کد خبر : ۴۸۸۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی در درس تفسیر عنوان کرد:

هیچ دعایی بدون جواب نمی‌ماند

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه هیچ دعایی نیست که خداوند آن را بی‌جواب بگذارد، به تبیین ضرورت وجود قیامت پرداخت.
عقیق:آیت‌الله‌عبدالله جوادی آملی  در درس تفسیر در مسجد اعظم، گفت: قرآن تصریح دارد که کوه‌ها نگه‌دارنده زمین هستند و اگر نباشند باعث لرزش دائمی زمین می‌شوند و دیگر کسی نمی‌تواند روی زمین زندگی کند.
وی افزود: در آیات فرموده که بحث وقوع قیامت بالضروره حق است و بعد فرمود برخی دانسته و یا نادانسته ایمان ندارند و نمی‌آورند. درباره کفار فرمود که دعای کافرین مانند صیادی است که تیر در تاریکی رها می‌کند و به مقصد نمی‌رسد و این مسئله اختصاص به دوزخ ندارد بلکه برای همیشه است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه کفار در صراط مستقیم نیستند تصریح کرد: کافر از ابتدا رابطه خود را با خدا درست نکرده و کارش هم به مقصد نمی‌رسد زیرا در کج راهه است. شناسنامه خود را گم کرده و هویتش را نمی‌داند و چون بین مقدمات راه با فرجام رابطه مستقیم است لذا به مقصد نمی‌رسد و در سبیل الغی است و هر کاری بکند چون نه از مبدا و نه معاد است فرجامی ندارد لذا دعاهای او هم در ضلال است.
وی بیان کرد: صراط مستقیم نه اختلاف دارد و نه تخلف و از طرفی وصل به مبدا و از طرفی وصل به معاد است و کسی که در این صراط است مستقیما به بهشت می‌رسد زیرا بین مقدمات و نتیجه رابطه مستقیم است و عمل او هم به مقصد می‌رسد.

طلب خیر از خدا داشته باشیم
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: بهترین دعا این است که از خدا خیر و صلاح و حسنه بخواهیم چون ما نمی‌دانیم فلان چیز به نفع ما هست یا نه. ربنا ربنا که در قرآن است راه آموزشِ دعاکردن است لذا فرمود پیشنهاد در دعا ندهیم که فلان مقام و وسیله را بدهید و در قرآن هم این نحوه دعاکردن نیست.
وی افزود: فرمود اگر همین‌ها مصلحت بود خداوند عطا می‌کند و اگر مصلحت نبود سیئه‌ای از سیئه ما را می‌بخشد و اگر اهل گناه نبودیم حسنه‌ای بر حسنه ما می‌افزاید لذا هیچ دعایی نیست که با دست خالی برگردد فرمود دست را بعد از دعا به صورت بمالید چون از عالم بالا آمده و دست پر است و دعا یقینا مستجاب است.
وی افزود: دعا بی جواب نیست اگر فرمود در قیامت به شما هم می‌دهیم یعنی الان مستجاب شد که پاداش آن را در قیامت می‌دهیم و خدا در آخرت درد دعاکنندگان را شفا می‌بخشد.

چرا باید خدا را بخوانیم
این مفسر قرآن با بیان اینکه چرا باید خدا را بخوانیم عنوان کرد: جریان لیل و نهار و ارض و سماء و تسبیح خلایق و افلاک را ذکر می‌کند که این مجموعه زیبا بی هدف نیست خدا همان طور که آسمان و زمین و انسان و نظام سببی و مسببی را آفریده و تدبیر می‌کند شما را هم تدبیر می‌کند پس از او بخواهید زیرا این نظام محیرالعقول نمی‌‌تواند بی هدف باشد.
وی اظهار کرد: نحله‌ها و مکتب‌های متعددی در عالم ایجاد شده و این طور نیست که هر کسی هر کار و عقیده‌ای خواست داشته باشد و انجام دهد و قیامتی نباشد. قیامت برای تعیین حق و باطل است و در انجا معلوم می‌شود کدام مکتب و مذهب و نحله حق است و کدام یک باطل است باید روزی مشخص شود که کدام رای و فعل حق و کدام رای و فعل باطل است و درباره اشخاص هم ایضا که حق مظلوم از ظالم گرفته شود.
این مفسر قرآن بیان کرد: خداوند این همه نبی و کتاب و رسل فرستاد و عقل و نعمت‌های دیگر به انسان داد و اگر کسی اینها را بفهمد شب و روز سجده شکر دارد. آنهایی که فهمیدند کجا دارند می‌روند می‌گویند ای کاش مُهر می داشتیم به پیشانی ما چسبیده بود دائما شکر می‌کردیم مشکل منکران خدا این است که نمی‌دانند کجا می روند. خود را سرگرم کرده و دنیا را بازیچه گرفته‌اند.
استاد حوزه علمیه در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: علوم قرآن چند بخش است این که الان رایج است مربوط به سور مکی و مدنی و وحی و معجزه  و ... است که اینها یعنی چی و عناصر محوری این سوره ها چیست.اما بخش دیگر علومی است که قرآن مطرح کرده مانند کیفیت پرورش و پیدایش آسمانها و زمین که فرمود کل این مجموعه بسته بود و ما آنها را باز کردیم و آن را در چند مرحله آفریدیم.


منبع:ایکنا
211008

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین