عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۹۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۶
مسئول امداد ستاد عمره در مكه اعلام كرد
از ۱۵ دي تا كنون نيز ۱۵ نفر از زايران ايراني در شهر مكه به رحمت ايزادي رفته اند… علت مرگ و مير زايران ايراني در عربستان عمدتا كهولت سن و سكته بوده است.
عقیق:در يك هفته گذشته؛ ۴ زاير ايراني در مكه فوت شدند
آقاي حميد مياح مسئول امداد و پيگيري ستاد عمليات عمره در مكه در مصاحبه با خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مكه مكرمه اعلام داشت: در يك هفته اخير ۴ زاير ايراني در مكه به رحمت خدا رفته اند كه ۳ آقا و يك خانم بوده اند.
وي با بيان اينكه علت مرگ و مير زايران ايراني در عربستان عمدتا كهولت سن و سكته بوده است گفت: از ۱۵ دي تا كنون نيز ۱۵ نفر از زايران ايراني در شهر مكه به رحمت ايزادي رفته اند.

* روند تجهيز و تدفين زايران ايراني در مكه
حميد مياح در خصوص روند تجهيز و تدفين زايران ايراني در مكه از دنيا مي‌روند گفت: در مكه؛ معمولا جسد اموات را به بيمارستان ملك فيصل منتقل مي‌كنند. سپس مدير كاروان به همراه گذرنامه متوفي مراجعه مي‌كند و گزارش اوليه فوت به اسم «تبليغ الوفاة» تهيه مي‌شود و در مرحله بعدي به ستاد عمليات عمره در مكه مراجعه مي‌كنند و اطلاع مي‌دهند كه جسد متوفي به بيمارستان منتقل شده است. ما ابتدا خانواده متوفي را مطلع مي‌كنيم تا معلوم شود كه بايد جسد را به ايران منتقل كنيم يا همينجا دفن شود و حداكثر تا ۲۴ ساعت بايد نتيجه معلوم شود. سپس طي نامه به كنسولگري، تصميم خانواده را اطلاع مي‌دهيم و كنسولگري نامه اي مي‌دهد كه «خطاب القنصلية» نام دارد و در آن نماينده ستاد جهت دفن يا ارسال و گرفتن «شهادت وفاة» يا همان گواهي فوت معرفي مي‌شود و نسخه هايي از اين نامه به ادارت مربوط مانند پليس، بيمارستان و پزشكي قانوني داده مي‌شود.

* دفن اموات ايراني در مقبر‌‌ة الشهداء مكه
وي در توضيح ادامه روند پيگيري در خصوص اموات ايراني در مكه گفت: بعد از نامه به كنسولگري اگر تصميم خانواده دفن در مكه باشد، با نماينده شركت سعودي قرار مي‌گذاريم كه جسد را تحويل بگيريم و با آمبولانس هماهنگ ميكنيم و ميرويم قبرستان شرايع كه در ۱۵ كيلومتري مكه است و مراسم غسل انجام مي‌شود سپس به مقبرة الشهدا كه در ۲ كيلومتري قبرستان شرايع هست مي‌بريم و ضمن انجام امور شرعي مانند نماز ميت و تلقين، دفن ميت انجام مي‌گيرد.
مياح درباره روند پيگيري در مورد امواتي كه بايد جسدشان به ايران منتقل شود گفت: در مورد اين افراد، بعد از نامه به كنسولگري، گذرنامه متوفي و كپي از نامه كنسولگري را ارايه مي‌دهيم و گزارش فوت و اجازه دفن مي‌گيريم و با اين دو برگه، گواهي فوت را مي‌گيريم. كپي از مدارك فوق باضافه نامه از ستاد خطاب به پليس را تهيه مي‌كنيم و نامه پليس و نامه كنسولگري و مدارك بيمارستان را براي جابجايي جسد به جده مي‌گيريم. همچنين جهت استفاده از مواد فرمالين كه نگهدارنده جسد است و هزينه تابوت و امور مربوطه؛ ، ۳ هزار ريال به نماينده سعودي پرداخت ميكنيم و گواهي تحنيط ميگيريم كه دال بر استفاده از مواد فرمالين است.
وي ادامه داد: همزمان با انتقال جسد به پزشكي قانوني بارنامه هوايي اش را ميگيريم و زمان بندي اعلام مي‌شود. ۷ ساعت مانده به پرواز نيز جسد را از پزشكي قانوني تحويل مي‌گيريم و جسد را بانضمام ۷ نسخه مدارك مربوطه مانند نامه پليس، نامه كنسولگري، شهادت تحنيط، گواهي فوت، تصريح دفن، تبليغ وفاة كپي پاسپورت داخل تابوت مي‌گذاريم كه ۲ سري است و براي خانواده متوفي و بيمه گذار است و به ايران مي‌فرستيم. در مراجعت، به خانواده متوفي اطلاع ميدهيم كه فلان ساعت به فرودگاه مراجعه كنند كه ادامه امور با حضور خانواده متوفي در ايران دنبال مي‌شود.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین