عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
بنابر آنچه از منابع معتبر به دست می آید از حضرت زهرا (س) چهار دعا داریم که مستقیما از ایشان صادر شده و یک دعا نیز از آموزه های پیامبر (ص) به حضرت زهرا (س) در دست داریم.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین مهدی اسماعیلی، عضو هیئت علمی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) درباره ادعیه ای که منتسب به حضرت فاطمه زهرا (س) است، گفت: در موسوعه کلمات حضرت زهرا (س) که به تازگی به زبان عربی منتشر شده و ترجمه فارسی آن نیز آماده انتشار است، در فصل پایانی آن درباره ادعیه، اذکار، صلوات ها و نمازهای حضرت زهرا (س) سخن به میان آمده است.
وی اظهار کرد: بنابر آنچه از منابع معتبر به دست می آید از حضرت زهرا (س) چهار دعا داریم که مستقیما از ایشان صادر شده و یک دعا نیز از آموزه های پیامبر (ص) به حضرت زهرا (س) در دست داریم، یعنی رسول خدا (ص) این دعا را به دختر مکرمه شان آموزش داده اند.
حجت الاسلام اسماعیلی درباره محتوای ادعیه فاطمی تصریح کرد: در دعای نخست حضرت زهرا (س) از خداوند تقاضا می کنند که «خدایا! من را به آنچه تو برایم تقدیر کرده ای از رزق و روزی دنیا راضی گردان»، این یعنی روزی و اندازه آن در درست خدا است و ما باید راضی به رضای او باشیم. در همین دعا حضرت (س) تقاضا می کنند که «خدایا! من را با سرّ آفرینش آشنا کن»، این در حالی است که بسیاری از ما انسان ها با فلسفه خلقت و هدف آفرینش خود آشنا نبوده و دچار اشتباهات اعتقادی و رفتاری متعدد می شویم.
این پژوهشگر حدیث با اشاره به محتوای دعای دوم بیان کرد: در دعای دوم حضرت زهرا (س) از خداوند اخلاص در امور زندگی را درخواست کرده و می  خواهند آن را روزی ایشان بگرداند و این مهم است که ما نیز توجه کنیم اخلاص یعنی شیرینی و لطافت و رمز قبولی همه اعمال، سپس ایشان دعا می کنند که «خدایا! من را به زینت ایمان بیارای» یعنی ایشان ایمان را زینت حقیقی انسان می دانند و ما را نیز به آن توصیه می کنند.
وی درباره محتوای دعای سوم ابراز کرد: این دعا را حضرت زهرا (س) به زنی که شوهرش در شام زندانی و دست به دامان حضرت زهرا (س) شده بود، آموختند و فرمودند حتما شوهرت آزاد می شود؛ این دعای کوتاه با محتوای غنی، فضایی از توحید و توسل به پیامبر (ص) را تصویر می کند و برای رهایی از بند زندان است.
حجت الاسلام اسماعیلی ادامه داد: دعایی نیز پیامبر (ص) به ایشان آموزش داده اند و فرمودند: به تو دعایی آموزش می دهم که هر کسی در هر شرایطی این دعا را بخواند از همه بلایای انس و جن محفوظ می ماند؛ همچنین، ایشان به حضرت زهرا (س) دعا در وقت خواب را آموزش دادند تا هم خواب هایشان رحمانی باشد نه شیطانی و هم در خواب مرگشان فرا نرسد و از بلایا ایمن باشند. در این دعا توصیف خدای سبحان با اوصاف ویژه حضرت حق به چشم می خورد.
وی درباره حرز منسوب به حضرت فاطمه زهرا (س) بیان کرد: ما یک حرز بیشتر از حضرت زهرا (س) نداریم که سیدبن طاووس در «مهج الدعوات» آن را نقل کرده است؛ حرز در لغت به فضا یا ظرفی تعبیر می شود که در آن همه چیز از دستبرد دیگران محفوظ است، اما در دعا معنای حرز این است  کسی که آن را بخواند یا همراه خود داشته باشد از همه خطرات محفوظ مانده و هیچ چیز نمی تواند به او آسیب برساند؛ حرز حضرات فاطمه (س) نیز محافظ انسان برابر جمیع شرور و بلایا است.
استاد حوزه با اشاره به ادعیه ایام هفته که از لسان حضرت زهرا (س) صادر شده اند، عنوان کرد: این  دعاها شهرت بسیاری دارد و مرحوم کفعمی در کتاب «بلد امین» آنها را نقل کرده و از میراث های ارزشمند حضرت زهرا (س) برای امت اسلام است، شیخ عباس قمی هم در «مفاتیح الجنان» آنها را آورده است.
وی با اشاره به تسبیحات منتسب به حضرت زهرای مرضیه تاکید کرد: غیر از تسبیحات مشهور به حضرت زهرا (س) که ذکر آن بعد از نمازهای یومیه مستحب است، تسبیحات دیگری نیز منتسب به حضرت فاطمه (س) است و مرحوم راوندی در کتاب «دعوات» آن را نقل کرده و باید در سوم هر ماه قمری خوانده شود.
به گفته اسماعیلی ما در منابع، نمازی معروف به نماز حضرت زهرا (س) داریم که در رکعت اول آن یک حمد و صد مرتبه سوره مبارکه قدر و در رکعت دوم حمد و صد مرتبه سوره مبارکه توحید و پس از سلام و تسبیحات حضرت زهرا (س)، دعایی خوانده می شود که شیخ طوسی آن را در کتاب خود آورده و راهکاری در رسیدن به حوائج دنیایی و اخروی ما است.


منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین