه بر اسامی حضرت زهرا (س)، در برابر هر صفت و کمالی که از حضرت فاطمه (س) سراغ داریم، یک لقب پرمحتوا برای آن حضرت، از طریق روایات به یادگار به ما رسیده است؛ چنانکه «زهره»، «سیده»، «شهیده» و «صابره» از این زمره می باشد.
عقیق: زهره
زهره، سیاره‌ای است که از خورشید 108 میلیون کیلومتر فاصله دارد، درخشندگی شدیدی دارد، گاهی در صبح و گاهی در شب ظاهر می‌شود. در این باره امام موسی کاظم (ع) از پدران خود از جابر بن عبداللَّه نقل می‌فرماید که جابر گفت: روزی با پیامبر نماز صبح را به جای آوردیم، سپس ایشان رو به طرف ما نمود تا سخنرانی بفرمایند. پس فرمودند: ای مردم هرکس از خورشید محروم گشت، به ماه روی آورد و هرکس ماه را از دست داد، به دو ستاره قطبی پناه بیاورد. جابر گوید: من و أبوایوب انصاری و انس بن مالک برخاستیم و سؤال نمودیم: ای پیامبر خدا! خورشید کیست؟ پیامبر فرمود: خورشید من هستم. سپس برایمان مثلی زدند و فرمودند: خداوند ما را خلق نمود و ما را به منزله‌ی ستارگان قرار داد، هرگاه یکی از ستارگان مخفی شود، ستاره‌ای دیگر می‌درخشد. پس من خورشید هستم، هرگاه مخفی شدم به ماه متمسک شوید. سؤال نمودیم: ماه کیست؟ فرمود: برادرم، جانشینم، حاکم دینم، پدر فرزندانم و خلیفه‌ی من در نزد اهل‌بیتم. گفتیم: دو ستاره‌ی قطبی (فرقدان) چه کسانی هستند؟ فرمود: حسن و حسین. سپس مکثی نمودند و فرمودند: اینها را که شناختید، امّا فاطمه (س)، او «زهره‌ی» اهل‌بیت طهارت است. اینها همه با قرآن همراه هستند و از همدیگر جدا نمی‌شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.

سیده
فاطمه‌ی زهرا (س) را سرور زنان عالم، هم در دنیا و هم در آخرت می باشد، یعنی سرور زنان در هر دو سرا. راوی می‌گوید: از امام صادق (ع) سؤال نمودم: اینکه پیامبر (ص) فرموده‌اند: فاطمه‌ی زهرا (س) سرور زنان عالم است (سیدة نساءالعالمین). آیا سرور زنان عالم در زمان خودش است؟ امام فرمودند: حضرت مریم این چنین بود، اما فاطمه‌ی زهرا (س) سرور تمام زنان عالم از اولین تا آخرین است. .

شهیده
یکی از اسامی سیاسی و افتخارآمیز فاطمه‌ی زهراء (س) شهیده می‌باشد. اولین شهیده‌ی راه ولایت، فاطمه‌ی زهراء (س) است. در این باره آمده است که: مردم جلو آمدند تا وارد خانه شدند و بر امیرالمؤمنین علی (ع) مسلط شدند.حضرت فاطمه (س) میان امیرالمؤمنین و مردم قرار گرفت و مانع بردن آن حضرت شد. قنفذ ملعون با شلاق بر بازوی حضرت زهراء (س) زد. این ضربه برای دختر پیامبر کشنده بود. بازوی آن حضرت آن قدر ورم کرد که تصور می‌شد ایشان بازوبند بسته باشند. فاطمه‌ی زهراء (س) مجبور شد به گوشه‌ای از خانه پناه برد. آن ملعون حضرت زهراء (عَلیهاالسَلام) را چنان از علی جدا نمود که بر دیوار اصابت نمودند و پهلوی آن حضرت شکسته شد و محسن را نیز سقط نمود و پس از آن بستری شد تا به شهادت رسید، لذا حضرت فاطمه (عَلیهاالسَلام) «شهیده» هستند.
صابره
صابره، یعنی زن صبوری که سختی ها را تحمل نماید، شکیبا باشد و بر مشکلات لبخند زند.
چنانکه آمده است: السلام علیک أیّتها المظلومة «الصابرة» لعن اللَّه من منعک حقک و دفعک عن إرثک؛ سلام بر تو ای مظلومه‌ای که بر ستم های اهل جور صبر نمودی! خداوند کسانی را که حق شما را از بین بردند و شما را از ارث پیامبر محروم کردند لعنت کند.

پی نوشت ها:
1-علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 24: 175؛ ج43: 23، 26؛ ج100: 194، 198.

2-کلینی، اصول کافی، ج 1: 458.
3-رحمانی همدانی، فاطمه الزهراء بهجة قلب المصطفی، ج 1: 183.
*زهره منش، ریحانه النبی:67-68.
منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین