عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۵۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: انسان ها به طور ذاتی دنبال فطرت هستند و وقتی افراد را ارزش گذاری می کنیم در واقع بر اساس کمالاتش به او ارزش می دهیم.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس رسانه ملی در حسینیه بنی فاطمیه تهران گفت: انسان دارای مجموعه تمایلات و خواسته های ارزشی است که از آنها تعبیر به خواسته های فطری می شود چرا که به انسان اختصاص دارد و در مقابل مجموعه ای از خواسته ها و تمایلات وجود دارد که به آنها تمایلات غریزی می گویند.

وی با بیان اینکه یکی از تمایلات فطری انسان کمال طلبی است، اظهار داشت: انسان هم دنبال کمال و هم دنبال کمال برتر است البته در تشخیص کمال دچار اشتباه می شود.

این کارشناس رسانه ملی با اشاره به اینکه دنیا، موقعیت اجتماعی کمال نیست، خاطرنشان کرد: انسان ها به طور فطری و ذاتی دنبال فطرت هستند و وقتی افراد را ارزش گذاری می کنیم در واقع بر اساس کمالاتش به او ارزش می دهیم.

وی ادامه داد: کمالات دو دسته اند برخی مواقع کمال صفت عارضی است که من بر اثر تلاش و همتی که دارم آن را کسب می کنم قرآن در این باره می فرماید انسان در رسیدن به کمالات مدیون آن میزان تلاشی است که می کند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با اشاره به اینکه باید عمری دود چراغ بخورید تا مهندس و دکتر شوید، گفت: مادیات کمال نیست لذا باید درس خواند، دود چراغ خورد و تلاش کرد تا آیت الله شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه کمالات اکتسابی دارای دو نقص هستند (اولا از ابتدا نیستند و سپس کسب می شوند و ثانیا ممکن است از بین بروند)، خاطرنشان کرد: کمالاتی که ضایع می شوند دردی را دوا نمی کنند لذا سعی کنید کمالاتی را به دست آورید که به درد می خورند از این رو عین کمال کرم و کمال ثروت، کمال کرم بهتر است، آدم کریم باارزش تر از آدم ثروتمند است.

وی افزود: دسته دوم کمالات آن کمالاتی است که ذاتی است و برخی افراد اصولا ذاتشان همان کمال است یعنی اصلا احتمالی وجود ندارد که زمانی آن آدم باشد و آن کمال نباشد مثلا وقتی می گویید این غذا چرب است از شما سوال می شود چرا چرب است می گویید روغن آن زیاد است یعنی عامل چربی غذا روغن زیاد است اما اگر از شما سوال شود روغن چرا چرب است خواهید گفت چون ذاتش چرب است در واقع روغنی نیست که چرب نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) کمالی ذاتی دارند، اظهار داشت: برخی از موجودات کمالاتی اکتسابی دارند و برخی دیگر کمالشان جزو ذاتشان است. در همین ارتباط پیامبر (ص) می فرماید: خوبی ها تجسدش فاطمی نیست بلکه فاطمه از خوبی ها برتر است نه اینکه می خواهی خوبی ها را ببینی به فاطمه نگاه کنی بلکه فاطمه از تمام خوبی ها برتر است در واقع شاخص آنچه که می خواهی بفهمی خوب است یا خیر فاطمه است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با بیان اینکه خلقت دارای مراتبی مانند ماده و عالم ذر است، تصریح کرد: اینکه در زیارتنامه حضرت زهرا (س) می خوانیم سلام بر تو بانویی که به واسطه کسی که تو را خلق کرده است تسویه شدی به این معناست که این تسویه در عالم ذر اتفاق افتاده است؛ یعنی حضرت زهرا (س) از زمانی که به دنیا آمد دارای کمال بود.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین