عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۴
در چهارمین همایش ملی هیأت‌های محوری و برگزیده کشور مطرح شد

عقیق: به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی در چهارمین همایش ملی هیأت‌های محوری و برگزیده کشور که پیش از ظهر امروز در سالن همایش مجتمع فرهنگی یاوران مهدی (عج) کار خود را آغاز کرده است با تاکید بر اینکه نباید نوروز را فدای فاطمیه و فاطمیه را فدای نوروز کنیم اظهار کرد: با توجه به اسناد موجود هر دو مناسبت ویژگی‌های خاصی دارد و فراموش شدن ارزش‌ها کربلا و جریان فاطمیه را رقم زد.

وی با بیان اینکه در تاریخ به خوبی میزان تفاوت مسیر حق و باطل مشخص شده است تصریح کرد: ظلم‌های تاریخ به واقعه فاطمیه باز می‌گردد و باید به هر دو مناسبت پرداخت زیرا به بهانه نوروز می‌توانیم ارزش‌های رفتاری فاطمی را تبلیغ کنیم.

این استاد برجسته حوزه افزود: عید به معنای بازگشت است و در دوران‌های گذشته روزهایی که پیروزی قسمت افراد می‌شد آن روز را عید می‌نامیدند و برخی نوروز را  هم‌اکنون یک عبادت می‌دانند زیرا در روایاتی بسیاری به اهمیت نوروز اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه در نوروز باید در انتظار فرج امام زمان (عج) باشیم گفت: نوروز از مسیر صحیج فاصله گرفته است و این موضوع نیازمند گله شدید از رسانه‌هاست که چرا اینگونه حرکت نوروز را برای مردم تعریف کرده‌اند.

مومن به برخی از وقایع تاریخی اشاره کرد و متذکر شد: نوروز روزی است که خانه خداوند توسط امیرالمومنین (ع) از بت‌ها خالی می‌شود و ملاک عید این است که انسان مرتکب گناه و ظلم نشود و این اصل باید برای مردم تفسیر شود تا بدانند با رسیدن به معارف الهی می‌توان در اوج سرور و شادی قرار گرفت.

وی از برخی روایات ائمه اطهار (ع) یاد و ابراز کرد: شادی و سرور در اطاعت از عوامل الهی است نه ارتکاب معاصی و افراد باید نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کنند و هیئتی‌ها هم باید در فاطمیه صله رحم را دنبا کرده و در حلقه‌های کوچک که موثرتر است مسائل مورد نظر دینی را بیان کنند زیرا این حلقه‌ها تاثیرگذارتر از مجالس بزرگ است.

مومن با بیان اینکه انفاق ابعاد مختلفی دارد مطرح کرد: بسیاری از آموزه‌های اسلامی می‌تواند در حلقه‌های کوچک خانوادگی به مردم منتقل شود.

وی بر ترویج فرهنگ انفاق، توجه بیشتر به والدین و گسترش قرآن‌خوانی تاکید کرد و گفت: قرآن‌خوانی آفت‌های مختلف فردی و اجتماعی جامعه را از بین می‌برد و تمام دردها را می‌توان با تکیه بر آموزه‌های قرآنی برطرف کرد.

این کارشناس مسائل دینی با تاکید بر اینکه دین برای ابعاد و مشکلات مختلف زندگی انسان راهکارهای خاصی ارائه داده است عنوان کرد: انسان با قرآن نورانی می‌شود اما اکنون جای این ارزش در میان مردم جامعه اسلامی خالی است و ترویج این فرهنگ برای هیأت‌های مذهبی بسیار حائز اهمیت است.

وی ارتباط نامناسب میان خانواده‌ها را یکی از مشکلات جامعه اسلامی خواند و ادامه داد: اکنون این مسئله مشکلاتی برای جامعه اسلامی به وجود آورده که از جمله این مشکلات افزایش آمار طلاق در جامعه و ایجاد اختلاف تفکر میان نسل‌هاست.

مومن خاطرنشان کرد: به بهانه فاطمیه نباید از هدیه دادن غفلت کنیم بلکه اگر نسبت به این امور مشتاق باشیم باورهایمان را به شیوه مناسب‌تری در میان افراد ترویج خواهیم داد.

وی برخی از آداب نوروز از زبان ائمه اطهار (ع) را بیان کرد و گفت: باید در فاطمیه بدون لطمه‌زدن به برخی موارد و با رعایت حدود حرکت‌هایی داشته باشیم تا بتوانیم این دو مناسبت را مورد توجه قرار دهیم.

مومن با بیان اینکه دشمن اکنون به دنبال تخریب مذهب شیعه است تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی بر موضوع اتحاد اسلامی تاکیدهای بسیاری دارند اما افرادی می‌خواهند به اتحاد اسلامی تیشه بزنند و مذهبیون باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.

وی روضه‌خوانی درست را یکی از ویژگی‌های مداحان هیأت‌های برجسته مذهبی دانست و یادآور شد: باید در اشعار خود باید شأن اهل بیت (ع) را رعایت کرده و با استفاده از منابع درست روضه‌های خود را به مردم ارائه کنیم.

مومن با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم مدینه در واقعه فاطمیه گریه کرده و غم‌اندوه بودند گفت: گریه باید برای انسان بصیرت بیاورد و انسان را نسبت به تلاش برای تسریع تحقق آرمان‌های مورد نظر اسلام مشتاق‌تر کند.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین