عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۳
با این که وظیفه پیامبر هدایت‌گری است، اما خداوند تأکید می‌فرماید که اینگونه نیست که هر کسی شایستگی هدایت شدن را داشته باشد.
عقیق:  استاد بهرام پور در جمع دانش پژوهان مرکز آموزش و معارف اسلامی جامعة  المصطفی، با اشاره به وجود دو گونه هدایت اظهار داشت: دو گونه هدایت داریم یکی ارائه طریق است و دیگری ایصال الی المطلوب است.
وی ادامه داد: خداوند به پیامبر(ص) فرموده‌ است «إِنَّکَ لا تَهْدی مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ یَهْدی مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدینَ» ای رسول(ص)، با اینکه تو هادی و هدایت‌کننده مخلوقات هستی، این چنین نیست که هر کس را که دوست داری بتوانی هدایت کنی، اما خداوند هر کس را می‌خواهد، هدایت می‌کند.
این مفسر قرآن تاکید کرد: در این آیه با این که وظیفه پیامبر هدایت‌گری است، اما خداوند تأکید می‌فرماید که اینگونه نیست که هر که را تو بخواهی هدایت شود و این نشان دهنده آن است که دو نوع هدایت داریم: یک نوع ایصال به مطلوب و دیگری ارائه طریق که ایصال به مطلوب تنها مختص به خداوند است به عبارت دیگر رساندن به مقصد کار خداوند است و حال آنکه ارائه طریق کار پیامبر(ص) است.
بهرام پور ادامه داد: خداوند در آیات 17 تا 19 سوره نازعات درباره حضرت موسی(ع) ، می فرمایند؛ «اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى، فَقُلْ هَل لَّکَ إِلَى أَن تَزَکَّى، وَأَهْدِیَکَ إِلَى رَبِّکَ فَتَخْشَى» برو پی فرعون و بگو آیا مى‏خواهى پاک شوى؟ این نشان می‌دهد که مراد حضرت موسی(ع) این است،  من که پیامبر هستم نمی‌توانم در تو تصرف کنم تا زمانی که خودت غربال دست نگیری و خود را پاک نکنی و تا هنگامی که به ارائه طریق عمل نکنی، پاک و پاکیزه نمی‌شوی.
وی در پاسخ به این سؤال که چه کنیم که خداوند ایصال به مطلوب را درباره ما پیاده کند؟ بیان داشت: هر کسی که به ارائه طریق و فرموده‌های پیامبران عمل کند، خداوند ایصال به مطلوب را درباره آن پیاده می‌کند.
این استاد قرآن با اشاره به سوره حمد گفت: وقتی می گوییم" اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ" در حقیقت ایصال به مطلوب را می خواهیم اما قبل از آن با "ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین" ارائه طریق را گفته ایم و بعد از آن می گوییم " اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ".


منبع:حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین