عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۳
حجت الاسلام میردامادی تأکید کرد
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: نوروز حاوی درس های بسیاری است که مهمترین آنان، توحید و معاد است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر آیت میردامادی، نماینده آیت الله نوری همدانی و مدیر مدرسه علمیه حاج ابوالفتح تهران در گفتگویی گفت: عید نوروز از اعیاد بزرگی است که تا چند دهه قبل تنها به عنوان عیدی باستانی معرفی می شد؛ آنچنان که در تبریکات مردم به یکدیگر و یا اشعار شعرا به گونه ای معرفی می شد که گویی عید نوروز عیدی صرفا مختص به اطفال و برای خوشگذرانی است:

عید نوروز اول سال است            روز عیش و سرور اطفال است

همه امروز رخت نو پوشند     چای و شربت به خوشدلی نوشند

وی با بیان اینکه شاعر در این ابیات نوروز را از جنبه خوشحالی اطفال ترسیم کرده است، خاطرنشان کرد: بنده طی مطالعات وسیعی که در زمینه نوروز داشتم احادیث و روایاتی در وصف و تبیین نوروز یافتم و با تألیف کتابی تحت عنوان نوروز چه روزی است (عید نوروز در دیدگاه اسلام)، این عید را از جنبه هایی نو برای مردم ترسیم کردم.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: عید از ریشه عود است یعنی بازگشت؛ همچنان که مردم در عید نوروز به سنت های باستانی شان عمل می کنند.

وی با اشاره به اینکه عید مطلق شیعیان زمانی است که امام زمان ظهور می کنند، ابراز داشت:  بود آن روز بر ما عید مطلق         که در جنبش برآید پرچم حق

نماینده آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: همین مطلب را در دعای افتتاح می خوانیم: «اللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ : تُعِزُّ بِهَا الاِْسْلامَ وَاَهْلَهُ ، وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَاَهْلَهُ: بار پروردگارا! ما جمیع ‌گروه شیعیان‌، با تضرّع ‌و ابتهال‌ بدرگاه‌ تو از سویدای ‌دل‌خواهانیم ‌که‌:دوره ‌ای‌پسندیده‌ پیش ‌آوری‌که ‌در آن ‌دوران‌، اسلام‌ و یاورانش ‌را سربلند فرموده‌ نفاق ‌و پیروانش‌ را ذلیل ‌و خوار گردانی‌».

وی تصریح کرد: شخصی در روز نوروز خدمت امام جعفر صادق (ع) رسید. حضرت پرسید می دانی امروز چه روزی است؟ آن شخص گفت: بله امروز، روزی است که ایرانیان آن را بسیار مهم می دانند ولی اعراب برای آن ارزشی قایل نیستند. امام صادق (ع) فرمودند: خدا رحمت کند ایرانیان را که قدر این روز را دانستند ولی عرب ها فراموش کردند. می دانی چه اتفاقاتی در این روز افتاد؟ آن شخص جواب داد خیر و حضرت در ادامه چند واقعه مهم را که در این روز روی داد مانند به گل نشستن کشتی نوح و عید غدیر را نام بردند و سرانجام فرمودند: در این روز قائم آل محمد ظاهر و بر دشمنان قالب می شود و عید نوروزی نیست مگر اینکه ما انتظار فرج می کشیم؛ این روز را عجم حفظ کرد و حرمت آن را رعایت نمود و شما (اعراب) آن را ضایع کردید.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی افزود: در زمان حکومت حضرت امیر (ع) عده ای در عید نوروز خدمت حضرت آمدند و هدایایی تقدیم کردند. حضرت فرمودند: اینها را به چه مناسبتی آوردید؟ پاسخ دادند: ما فارس زبان هستیم و نزد ما معمول است در عید نوروز خدمت بزرگان بیاییم لذا خدمت شما نیز آمدیم. حضرت فرمودند: ای کاش هر روز عید بود. و به این ترتیب، امیرالمومنین علی (ع) عید نوروز را تایید کردند.

وی اظهار داشت: دعاهایی نقل شده که بهتر است شیعیان در هنگام تحویل سال بخوانند از جمله اینکه 360 مرتبه این دعا را قرائت کنند: یا مقلب القلوب والابصار. یا مدبر لیل والنهار. یا محول حال والاحوال. حول حالنا الا احسن الحال. به این ترتیب از خدا می خواهیم که در سال نو ما را در بهترین حال قرار داده و محبت خود را در دل ما جای دهد.

نماینده آیت الله نوری همدانی در تهران با اشاره به اینکه معمول و مرسوم این است که هنگام تحویل سال آینه ای، میوه ای و ... بر سر سفره قرار می دهند، خاطرنشان کرد: سکه، سبزه، سیب، سنجد، سرکه، سماق و سمنو به عنوان هفت سین باستانی مرسوم است و اما در کتاب تحف العقول که بسیار معتبر و مورد اعتماد علما و بزرگان است از حضرت علی (ع) روایت شده که اگر کسی هفت آیه ای را که با سلام (با سین) آغاز شده هنگام تحویل سال بخواند تا آخر سال دچار کسالت نمی گردد و این هفت آیه عبارتند از: سوره یاسین آیه 58، سوره صافات آیات 79، 108، 119 و 129، سوره زمر آیه 73 و سوره قدر آیه 6.

نماینده آیت الله مرعشی نجفی در مسجد امام رضا (ع) با بیان اینکه عید نوروز حاوی درس های بسیاری برای بشریت است، گفت: توحید و معاد مهمترین درس های امروز است.

وی در همین ارتباط ادامه داد: قبل از عید نوروز با درختانی خشک و منجمد روبرو هستیم اما با طلوع سال نو درختانی سرسبز و گلهایی معطر را مشاهده می کنیم و این رویداد ما را به یاد قدرتی می اندازد که این تحول را رقم زده است:

برگ درختان سبز در نظر هوشیار       هر ورقش دفتری است معرفت کردگار (سعدی)

حجت الاسلام میردامادی در پایان با تاکید بر اینکه ما معتقد به معاد هستیم و اینکه بعد از مرگ، همه مجددا زنده می شوند، تصریح کرد: وقتی شاهد تولد دوباره درختان، گلها و در یک کلام تمام موجودات می شویم به یاد معاد و حیات مجدد خود در روز قیامت می افتیم.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین