در آیینه روایات/
اگرمیخواهید«تمام مشکلاتتان حل شود»بخوانید!
بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.
عقیق:
آیه 3 سوره طلاق
وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اَللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اَللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اَللّهُ لِکُلِّ شَیْ ءٍ قَدْراً
و او را از جایی که گمان ندارد روزی می دهد و هر کس بر خدا توکل کند، او برایش کافی است. همانا خداوند کار خود را محقق می سازد. همانا خداوند برای هر چیز اندازه ای قرار داده است.
◄ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «انی لأعلم آیة لو اخذ بها الناس لکفتهم» من آیه ای را می شناسم که اگر مردم به آن عمل کنند، تمام مشکلاتشان حل می شود و سپس آیه «وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» [طلاق 2] را تلاوت فرمودند.
◄ در روایات می خوانیم: هنگامی که آیه 3 نازل شد، جمعی از یاران پیامبر، کار و تجارت را رها کردند و گفتند: خداوند روزی ما را ضمانت کرده است، پس به کار و تلاش نیازی نیست. پیامبر صلی الله علیه و آله آنان را احضار و توبیخ کرد و فرمود: هرکس کار و تلاش را رها کند، دعایش مستجاب نمی شود. «انه من فعل ذلک لا یستجاب له»
پیامبر صلی الله علیه و آله آنان را احضار و توبیخ کرد و فرمود: هرکس کار و تلاش را رها کند، دعایش مستجاب نمی شود. «انه در قرآن، هم مهر الهی با جمله، «مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» آمده است و هم قهر الهی. «فَأَتاهُمُ اَللّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا» [حشر، 2] یعنی گاهی مهر و قهر الهی غیر منتظره و به شکلی که گمان نمی رود به انسان می رسد.
◄ أثر تقوا فقط در آخرت نیست. امام صادق علیه السلام در مورد جمله، «مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» فرمود: این گشایش روزی، برای تقوا پیشگان در دنیاست.
◄ حل مشکلات از طریق گناه، رفتن به بیراهه است. تقوا و خدا ترسی موجب خروج انسان از مشکلات و تنگناهای زندگی است. «وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»
◄ راه رهایی از تمام بن بست ها، (که از جمله آن اختلافات زن و شوهر است، تقواست. «وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»
◄ تقوا و توکل دو اهرم برای خروج از بن بست است. وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ . . . وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اَللّهِ . . . برای تأمین زندگی امروز، تقواوَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ . . . یَرْزُقْهُ و برای آینده، توکل لازم است. «وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اَللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»
◄ تقوا، مقدّم بر توکل است. وَ مَنْ یَتَّقِ اَللّهَ . . . وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اَللّهِ
◄ بدون لطف خداوند، هیچ عامل دیگری کارآمد و کافی نیست. «فَهُوَ حَسْبُهُ»
منبع:روضه