حجت الاسلام صدیقی در آئین بزرگداشت آیتالله خوشوقت:
می توانست در قم بماند و رساله بدهد ولی مسجد را انتخاب کرد + گزارش تصویری
آیتالله خوشوقت با حکمت عملی آشنا بود و گامهای پیوستهای در سلوک الیالله داشت و این گام پیوسته یعنی اینکه انسان هیچوقت گرفتار غفلت نشود...
گزارش تصویری
عقیق:ششمین همایش ستارگان محراب ویژه بزرگداشت آیتالله خوشوقت شب گذشته در مسجد امام حسن مجتبی (ع) با حضور حجج اسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، سید محمدحسن ابوترابیفرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدجواد حاجعلیاکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و سید مصطفی خامنه ای داماد آیت الله خوشوقت و محمد حسین خوشوقت پسر ایشان برگزار شد.
حجتالاسلام صدیقی در خصوص جایگاه انسان در میان مخلوقات الهی گفت: حکمت خدای متعال، رأفت و رحمت الهی اقتضا کرده در میان تمام موجوداتی که آفریده، انسانی که میآفریند زیبا باشد؛ خداوند جمیل است و عالم، مظهر جمال حق تعالی است و هر موجودی را که آفرید با او همراهی کرد و هیچ موجودی را بعد از آفرینش به حال خود رها نکرد؛ «رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى» تا به سر منزل مقصود و دستیابی به کمال همراهیاش کرد.
وی اظهار داشت: خدا چیزهایی به بشر داده که به موجودات دیگر نداده است؛ کرامت انسان، قدرت مانور اوست، فکر و ظرفیت بشر از همه موجودات وسیعتر بوده و بشر ساکن و محدود نیست و میتواند دریاها را به تسخیر خود درآورد؛ «فَضَّلْناهُمْ عَلی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلا».
* امتیاز و مزیت انسان بر سایر موجودات/ علت چهل سال گریه حضرت آدم(ع)
امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: به نظر میرسد آنچه موجب امتیاز و مزیت انسان از سایر موجودات میشود این است که علیرغم داشتن جاذبههای مُلکی میتواند از زنجیرهای جاذبههای مُلکی خود را برهاند و در درون خویش انقلابی به وجود آورده و دیو نفس را له کند و مظهر جمال و جلال الهی شود.
وی با بیان اینکه جناب ابوالبشر این ویژگی را داشته و معلمش خود خدا بود و خدای متعال او را با دست مُلک و ملکوت ساخت و از روح خویش در انسان دمید و این گرما و حرارت بود که او را تا مقصد اعلی بیقرارش کرد، ابراز داشت: چهل سال گریهای که برای حضرت آدم (ع) نقل میشود و اولین بکاء به شمار میرود برای همین دَم الهی بود، لذا خروج از بهشت و محرومیت از باغ و بستان در شأن شفیع خدا نبود که در فراغ آن بگرید و از آنجا که حضرت آدم (ع) در اعلی علیین با خدا مأنوس بود و آن را از دست داده بود به همین دلیل میگریست.
صدیقی تصریح کرد: بالاترین مصیبت و تلخترین حادثه همین بود که ما از آینه تمامنمای خدا جدا شدیم از این رو قربی که در انتظار انسان است هیچ موجودی حتی ملائکه مقرب درگاه الهی از جمله جبرئیل ظرفیت آن را نداشت. اسماء جمال و جلال الهی بر وجود آیتالله خوشوقت نورانیت خاصی داشت و در مسائل فقهی، نظری و عملی صاحبنظر بود.
وی گفت: آیتالله خوشوقت با حکمت عملی آشنا بود و گامهای پیوستهای در سلوک الیالله داشت و این گام پیوسته یعنی اینکه انسان هیچوقت گرفتار غفلت نشود و حضرت امیرالمؤمنین (ع) با عبارت «لیت شعری أین استقرّت بک النّوی» در دعای کمیل این سوز را به ما رسانده است.
* آیتالله خوشوقت انسانها را به حقیقتی که لازمه زندگیشان بود رهنمون میکرد
امام جمعه موقت تهران به بیان گامهای پیوسته در سلوک الیالله پرداخت و گفت: رانندهای که به سوی مقصد در حرکت است اگر لحظهای حواسش پرت شده و یا چرتش بگیرد در قعر دره قرار خواهد گرفت، بنابر این سیر الیالله بسیار دقیقتر از کار خلبان و یا راننده مسیرهای دشوار است و این گرگ نفس است که انسان را به قعر جهنم میکشاند.
وی گفت: آیتالله خوشوقت چشمه بصیرت، ارشادگر، ناصح و مربی خوبی بود و انسانها را به حقیقتی که لازمه زندگی انسانها بود رهنمون میکرد. ایشان میتوانست در قم بماند و رساله دهد اما در همین مسجد گاهی اصول فقه و منطق میگفت و گاهی هم به صورت فردی روی افراد کار میکرد و مجالسی را در بزرگداشت اهل عصمت برپا میکرد و مانند تمام دلسوختگان برای مجالس امام حسین (ع) ارادت داشت.
* در مسائل سیاسی بسیاری از افراد با اشاره آیتالله خوشوقت حرکت میکردند
صدیقی بیان داشت: آیتالله خوشوقت در علوم سیاسی برای همگان پناهگاه و مرجع بود و بسیاری از جوانان او را برای خود اعلم میدانستند و ایشان به خوبی با تمام جریانات سیاسی آشنا بود، انحراف جریانات را به خوبی میشناخت، بسیاری از فرهیختگان و اساتید دانشگاه او را برای خود عَلَم و فلش میدانستند و افراد بسیاری با اشاره ایشان حرکت میکردند.
وی با اشاره به دیدگاه آیتالله خوشوقت در خصوص ولایت فقیه ابراز داشت: آیتالله خوشوقت به حفظ حکومت اسلامی اهتمام داشت و جزو سنگرها و مرابتین بود همچنین ایشان جزو علمدارهایی بود که سنگر امامت را حفظ و پاس میداشت.
* آیتالله خوشوقت صحیفه سجادیه را با یک بیان همه کس فهم توضیح میداد
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: آیتالله خوشوقت صحیفه سجادیه را با یک بیان همه کس فهم توضیح میداد و در تفسیر آیات قرآن کریم با لغات، ادبیات، نظرات و آراء مفسدین آشنا بود.
وی با اشاره به آیات سوره حدیث مبنی بر «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا»، گفت: علمی که خدا در عمل به انسان میدهد در کتابها، پای منبرها و در بیان افراد گوناگون نیست همانطور که حضرت صادق (ع) به عنوان بصری میفرمود: اگر دنبال علم هستی، آن نور است، نوری که راه را روشن و انسان را به جلو سوق میدهد.
صدیقی ابراز داشت: علوم دو گونهاند؛ نخست علومی که از آیات و روایات میفهمیم و مانند نورافکنی که مسیر را برای ما روشن میکند دوم اینکه نوری که انسان را جلو میبرد و آنچه که در سوره مبارکه «حدید» آمده نوری است که انسان را جلو میبرد لذا عالمی که جاهل است، عالمی که عقل ندارد، عالمی که به بهشت توجه نداشته و قرب الهی را از دست داده است، بسیار خطرناک است.
وی گفت: سوره حدید نوری را معرفی میکند که برای انسان مرکب میشود، در این آیه کریمه خداوند متعال میفرماید: علم نوری است که انسان را میبرد نه اینکه فقط جلوی پای او را روشن کند و این همان جذبه الهی است.
منبع:فارس