عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۲۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام مرحوم منذر با اشاره به اینکه مرحوم منذر حساسیت مسائل مرتبط با شعائر دینی و مظاهر شیعی را به‌خوبی درک کرده و احساس مسئولیت داشت، گفت: هدف و مقصود استاد منذر بصیرت‌افزایی و بیدارگری در مخاطبان بود.
عقیق:به نقل از تسنیم، مراسم بزرگداشت سومین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین علی ابوالحسنی ملقب به "منذر" با محوریت شعائر حسینی(ع)، مبانی نظری و برکات عملی بعدازظهر دوشنبه چهارم اسفندماه با سخنرانی صاحب‌نظران و اساتید حوزه و دانشگاه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

دکتر محمدحسین رجبی دوانی نیز در سخنانی در این همایش با اشاره به اینکه مرحوم منذر حساسیت مسائل مرتبط با شعائر دینی و مظاهر شیعی را به‌خوبی درک کرده و احساس مسئولیت داشت اظهار کرد: برخی روحانیون بنا بر نیازها در عرصه‌های مختلف وارد می‌شوند و خوب هم کار می‌کنند اما آن وظیفه اصلی خود را فراموش کرده یا کمرنگ می‌کنند. اما مرحوم منذر از افرادی است که اگرچه بنا به ضرورت در حوزه تاریخ معاصر وارد شدند و خوب هم کار کردند اما وظیفه اصلی روحانیت را فراموش نکردند.

این استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه در آثار استاد منذر دیدگاه‌های ارزشی و دفاع از مظهر و مذهب اهل‌بیت‌(ع) موج می‌زند، گفت: ما در جریان شیخ ابراهیم زنجانی که حکم به قتل شیخ فضل‌الله همدانی داده بود می‌بینیم که مرحوم منذر در کتاب خود در عین تحقیق درباره این مسئله تاریخی درباره ولایت تکوینی بحث می‌کند و از جاده انصاف خارج نمی‌شود و حتی اشعاری از شیخ ابراهیم زنجانی نیز نقل می‌کند.

وی ادامه داد: استاد منذر از معدود افراد برجسته اخیر هستند که در تاریخ معاصر تبحر داشت و درباره مسائل مربوط به قیام امام حسین(ع) توجه ویژه کرده و کتاب و مقالاتی پیرامون این موضوع نوشته است.

رجبی دوانی با اشاره به مقاله مرحوم منذر به‌عنوان یک مورخ پیرامون وجود حضرت رقیه(س) گفت: بین محققین و مورخین اختلاف است که آیا امام حسین(ع) دختری به‌نام رقیه داشته است یا خیر و اگر داشته نام او رقیه بوده است یا خیر. در این مسئله برخی نقل شیخ مفید را اصل قرار می‌دهند و می‌گویند که حضرت دو دختر بیشتر نداشتند.

وی گفت: البته بنده با ادله اثبات می‌کنم که امام حسین(ع) ۳ دختر داشتند و وجود حضرت رقیه(س) قطعی است. استاد ابوالحسنی دلایلی برای اثبات این مسئله دارند که بسیار جالب است و دو سند ارائه می‌کنند که برای من تازگی داشت.

رجبی دوانی افزود: یکی از سندها که مرحوم منذر ارائه می‌دهد اشعاری است که از یکی از راویان کوفه و از اصحاب امام صادق(ع) درباره فاجعه کربلا نقل می‌کند که قبل از شیخ مفید بوده و در این شعر به نام حضرت رقیه(ص) تصریح شده است. سند دوم کتاب المنن اثر شعبانی است که او هم قبل از شیخ مفید وفات یافته است که به مرقد حضرت رقیه(ص) در دمشق اشاره می‌کند، این سندها در تحقیقات دیگران نیست.

وی توجه خاص به عزاداری اهل‌بیت(ع) را از مهمترین ویژگی‌های مرحوم ابوالحسنی عنوان کرد و گفت: مرحوم منذر حتی درباره عزاداری هندی‌ها کتابی را پدید آورده و مصاحبه ارزشمندی درباره شعائر دینی از ایشان باقی مانده است که به واقعه کربلا و ارزش زنده نگه داشتن آن اشاره می‌کند و بسیار عالمانه است.

رجبی دوانی با تأکید بر "محققان ما باید راه استاد فقید و متعهدی همچون مرحوم منذر را ادامه دهند" اظهار داشت: ایشان قصد بصیرت‌افزایی و بیدارگری برای مخاطبان داشتند و جا دارد محققان با الگوگیری از روش ارزشمند و تعهد فوق‌العاده او این راه را زنده نگه دارند تا حقایق تاریخی بدون حب و بغض و با هدف ایجاد بصیرت عرضه شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین