عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
حجت الاسلام والمسلمین قرهی گفت: برای افزایش حضور قلب باید تقوا داشت و لازمه تقوا، دوری از گناه و افزایش معرفت است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین روح الله قرهی مسئول مدرسه علمیه امام مهدی (عج) در گفتگوییگفت: تعبیر "حضور قلب" را به این دلیل به کار می برند که گفته اند "القلب حرم الله"؛ یعنی قلب، حرم خداست.

وی افزود: صورت ظاهری قلب که محل پمپاژ است نشان از اهمیت آن دارد به طوری که اگر به درستی کار نکند خون به سایر جوارح و اعضا به ویژه مغز نخواهد رسید و به این ترتیب این جوارح از کار خواهند افتاد. اگر خون نامنظم و یا یکباره به مغز برسد این عضو مهم بدن از بین خواهد رفت؛ بنابراین از بعد فیزیکی نیز قلب صاحب جایگاه مهمی است.

مسئول مدرسه امام مهدی (عج) با اشاره به اینکه اگر کسی صاحب قلب سالم نباشد هر لحظه احتمال سکته قلبی و مغزی وی می رود، خاطرنشان کرد: اگر روح انسان در محضر ذوالجلال والاکرام حاضر شد و با حضور قلب در برابر پروردگار عالم ایستاد، آنگاه نمازش او را بالا خواهد برد اما اگر بدون حضور قلب به سوی قبله ایستاد و الله اکبر گفت آنگاه کارش لقلقه زبان است هرچند ظاهر نمازش درست باشد.

وی ادامه داد: اگر حضور قلب در انسان محقق شد آنگاه روح انسان، فیزیکش را نیز با خود بالا می کشد.

حجت الاسلام والمسلمین قرهی با تاکید بر اینکه اگر با روح سالم، محضر ذوالجلال والاکرام را درک کردیم آنگاه این روح می تواند سایر اعضا را به کار درآورد، گفت: اگر قلب سلیم باعث شد جسم حرکت کند آنگاه روح انسان در محضر ذوالجلال والاکرام خواهد بود. 

وی افزود: اگر بدن انسان به نماز عادت کرد آنگاه در هنگام نماز افکارش به همه جا می رود. نمازی که طی آن حواس انسان به همه جا می رود، نماز نیست. حضور قلب یعنی من ارتباطم با ذوالجلال و الاکرام چقدر است و چقدر این نماز باعث عروج من می شود؟

وی ادامه داد: اذان، اذن است لذا گفته اند: «فَإِذا فَرَغتَ فَانصَب: پس هنگامی که از کار مهمی فارغ می‌شوی به مهم دیگری پرداز» (سوره الشرح، آیه ۷)؛ به این معنا که برای مثال انسان نمی تواند 10 صبح نماز ظهر بخواند لذا باید اذان گفته شود، تا انسان اذن حضور در برابر خدا را بیابد.

حجت الاسلام قرهی با بیان اینکه شیطان بیش از هر چیزی نماز را هدف قرار می دهد، خاطرنشان کرد: کسی که می خواهد خود را در محضر ذوالجلال والاکرام بداند باید خود را در محضر او بداند.

وی در همین ارتباط ابراز داشت: اگر بدانید مقام معظم رهبری شما را به محضر خود خوانده است انگاه اولا سراپا شادمان خواهید شد؛ ثانیا لباس تمیز می پوشید؛ ثالثا عطر خواهید زد؛ رابعا زودتر حرکت می کنید تا مبادا دیر برسید و خامسا به محض اینکه رسیدید خود را نشان می دهید تا از مجلس باز نمانید؛ لذا اگر همین روحیه را انسان در هنگامی که می خواهد در محضر خدا قرار گیرد، حفظ کند آنگاه نمازش، موجب عروجش می شود.

این استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه وقتی مطالب، تکراری می شود برای انسان عادی خواهد شد، گفت: برای اولیای الهی هیچ تکرار و عادتی وجود نخواهد داشت بلکه با هر نمازی اشتیاق آنان افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد وقتی حضورشان در محضر امام خمینی (ره) افزایش یافت حرف های امام برایشان تکراری شد لذا راه امام را رها کردند، خاطرنشان کرد: اما شخصیتی مانند مرحوم سیداحمد خمینی اینچنین نبود همچنان که وقتی امام می خواستند به اتاق عمل تشریف ببرند پیشانی ایشان را بوسیدند.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی (عج) ادامه داد: برای افزایش حضور قلب باید معرفتمان بالا برود و بدانیم گناه روح را کثیف می کند و برای دوری از گناه باید تقوای الهی پیشه کرد.

وی با بیان اینکه تقوا مانند لباس است و موجب می شود شما برای حضور در برابر خدا لباس معطری بر تن کنید، تصریح کرد: برای حضور قلب اولا نباید گناه کنید و ثانیا باید در دقایقی که قبل از آغاز اذان، قرآن می خوانند مشغول تامل و ذکر خدا شوید و بیندیشید که چقدر از صبح تا به الان به فکر خدا بوده اید!

حجت الاسلام والمسلمین قرهی افزود: باید انسان قبل از نماز تامل نماید و بیندیشد که کدام یک از اعمالش برای خدا و کدام یک از آنها برای نفسش بوده است تا به این طریق به هنگام نماز، حضور قلب پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی هنگام نماز مشغول امور دنیایی شد و به سرعت نماز خواند آنگاه حضور قلبش کم می شود، گفت: چنین فردی در هنگام نماز به این فکر می کند که ای کاش فلان مطلب را می گفتم که در خبر انجام دهند و یا اینکه، ای کاش می گفتم که چنین تیتری را نمی زدند و  ... .

مسئول مدرسه در پایان خاطرنشان کرد: برای افزایش حضور قلب باید تقوا داشت و لازمه تقوا، دوری از گناه و افزایش معرفت است.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین