عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
عشق واقعی؛
چگونه است با اينكه حضرت زينب داراي شوهر و فرزند بوده است ولي در حادثه كربلا به همراه امام حسين حضور دارد؟
عقیق:چگونه است با اينكه حضرت زينب داراي شوهر و فرزند بوده است ولي در حادثه كربلا به همراه امام حسين حضور دارد؟
براي روشن شدن جواب به چند مطلب بايد توجه شود:
الف) شوهر زينب كبري عبدالله پسر جعفر طيار و برادر زاده حضرت علي عليه السلام است. عبدالله در حبشه متولد شد و پس از اينكه پيامبر اسلام به مدينه هجرت كرد به همراه پدر و مادرش به مدينه آمدند و عبدالله به همراه پدر و مادرش در خدمت پيامبر بودند. عبدالله شخصيتي بود بسيار بزرگوار و صاحب ايمان قوي. او علاقمند حضرت علي عليه السلام بود و پس از آن حضرت در خدمت امام حسن عليه السلام و پس از آن در خدمت امام حسين عليه السلام بود. عبد الله در جنگل جمل، جنگ صفين و جنگ نهروان همراه علي عليه السلام با نيروهاي مخالف جنگيد و به علت كوري چشمهايش نتوانست شخصا در كربلا حاضر شود.(1)
ب) وقتي كه امام حسين عليه السلام تصميم گرفت به مكه برود، زينب كبري از همسرش عبدالله اجازه خواست كه با برادرش به مكه برود و عبدالله هم اجازه داد و از همان لحظه زينب(س) به خانه برادرش امام حسين عليه السلام آمد و آماده حركت شد.
زينب كبري(س)، عاشق برادرش حسين بود و براي همين برخي از بزرگان آورده اند كه وقتي علي عليه السلام دخترش زينب را به برادر زاده اش عبدالله تزويج كرد، با او شرط كرد كه اگر زينب خواست با برادرش حسين به سفر برود، مانع نشود و عبدالله هم پذيرفت.(2)  در رياحين الشريعه آمده است كه زينب كبري از كودكي عاشق حسين بود و براي همين وقتي كه همسر عبدالله شد گفت: همسر تو مي شوم به شرط اينكه اجازه بدهي من هر روز حسين را ببينم. عبدالله هم قبول كرد.(3)
شهيد آيت الله دستغيب در كتاب «زندگاني زينب كبري» به نقل از رياحين الشريعه آورده است كه وقتي علي عليه السلام زينب را به همسري عبدالله در مي آورد دو شرط با عبدالله كرد. يكي اينكه اجازه دهد زينب هر روز حسين را ببيند و دوم اينكه اگر حسين به سفر رفت و زينب خواست با او برود، اجازه رفتن بدهد و عبدالله هم اين دو شرط را قبول كرد.(4)
اصولا عبدالله ابن جعفر در برابر امام حسين عليه السلام تسليم كامل بود و امام حسين را امام معصوم و همه كاره خود مي دانست. حتي وقتي كه معاويه به مروان نوشت كه به خانه عبدالله ابن جعفر برو و دخترش ام كلثوم را براي پسرم يزيد خواستگاري كن و مروان هم آمد و خواستگاري كرد، عبدالله به مروان گفت: ازدواج دخترم، به من مربوط نيست، به سرورمان حسين ابن علي مربوط است. و امام حسين عليه السلام هم پاسخ منفي به مروان داد و ام كلثوم را به همسري پسر عمويش قاسم در آورد.(5)
همان طوري كه امام حسين عليه السلام مسئوليت بزرگ الهي به عهده داشت زينب هم چنين بود و او مي بايستي به همراه امام حسين عليه السلام باشد. زينب كسي است كه امام حسين عليه السلام در كربلا براي پس از خودش او را جانشين خود ساخت و امام سجاد عليه السلام هم او را جانشين خود كرده بود.(6) پس نمي شود زينب كبري در اين سفر نباشد و جالب توجه اين است كه زينب با اينكه همسر دارد ولي همراهي برادرش حسين را بر ماندن در كنار شوهرش ترجيح مي دهد و شوهرش هم به اين سفر راضي مي شود.(7) و اين از افتخارات زينب كبري و عبدالله است كه در اين امر مهم شركت مي كنند. عبدالله نه تنها همسر خود را با امام حسين عليه السلام فرستاد بلكه دو پسرش محمد و عون را هم با امام حسين فرستاد و به آنان سفارش كرد كه در ركاب امام حسين عليه السلام بجنگند و آنان نيز چنين كردند و روز عاشورا هر دو در برابر چشمان مادر به شهادت رسيدند.(8) آورده اند كه روز عاشورا محمد پسر عبدالله ابن جعفر، ده نفر از دشمنان را كشت و به شهادت رسيد و عون پسر ديگر عبدالله و زينب كبري، سه سواره را كشت و 18 پياده را و پس از آن به شهادت رسيد. (9)
در زيارت ناحيه از زبان حضرت مهدي عليه السلام درباره پسران زينب كبري و عبدالله آمده است: «السلام علي عون بن عبدالله بن جعفر الطيار ... السلام علي محمد بن عبدالله بن جعفر...» (10)
در مورد آگاهي از زندگي و شخصيت حضرت زينب ( ع ) مطالعه کتابهاي زير مفيد است:
1- منتهى‏ الامال، شيخ عباس قمى
2- زندگانى حضرت فاطمه زهرا و زينب كبرا، شهيد دستغيب
3- زندگانى حضرت فاطمه زهرا ودختران آن حضرت، سيد هاشم رسولى محلاتى
4- پژوهشى پيرامون بارگاه حضرت زينب، محمد حسين سابقى، ترجمه: سليم‏پور
5- فرازهايى از زندگاني حضرت فاطمه زهرا و زينب كبرا، سيد هاشم رسولى محلاتى
6- زينب بنت‏ الامام اميرالمؤمنين، على محمد على دخيل، چاپ بيروت، لبنان
7- زينب بانوى قهرمان كربلا، دكتره بنت الشاطى، ترجمه: حبيب چايچيان و مهدى آيت‏ الله ‏زاده نائينى
8- بحارالانوار، علامه مجلسى


پي نوشت ها:
1- منتهي الآمال، ج1 ص382 چاپ هجرت؛ زينب كبري، الشيخ جعفر النقدي، ص87 چاپ نجف
2- زينب الكبري، ص94
3- رياحين الشريعه، ج3 ص41 چاپ اول
4- ص15 چاپ اول
5- المجالس السنيه، ص31، يك جلدي
6- تنقيح المقال، ج3 فصل زنان ص79
7- اعيان الشيعه، ج7 ص137 ستون دوم، س12
8- همان و بحار ج45 ص34
9- بحار، ج45 ص34
10- بحار، ج45 ص68
منبع:پرسمان
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین