کد خبر : ۴۸۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷

با ارزش ترین دستمزد!

بسیار گفته و شنیده، نوشته و خوانده شده است که پیامبر اسلام در برابر انجام وظیفه ی رسالت و ابلاغ وحی هیچگونه امتیاز و مزدی از مسلمانان برای خویش طلب نکرده است. گفته میشود که پیامبر اسلام نه دستمزد و انعام مالی برای خویش خواست، نه برای زندگی شخصی خودش امتیازی تقاضا نمود، نه طلب جایگاه اجتماعی نمود.

عقیق:بسیار گفته و شنیده، نوشته و خوانده شده است که پیامبر اسلام در برابر انجام وظیفه ی رسالت و ابلاغ وحی هیچگونه امتیاز و مزدی از مسلمانان برای خویش طلب نکرده است. گفته میشود که پیامبر اسلام نه دستمزد و انعام مالی برای خویش خواست، نه برای زندگی شخصی خودش امتیازی تقاضا نمود، نه طلب جایگاه اجتماعی نمود.
رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) آخرین پیام‌‌آور وحی است که آخرین نسخه هدایت بشری را از سوی پروردگار برای بشر به ارمغان آورد؛ نسخه‌‌ی هدایتی که نه برای قطعه‌‌ای خاص از زمین، و نه برای دوره‌‌ای خاص از زمان، بلکه برای همه زمان‌‌ها و همه‌ زمین‌‌ها است. رسالتی است که آمده تا بماند، ‌نه آن‌که مانند رسالت‌‌های گذشته برای دوره  خاصی از زمان یا برای مردم خاصی باشد. آمده است تا همه‌ی مردم در همه‌ی زمان‌‌ها را تا قیام قیامت هدایت کند.بدون عکس

منفعت دوستی اهل بیت(علیهم السلام) چگونه به مردم بر می‌گردد؟

«قُلْ لاَ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى وَمَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْناً إِنَّ اللهَ غَفُورٌ شَکُورٌ »؛ (اى پیامبر ما!) بگو: «من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم در خواست نمى کنم، جز دوست داشتن نزدیکانم (=اهل بیتم)» و هر کس کار نیکى انجام دهد، بر نیکى اش مى افزاییم; چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگذار است.   «سوره شورى، آیه 23»

 اگر مجموع آیات را کنار هم قرار دهیم چند نتیجه به دست خواهد آمد:
 مقصود از دوستی اهل بیت(علیهم اسلام) تنها منحصر به محبت عاطفی نبوده، بلکه منظور پیروی عملی از دستورات آنها است. البته برخی مطرح می‌کنند که این آیه از ما دوستی اهل بیت را خواسته و ما نیز آنان را دوست داریم و این موضوع ربطی به امامت و خلافت ندارد! در این زمینه باید گفت؛ چنین تفسیری مخالف با قرآن است. قرآن کریم در ابن باره می‌فرماید: «پاداشی که از شما خواسته شده به نفع شما است» و «فایده‌ٔ این پاداش به افرادی خواهد رسید که می‌خواهند در مسیر خدا گام بردارند». این آیات هنگامی که در کنار «آیه مودت» مورد تحلیل قرار گیرند.

این نکته به دست خواهد آمد که اهل بیت(علیهم السلام) باید، امام و الگوی مسلمانان باشند؛ زیرا گام برداشتن در مسیر خدا نیاز به حرکت دارد و محبت عاطفی به تنهایی تأثیری در زندگی نخواهد داشت، مگر آن‌که باعث حرکتی در رفتار، گفتار و عقیده شود؛ یعنی ما به دنبال آنان حرکت کنیم؛ در گفتار، رفتار و عقیده، مسیر آنها را طی کنیم. برای همین است که ما شیعه(پیرو) هستیم؛ یعنی دنباله‌‌‌رو اهل بیت(علیهم السلام) هستیم و مفتخریم که در این زمینه به دستور قرآن عمل می‌کنیم. «مودت فی القربی» یعنی پیروی از اهل بیت که البته برخاسته از محبت و عشق به آنان است.
امیرمومنان علیه السلام فرمود: «هر کس ما اهل بیت را دوست داشته باشد ، ایمان او مفید بوده و اعمالش مورد پذیرش قرار خواهد گرفت ، اما اگر کسی محبت ما اهل بیت را در دل نداشته باشد از ایمان خویش بی بهره بوده و کارهای نیک و اعمال دینی او مقبول نخواهد بود، گرچه روزها روزه گرفته و شب ها به عبادت بپردازد
آثار و برکات دوستی اهل بیت

1 - حشر با اهل بیت علیهم السلام در روز قیامت

امام علی علیه السلام فرمود: « من احبنا کان معنا یوم القیامة و لو ان رجلا احب حجرا لحشره الله معه ؛ هر که ما را دوست بدارد، در روز قیامت با ما خواهد بود و اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد ، خداوند او را با آن محشور خواهد کرد .»1

2 - بالاترین درجات بهشت

آن بزرگوار فرمود: «ان اهل الجنة ینظرون الی منازل شیعتنا کما ینظر الانسان الی الکواکب؛ اهل بهشت به منازل شیعیان ما (در بالاترین درجات آن) نگاه می کنند همانطوری که انسان به ستارگان می نگرد .»2

3 - دادرسی در سخت ترین لحظات

امام علی علیه السلام در حدیثی به حارث فرمود: «لینفعک حبنا عند ثلاث: عند نزول ملک الموت و عند مسالتک فی قبرک و عند موقفک بین یدی الله ؛ دوستی و محبت ما اهل بیت در سه جای مهم و سرنوشت ساز برای تو سود خواهد داد:

هنگام نازل شدن فرشته مرگ و موقعی که در قبر مورد سوال و بازخواست قرار می گیری و زمانی که در روز قیامت در مقابل پروردگار ایستاده باشی .»3

4 - قبولی کارهای نیک

امیرمومنان علیه السلام فرمود: «هر کس ما اهل بیت را دوست داشته باشد ، ایمان او مفید بوده و اعمالش مورد پذیرش قرار خواهد گرفت ، اما اگر کسی محبت ما اهل بیت را در دل نداشته باشد از ایمان خویش بی بهره بوده و کارهای نیک و اعمال دینی او مقبول نخواهد بود، گرچه روزها روزه گرفته و شب ها به عبادت بپردازد . »4


پی نوشت ها:
1- امالی صدوق، ص 209، مجلس 37

2- بحارالانوار، ج 8، ص 148
3- همان ، ص 461
4- بصائر الدرجات ، ص 364
رهروان ولایت
سایت معارف قرآن
تبیان
منبع:روضه

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین