عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۷۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲
گپ و گفتی با روحانی طرح هجرت:
اهالی روستا حتی نیمه شب هم برای حل و فصل دعوا و مشکلات خود به سراغ ما می آیند، به همین دلیل، جایگاه مبلغ فراتر از سخنرانی است و باید در محل تبلیغی خود به کار عملی و ... بپردازد، تا بهتر پذیرفته شود.
عقیق:روحانیت، تبلیغ دین و رسیدگی به امور مردم را وظیفه می داند و در سخت ترین شرایط هم دست از رسالت الهی خود بر نمی دارد، البته در این میان روحانیون طرح هجرت با استقرار در روستا های محروم، تکلیف مدارانه، چشم بر خوشی های زودگذر دنیا و دل به هدایت انسان ها بسته اند. خبرنگار حوزه در اصفهان با یکی از روحانیون و مبلغین طرح هجرت گفتگو انجام داده حاصل آن در پی می آید.

*ابتدا خود را معرفی کنید

علی اصغر ابن علی، متولد 1356 هستم که از سال 1371 وارد حوزه علمیه قمصر کاشان شده و در حال حاضر پایه 10 حوزه را به پایان رسانده‌ام.

*تاکنون در چند طرح  هجرت کوتاه و بلند مدت و در چه استانهایی شرکت کردید؟

در بحث طرح کوتاه مدت سفرهایی به استان های فارس، بندرعباس و سیستان و بلوچستان داشتم  و از سال 1386 تا امروز، در هجرت بلندمدت در منطقه محروم فریدون شهر فعالیت میکنم.

*دلایل موفقیت یک روحانی در طرح هجرت بلندمدت چیست؟

علم و ایمان در موفقیت یک روحانی تأثیر زیادی دارد  و پس از آن، داشتن همسر خوب، برای موفقیت یک روحانی تأثیر زیادی دارد، تا بتواند در مناطق محروم پا به پای روحانی بیاید، همچنین برخورد خوب با مردم،  پشتکار فراوان و خسته نشدن، از عوامل دیگری است که میتواند روحانی مبلغ را به موفقیت برساند.

*ویژگیهای طرح بلندمدت نسبت به کوتاه مدت چیست؟

در طرح هجرت بلندمدت کارهای تبلیغی و عمرانی انجام میشود که از این نظر مشابهتی به هجرت کوتاه مدت ندارد، خداوند در قرآن سوره توبه به طرح هجرت اشاره میکند که افرادی نزد پیغمبر(ص) رفته بودند تا علم بیاموزند و سپس به سمت قوم خود بروند، به همین جهت طرح هجرت ابتدا دستور قرآن و سپس سفارش مقام معظم رهبری است، روحانی پس از 10 سال درس خواندن باید هجرت کند، زیرا هر کجا که طرح هجرت برگزار شده، خیر و برکت نیز همراه آن بوده است و آن روستا و منطقه پیشرفت زیادی نموده است.

*با توجه به سابقه شما چه ملزوماتی باید برای تکمیل فرایند طرح هجرت بلندمدت صورت بگیرد؟

باید حوزه و مراجع از مبلغان حمایت کنند، علما به مبلغان طرح هجرت امتیاز دهند و مسئولین هم سیاست های تشویقی را برای پیشرفت مبلغان در نظر گیرند.

مسجد بدون روحانی بیفایده است، به عنوان مثال در منطقه فریدونشهر نزدیک به 24 خانه عالم وجود دارد که تنها 4 مبلغ از آنها در حال فعالیت هستند، این مشكلی بزرگ است.  مساجد بسیاری ساخته شده که بدون روحانی هستند، در صورتی که بهترين راه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، منبر و مسجد است.

*همسر شما در طرح هجرت چه مشارکتهایی با شما داشتند؟

همسر من  قبلا در عقیدتی سپاه فعالیت میکرده و مبلغ نیست، اما کلاسهای احکام خانواده وبرنامه های مربوط به زنان را برای خانمهای منطقه برگزار میکند و نیمی از وظایف تبلیغی را از دوش ما برداشته است.

*استقبال مردم از طرح هجرت بلندمدت چگونه بوده است؟

استقبال مردم بستگی به عملکرد روحانی دارد، برای استقبال از روحانی باید فرهنگ سازی صوررت گیرد و سپس به بحث تبلیغ پرداخته شود. روحانی باید علاوه بر داشتن علم و ایمان در کنار هم،  کار فرهنگی و عمرانی را نیز انجام دهد تا فعالیتهای وی مورد استقبال قرار گیرد.

*تاکنون در چه امور عمرانی و فرهنگی در روستا شرکت داشتهاید؟

به عنوان مثال این روستا در چند سال گذشته مسجد کوچکی داشت، اما با همت اهالی مسجد توسعه داده شد و آشپزخانه و حسینیه هم برای آن ساخته شد، هم اکنون نیز در حال ساخت یک غسالخانه برای روستا هستیم. اهالی روستا حتی نیمه شب هم برای حل و فصل دعوا و مشکلات خود به سراغ ما آمدهاند، به همین دلیل، جایگاه مبلغ فراتر از سخنرانی است و باید در محل تبلیغی خود به کار عملی و ... بپردازد، تا بهتر پذیرفته شود.

*همکاری نهادهای اعزام کننده چگونه است؟

در ابتدای فعالیت خود، کانونی در روستا تشکیل دادیم و هزینه آن را از چند نهاد میگرفتم، امور مربوط را نیز خودم اداره میکردم و بدین صورت کارهای فرهنگی پیش میرفت، اما امروزه در بحث فرهنگی موازی کاری زیاد شده و سازمان‌های متولی امور فرهنگی نتوانسته‌اند در این زمینه مشترک عمل کنند به همین خاطر این نوع فعالیت  نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، در صورتی که  طرح هجرت بلندمدت آثار تبلیغی بهتری نسبت به کار سایر دستگاهها دارد. بنابراین روحانیان نباید صرفا به نماز و سخنرانی سرگرم باشند، بلکه باید کار عملی انجام دهند و امور فرهنگی -  دینی مناطق تبلیغ خود را رصد کرد و فعال باشند.

به عنوان مثال در ابتدای ورود به روستا برای کودکان زیر 7 سال، مهد قرآن راه اندازی کردیم و پیشرفت این مهد طوری بوده که بچههای مهد ده سال آینده  میتوانند به حوزه را پیدا کنند.

*مهمترین مشکلات فرهنگی که در کار خود با آن مواجه بودید چه بوده است؟

اعتیاد، بیحجابی و ماهواره مهمترین اموری است که با آن روبرو هستیم، بنابراین در ابتدای کار تبلیغی در منطقه، شورای امر به معروف تشکیل دادیم و تا این عمل به صورت جمعی انجام شود، بعد از گذشت مدتی از اجرایی شدن، تأثیرات مطلوب آن بر جامعه قابل توجه بوده است.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین