عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۰۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
استاد قرآن در گفت‌وگو با فارس:
یکی از شاگردان مرحوم «عباس رنجبر» با اشاره به فعالیت‌های قرآنی و تلاش‌هایش برای تربیت شاگردانی موفق، گفت: ایشان همواره به ما تذکر می‌داد که در داوری مسابقات دقت کنیم که مبادا اشتباهی رخ دهد و خدایی نکرده حق کسی ضایع شود.
عقیق:«محمدعلی دهدشتی» استاد پیشکسوت قرآن و یکی از شاگردان مرحوم «عباس رنجبر» در گفت‌وگویی اظهار داشت: مرحوم رنجبر استادی بی‌ادعا، تلاشگر و همیشه در خدمت قرآن بود.

برای حضور در جلسات استاد «رنجبر» تمامی سختی‌ها را به جان خریدم

وی در خصوص آشنایی خود با استاد رنجبر و شرکت در جلسات وی، افزود: سال 1364 بود که به صورت فنی وارد عرصه قرآن شدم البته در دوران کودکی به تلاوت قرآن می‌پرداختم اما از آن زمان با شرکت در جلسات استاد رنجبر به طور حرفه‌ای در این زمینه ورود کردم.

دهدشتی با بیان اینکه آشنایی من با استاد رنجبر از مسجد محمدیه بود، گفت: چون درباره فعالیت‌های ایشان پیش از انقلاب از دوستان زیاد شنیده بودم همواره دوست داشتم از مصاحبت و شاگردی استاد رنجبر بهره‌مند شوم و به همین خاطر برای شرکت در جلسات قرآن ایشان و فراگیری قرآن تمامی سختی‌ها را به جان خریدم.

این استاد قرآن در ادامه به ویژگی بارز شخصیتی استاد رنجبر اشاره کرد و افزود: این استاد بزرگوار با اخلاق حسنه و تواضعی که در کمتر کسی دیده می‌شد شاگردان را به فراگیری قرآن کریم دعوت می‌کرد و مهربانی و محبت با قاریان و دوستان‌شان زبانزد عام و خاص بود. برای ایشان تفاوتی نداشت که طرف مقابل کوچک باشد یا بزرگ و به همه افراد به طور یکسان مهر می‌ورزید.

مرحوم «رنجبر» بی‌ادعا فعال قرآنی تربیت کرد

وی با بیان اینکه استاد رنجبر فردی متواضع و خاشع بود که هیچ ادعایی نداشت، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه افراد بسیاری که شاید از قاریان و حافظان معروف هم باشند، شاگرد ایشان بودند ما ندیدیم که ایشان ادعای استادی بر آنها داشته باشد و همیشه بیان می‌داشتند اگر آنها به جایی رسیده‌اند من کاری نکرده‌ام و از همت خود آنها است.

دهدشتی با فعالیت‌های مرحوم رنجبر پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: استاد رنجبر علاقه زیادی به فعالیت‌های قرآنی داشت و با مشکلات زیاد برای شرکت در جلسات مرحوم استاد بیگلری خود را از قم به تهران می‌رساند و از اولین کسانی بود که در مساجد شهر قم جلسات قرآنی برپا کرد.

دهدشتی ولایتمداری را از دیگر خصوصیات استاد رنجبر عنوان کرد و گفت: ایشان بیش از 50 سال بدون هیچ چشم‌داشتی در خدمت قرآن بود و با ملایمت و مهربانی قرآن آموزان مبتدی را به عنوان قاریانی برجسته تربیت می‌کرد.

نحوه اداره جلسات قرآن مرحوم «رنجبر»

وی در رابطه با نحوه اداره جلسات قرآنی استاد رنجبر افزود: جلسات قرآن مرحوم رنجبر بسیار پر رونق بود و جمعیت بسیاری در جلسات ایشان حاضر می‌شدند که البته یکی از مهم‌ترین دلایل رونق این جلسات اخلاق مبتی بر قرآن استاد بود.

دهدشتی به خونسردی مرحوم رنجبر اشاره کرد و گفت: در جلسه معروف بود که خیلی برخورد خونسردی دارند و شمرده شمرده حرف می‌زنند البته در همین جلسات اگر شخصی سخنی ضد ارزشی بیان می‌کرد به شدت با ایشان برخورد می‌کرد.

این استاد قرآن با اشاره به تخصص مرحوم رنجبر در مباحث تجویدی، افزود: این پیشکسوت قرآن در کنار برپایی جلسات قرآن و گسترش این جلسات در قالب هیأت‌ها و مکتب‌های قرآنی که یکی پس از دیگری راه‌اندازی می‌شد همکاری خود را با بخش قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی نیز از اوایل دهه 60 آغاز کرد.

توصیه مرحوم «رنحبر» به شاگردانش

محمدعلی دهدشتی با بیان اینکه مرحوم رنجبر در طول هشت سال دفاع مقدس چندین بار برای آموزش قرآن کریم به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شد، به سفرهای تبلیغی این استاد قرآن اشاره و خاطر نشان کرد: در یکی از مسافرت‌ها که به کرمان رفته بودیم در طول سفر به ما تذکر می‌داد که در داوری مسابقات دقت کنیم که مبادا اشتباهی رخ دهد و خدایی نکرده حق کسی ضایع شود و ما نیز همواره این توصیه را آویزه گوش کرده و داوری‌ها به رعایت حقوق شرکت‌کنندگان توجه می‌کنیم.

دهدشتی در ادامه گفت: هر چند شروع جلسات قرآنی من و بسیاری از شاگردان استاد رنجبر از مسجد محمدیه بود اما پس از اینکه مسجد محمدیه جزئی از حرم حضرت معصومه(س) شد استاد جلسات خود را به ابن‌بابویه و مسجد امام حسین(ع) منتقل کرد و در این سال‌ها که به دلیل کهولت سن امکان اداره جلسات قرآن را نداشت این مسئولیت را به شاگردان خود واگذار کرده اما تا آخرین لحظات عمر در خدمت قرآن بود.

 «عباس رنجبر» استاد پیشکسوت قرآن کریم در سال 1318 در روستای فردو استان قم متولد شد و 26 اسفندماه سال 93 به دلیل عارضه قلبی در 75 سالگی دار فانی را وداع گفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین