عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۰۳۷
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
حضور حاج غلامرضا سازگار در دفتر عقیق
این روزها نوحه ها یک رسانه اند و تاثیر زیادی روی مخاطب می گذارند. بنده معتقدم و بارها به مداحان هم گفته ام نوحه بسیار مهم تر و تاثیر گذار تر از یک قصیده است.


گزارش تصویری


عقیق: حاج غلامرضا سازگار شاعر و ذاکر پیشکسوت اهل بیت(ع) با حضور در دفتر و حسینیه عقیق از نزدیک درجریان فعالیت های این مجموعه قرار گرفت. با حضور این شاعر اهل بیت(ع) و با موافقت  وی، بازخوانی اشعار و نوحه های ایشان توسط حاج امیر عباسی آغاز شد.

حاج غلامرضا سازگار در یک فایل صوتی ضمن اعلام موافقت خود گفت : اینجانب غلامرضا سازگار تعدادی از نوحه های بنده را که با نوای گرم برادر امیر عباسی و به سبک امروزی و مورد پسند جوانان که اثر بیشتری هم دارد خوانده شده شنیدم ، ایشان را تحسین کردم و خیلی هم لذت بردم. بنده به ایشان اجازه می دهم که با صلاحدید خودشان روی اشعار بنده سبک بگذارند و مردم را به فیض برسانند.

قرار است قسمتی از این نوحه ها پس از بازخوانی و ضبط،در ایام فاطمیه منتشر شود.

حاج غلامرضا سازگار دراین بازدید ضمن تقدیر از فعالیت های پایگاه عقیق در پوشش رسانه ای هیئات مذهبی گفت: اجر کسانی که در حوزه خبری و رسانه ای هیئت فعالیت می کنند قطعا کمتر از بخش های دیگر هیئت مثل مداح و سخنران و شاعر نیست.  این پیرغلام اهل بیت(ع) ضمن اشاره به فعالیت های بخش شعر آیینی پایگاه عقیق گفت: امروز الحمدلله مداحان عزیز از نظر شعر غرق در نعمتند. در گذشته اینطور نبود . هیچ شاعری نوحه نمی ساخت. بنده به لطف خدا آستین بالا زدم و شروع کردم به نوحه ساختن. امکانات هم مثل امروز نبود که با موبایل ، اینترنت و تلفن و فاکس به راحتی شعر و حتی سبک آن هم ارسال می شود. من خاطرم هست به خاطر یک شعر و نوحه از شهرستان به خانه ما می آمدند. الان وفور نعمت است.

حاج غلامرضا سازگار با اشاره به تعدد اشعار و نوحه ها در زمان فعلی گفت: در گذشته مداحان اینقدر قدرت انتخاب در میان اشعار نداشتند. بعضا می شد یک مداح ده سال یک شعر درباره خرابه شام را می خواند. من خاطرم هست یک کتاب بود به نام خزائن الاشعار که مادحین سال ها از اشعار و نوحه های آن استفاده می کردند که البته نوحه هایش چندان محکم و قرص هم نبود. امروزه الحمدلله در آستانه محرم ده ها کتاب شعر و نوحه همراه با سبک منتشر می شود که باید قدرشناس این نعمت بود.

این مداح و ذاکر پیشکسوت اهل بیت(ع) ضمن توصیه مداحان به استفاده از اشعار و نوحه های محکم و پر محتوا افزود: این روزها نوحه ها یک رسانه اند و تاثیر زیادی روی مخاطب می گذارند. بنده معتقدم و بارها به مداحان هم گفته ام نوحه بسیار مهم تر و تاثیر گذار تر از یک قصیده است. یک مداح ممکن است یک قصیده را در میان صدنفر یا دویست نفر بخواند ، اما نوحه وقتی فراگیر شد شما می بینی از این سر تهران تا آن گوشه کشور همه آن را زمزمه می کنند پس باید روی محتوا و سوز آن دقت شود. نوحه های قدیمی هر چند تعدادشان اندک بود اما چون جانسوز بود مردم کوچه و بازار را می گریاند.

حاج امیر عباسی: این بازخوانی ها در راستای توصیه رهبر انقلاب به مداحان جوان است

حاج امیر عباسی درباره بازخوانی اشعار و نوحه های حاج غلامرضا سازگار به خبرنگار عقیق گفت: سال هاست رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان اهل بیت(ع) توصیه هایی می فرمایند که این توصیه ها باید مبنای عمل مداحان ، شعرا و گردانندگان هیئات مذهبی قرار گیرد. یکی از اصلی ترین توصیه های ایشان دقت مداحان و ذاکرین در استفاده از اشعار مناسب و پرمحتواست. حتی ایشان در یکی از دیدار ها به مداحان جوان فرمودند : «من با نوآوری موافقم اما اگر بخواهید دراین نوآوری کمال پیدا کنید باید در امتداد شیوه گذشتگان باشد. محسّنات اساتید، پیشکسوتها و کسانی را که در این کار از شما یک پیراهن بیشتر پاره کرده اند، یاد بگیرید و چیزی بر آن اضافه کنید. شیوه های جدید، این جوری درست بشود، خوب است.»

 بر همین اساس و با توجه به اینکه اشعار و نوحه های استاد سازگار بارها مورد تمجید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است تصمیم گرفتیم شروع این حرکت با اشعار ایشان باشد که الحمدلله با همراهی و موافقت خود استاد نیز روبه رو شد.

 این مداح اهل بیت(ع) افزود : باید اشاره کنم که ما در آغاز راهیم و ان شاء الله تصمیم داریم سراغ اشعار دیگر اساتید این عرصه نیز برویم و البته در این مسیر به راهنمایی های بزرگتر ها و صاحب نظران احتیاج داریم و از آن استقبال می کنیم.

صوت اعلام موافقت حاج غلامرضا سازگار با بازخوانی اشعار و نوحه ها توسط حاج امیر عباسی

دریافت


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
0
2
کار خیلی خوبیه
کمک به نوجوونا و جووناست
خدا به استاد سازگار و حاج امیر عباسی خیر بده
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین