عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۵۸۱
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
مفاتیح الحیات//
جوانان بخش مهمی از جامعه‌اند که نزد دوستان و دشمنان هر ملت جایگاه و اهمیتی ویژه‌ای دارند، زیرا این قشر به ویژه متخصصان و شایستگان آنان، عامل تحولات بزرگ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یک کشورند.
عقیق:جوانان بخش مهمی از جامعه اند که نزد دوستان و دشمنان هر ملت جایگاه و اهمیتی ویژه ای دارند، زیرا این قشر به ویژه متخصصان و شایستگان آنان، عامل تحولات بزرگ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یک کشوزند از همین رو دشمنان برای جلوگیری از از پیشرفت ملت ها، ابتدا به سراغ جوانان آنان می روند تا با ایجاد سرگرمی های فریبنده، آنان را از رشد و تعالی و سلامت جسمی و روانی باز دارند و زمینه سلطه بر آنان را فراهم کنند از این رو بر همگان لازم است با ادراک درست جایگاه جوانان و حساسیت ها و نیازهای آنان، در جهت رشد معنوی و علمی و بالندگی یاریشان کنند تا از این راه، سلامت و رشد جامعه خود را فراهم سازند و این عبادتی بزرگ است.

اهمیت جایگاه جوانان


امام صادق (ع) به ابوجعفر أحول پس از بازگشت وی از بصره فرمودند: «استقبال مردم را از امر امامت و پذیرش آن، چگونه یافتی؟» گفت: به خدا سوگند آنان اندک اند. آنچه خواستند کردند ... امام (ع) فرمودند: «به جوانان بپرداز؛ زیرا آنان به سوی هر کار خیری شتابنده ترند.»(الکافی، ج 8، ص 93)


مشورت با جوانان

امیرمومنان (ع) فرمودند: «هر گاه در امری که برایت پیش آمده نیازمند مشورت بودی، ابتدا با جوانان مشورت کن، زیرا آنان تیزهوش ترند و سریع تر حدس می زنند. سپس آن را به اندیشه پیران و بزرگان واگذار تا فرجام آن را شناسایی و انتخاب نیکو کنند، زیرا تجربه آنان بیشتر است.»


به کارگیری جوانان توانمند

مصعب ابن عمیر جوانی نورسته و نزد پدر و مادرش در رفاه بود و او را گرامی می داشتند و وی را بر دیگر فرزندان خود برتری می دادند. وی از مکه خارج نشده بود پس چون اسلام آورد پدر و مادرش به وی جفا کردند و با رسول خدا (ص) در شعب ابی طالب در محاصره بود چهره اش دگرگون شد و سختی بر او فشار آورد. در همین روزها اسعد بن زراره و ذکوان بن قیس برای عمره رجبیه به مکه آمدند و نزد پیامبر (ص) مسلمانان شدند و از آن حضرت (ص)‌خواستند تا نماینده ای به مدینه بفرستد و اسلام را به آنان بیاموزد. پیامبر (ص) به مصعب – که قرآن را بسیار فرا گرفته بود – فرمان داد به همراه اسعد از مکه خارج گردد (و به مدینه هجرت کند). او نیز رفت و جوانان زیادی را به اسلام هدایت کرد... .(اعلام الوری، ص 57)

پیشگیری از تهاجم فرهنگی به جوانان

امیرمومنان علی (ع) در نامه ای خطاب به فرزندش امام حسن (ع) فرمودند: «همانا قلب جوان همانند سرزمین خالی است، آنچه در آن بکارند می پذیرد و من پیش از آنکه دلت سخت گردد به ادب تو مبادرت می ورزم.» (نهج البلاغه، نامه 31)

امام صادق (ع) فرمودند: «جوانان را پیش از آنکه گروه های منحرف بر شما در این کار سبقت گیرند، با حدیث آشنا کنید.» (تهذیب الاحکام، ج 8، ص 111)

نکته: 1. قلب جوان همانند زمین خالی از کشت و آماده هر گونه بذار افشانی است. 2. همان گونه که زمین مرده را هر کس آباد کرد مالک می شود، زمینه خالی و آماده را هر کس با فکر و مکتب خود آباد کند، مالک خواهد شد. 3. مسوولان هدایت دینی باید پیش از دیگران دل های جوانان جامعه را با فرهنگ الهی احیا کنند.

جدل آموزی جوانان

امیر مومنان (ع) فرمودند: «به جوانان فرمان دهید تا فن مناظره بیاموزند.» (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 20، ص 285)

نکته: آنچه خواسته اسلام است و در این حدیث هم به آن توصیه شده است، مناظره صحیح یا صناعت جدال احسن است که در جست و جوی حق و صدق و پرهیز از باطل و کذب است.



پی نوشت:
برگرفته از کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات، اثر آیت الله جوادی آملی
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین