عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳
دکتر رجبی دوانی در نشست رویش فرهنگ:
عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه هنر، عطیه الهی است، گفت: هنر در عینیت اخلاقی خود، تجلی لطف خدای متعال در فطرت انسان است.
عقیق:دکتر محمد علی رجبی دوانی؛ عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد و عضو پیوسته فرهنگستان هنر در بخش ابتدایی هشتمین و نهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی رویش فرهنگ که از سوی اداره پاسخ‌گویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی برگزار شد به موضوع «بررسی رشته ها و قالب های هنری با رویکرد فرهنگی» پرداخت و با اشاره به اینکه هنر، همان اخلاق آدمیت است، گفت: اخلاق خلاصه به آدای ظاهری نمی شود، بلکه خُلق و فطرت انسانیت را دربر می گیرد لذا هنر، مستقیما با فطرت انسانی سروکار دارد.

هنر جلوه تمدن بشریت
استاد نشست تخصصی «رویش فرهنگ» هنر را جلوه تمدن بشریت معرفی کرد و اظهار داشت: دربرابر دولتِ هنرِ خدای متعال، دولت پست و ضعیف شیطان قرار دارد و بشریت نیز با تبعیت هر یک، هنر را به آن سو می کشاند.
وی با اشاره به اینکه عمده فعالیتهای هنری غرب در مسیر دولت شیطان است، اضافه کرد: در عصر حاضر فقط سالک به سوی خدا می تواند با جهاد در جبهه هنر، فعالیت هنری را به سر منشأ خود، که بیانگر نام «اللطیف» خدای متعال است به سر انجام برساند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکنون فراماسونری تعریف غلطی از هنر ارائه کرده است، افزود: فراماسونری در تعریفی، هنر را به هنر نوین و سنتی تقسیم کرده و سنت را که تمدن و اصل یک کشور را رقم می زند به حاشیه برده است.
دکتر محمد علی رجبی دوانی تمدن و فرهنگ آینده یک کشور را منوط به حفظ سنتها دانست و اظهار داشت: «سنت»، در فرهنگ اسلامی مظهر اسم «الباقی» است و تجلی تامه در وصف امام زمان(عج) دارد.

رابطه سنت با آینده
عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد ادامه داد: اگر سنت از فرهنگ برداشته شود دیگر انقلاب مردم و تاریخ آنان ارزشی پیدا نخواهد کرد و آینده نگری تبدیل به مفهومی پوچ و بی ارزش می شود.
وی با بیان اینکه هنر با رویکرد الهی انفعالات درونی را توحیدی می کند، افزود: هنرمندان گذشته، اثر هنری خود را از خدای متعال می دانستند لذا در پایان خلق اثر هنری، امضا یا نامی از خود بجا نمی گذاشتند.
عضو پیوسته فرهنگستان هنر گفت: خط و جهت هنر بسیبار مهم است اگر هنر موسیقی در راستای الهی، به کار گرفته شود دیگر مصداق لهو و لعب و حرمت نخواهد بود.
دکتر محمد علی رجبی دوانی با اشاره به اینکه اصل هنر دلالت به «خوشی و لذت» دارد، افزود: اگر یک اثر هنری جلوه ربانی پیدا کرد آن اثر یقینا توأم با لذت و خوشی الهی است و تبدیل به یک تکلیف روحانی می شود.

هنر مقاومتی
عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد اذعان داشت: هنر امروز، هنر مقاومت است که شجاعت، تعهد، آینده نگری، ایستادگی در برابر فعالیت های ضد هنری، دانش و آگاهی برخی از ویژگی های آن بشمار می رود.
وی با اشاره به اینکه هنر شیطانی بر اساس تفرقه انگیزی فعالیت می کند، افزود: هنر مقدس اسلامی، بشریت را به وحدت کلمه سوق می دهد ودر برابر تفکرات طاغوتی و شیطانی ایستادگی می کند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: خارج شدن هنر از چارچوب انسانیت، افسردگی و معضلات اجتماعی و فردی را ایجاد می کند.
وی با اشاره به اینکه هنر از ابتدای تاریخ اسلام توسط پیامبر اسلام(ع) شروع شد، گفت: اولین جلسه های شب شعر را، امیرالمومنین(ع) برگزار کرد و در آن جلسات در باب شعر و هنر تبادل نظر صورت می گرفت.

منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین