عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
آیت‌الله غروی در مراسم افتتاحیه مرکز تهران «اسراء»:
عضو شورای حوزه علمیه با تأکید بر نقش مبینی قرآن کریم گفت: آنچه که ما را مرتبط با خدا می‌کند، عقل است، عقل ما را مرتبط با منبع وحی می‌کند، اما همه چیز را عقل درک نمی‌کند و اینها باید مورد توجه قرار گیرد.
عقیق:مراسم افتتاح مرکز تخصصی تفسیر مؤسسه آموزش عالی اسراء (واحد تهران) با حضور آیت‌الله سیدمحمد غروی عضو شورای حوزه علمیه، حجج اسلام علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، فقیهی رئیس نمایندگی تهران مؤسسه آموزش عالی اسراء، رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جمعی از روحانیون حوزه علمیه‌های تهران و قم برگزار شد.

آیت‌الله سیدمحمد غروی عضو شورای حوزه علمیه در ابتدا تقارن افتتاح نمایندگی این مؤسسه در تهران را با ایام‌الله دهه فجر بسیار فرخنده دانست و افزود:‌ اگر امروز این امکانات و شرایط مهیا شده، به برکت جمهوری اسلامی به وجود آمده است و باید قدردان رهبر انقلاب باشیم و آن بزرگوار را فراموش نکنیم، خون شهدا در این رابطه نقش بسیار عظیمی داشته است که می‌توانیم امروز مدعی باشیم کشورمان از هر جهت دارای استقلال است.

وی با بیان اینکه قرآن جایگاه بسیار رفیعی نزد مسلمانان دارد، افزود: کتاب‌ الله و عترت اگر در کنار هم باشند، «لن ‌تضلوا ابدا» که مورد اتفاق اهل سنت و شیعه است، آنچه که معصوم است قرآن است و هیچ خطایی در آن راه پیدا نمی‌کند و همچنین عترت که هیچ خطایی در آن راه ندارد.

حجت‌الاسلام غروی با اشاره به تلاش علما و بزرگان شیعه برای انتقال سنت ائمه معصومین به شیعیان ابراز داشت: بزرگان ما در این رابطه زحمات زیادی در علم رجال و علم درایه کشیدند که ناب باشد، بنابراین آنچه از سنت به ما رسیده با آنچه که از اهل سنت رسیده از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

وی با اشاره به منع حدیث در 100 سال را عاملی برای به وجود آمدن جاعلان حدیث عنوان کرد و ادامه داد: در این دوران جاعلانی حدیث جعل می‌کردند که وجود خارجی نداشتند، جعل حدیث بیشتر توسط اصحاب، تابعین و برخی کسانی که خود ساخته بودند، انجام می‌شد، اما به لطف الهی آنچه که از اهل بیت به دست ما رسیده، یک مجموعه بسیار غنی است که بزرگان و علمای ما این حقایق را به دست ما رسانده‌اند.

این عضو شورای حوزه‌های علمیه با تأکید بر نقش مبینی قرآن تصریح کرد: قرآن مسائل کلی و چارچوب‌های اصلی را تبیین می‌کند، بنابراین آن آیه‌هایی که نیاز مفسر دارد، باید توسط اهل بیت بیان شود، علامه جوادی آملی تفسیر المیزان علامه را تفسیر قرآن به قرآن می‌دانند و معتقدند که هم آیه، سیاق آیات و آیات دیگر سوره‌ها نقش مبین دارند و باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرند، بنابراین تنها تفسیر قرآن به قرآن کافی نیست.

وی نقش عقل در اسلام را تبیین امور را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: نقش عقل را نباید نادیده بگیریم، اصلاً آنچه که ما را مرتبط با خدا می‌کند عقل است، عقل ما را مرتبط با منبع وحی می‌کند، اما همه چیز را عقل درک نمی‌کند و اینها باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌‌الله غروی بیان داشت:‌ ما آن دسته از روایاتی که با قرآن سازگار است اخذ می‌کنیم و آنچه که اهل بیت می‌گویند مبین و مفسر قرآن است، بنابر این اگر می‌خواهید مفسر قرآن باشید و دلالت و مراد آیه را درک کنید، مستلزم آن است که ادبیات عرب، صرف و نحو، منطق و غیره را فرا گیرید، اینکه در کنار رشته تخصصی تفسیر سطح سه، فقه و اصول تدریس می‌شود، بسیار مهم است، زیرا می‌توانید هنگام استفاده از آیات قرآن، نگاهتان فقیهانه باشد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین