عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۹۷۵
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری:
ولی زمان الان می گوید وحدت، اما عده ای به بهانه برائت از دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) می خواهند وحدت را به هم بزنند. اما نمی فهمند که طبق روایات اهل بیت اگر برائت با وحدت تزاحم داشت، اصل تقیه حاکم است.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه در یادواره شهدای دانشجوی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) با قرائت آیات 45 تا 48 سوره احزاب و سوره تین گفت: امشب می خواهم با تفسیر این آیات، باید با خداوند عهد کنیم که تغییری در حال ما پیدا شود. در مجلس شهدا حجت، تمام است و یا نباید در آن شرکت کرد یا باید تغییری در وضعیت انسان ایجاد شود. اگر خداوند بخواهد با خط کش شهدا به حساب ما رسیدگی کند، وای به حال ما، ولی خداوند به ما تخفیف می دهد و با خط کش علی (علیه السلام) به ما رسیدگی می کند.

وی افزود: تا قبل از جنگ از یاران امیر المؤمنین (علیه السلام) و دیگر ائمه در منبر ها سخن گفته می شد و ما بهانه می آوردیم که آن ها کجا و ما کجا؟ آن زمان شرایط فرق می کرد و غیره. اما 36 هزار شهید دانش آموز و دانشجوی جنگ حجت را بر ما تمام کرد.

وی با بیان این که شهدا تفسیر آیات قرآن هستند گفت: امروز رسم است که مردم اعمال و زندگی خود را با خبرگزاری ها تنظیم می کنند، قیمت فلان کالا بالا می رود یا قیمت فلان جنس کاهش می یابد و به این شکل زندگی خود را تنظیم می کنند، اما خداوند می فرماید من پیغمبر فرستادم تا با خبرگزاری او زندگی کنید. اگر شب اول قبر پرسیدند «من نبیّک؟» یعنی خبرگزاری زندگی ات کیست؟ سایت ها و خبرگزاری های اقتصادی و دنیوی داخلی و خارجی، یا پیغمبر (صلی الله علیه و آله)؟

وی خاطر نشان کرد: خبرگزاری ها بر اساس برآورد های اقتصادی خبر می دهند، اما وجود نازنین پیغمبر بر اساس علمی که خداوند به او عنایت کرده است خبر می دهد، او مبشر است نسبت به آن چه که ما را به بهشت می رساند و نذیر است از آن چه که ما را به جهنم می رساند. شهدا زندگیشان را با خبرگزاری پیغمبر (صلی الله علیه و آله) تنظیم کردند، باور کردند پیغمبر راست می گوید.

این استاد حوزه و دانشگاه به روایتی اشاره کرد و گفت: شخصی آمد محضر رسول الله (صلی الله علیه و آله) و گفت دستم تنگ است، پیامبر هم فرمود صدقه بده، این خبرگزاری غیب دان گفت صدقه بده، اگر امروز یک روحانی چنین بگوید به او می خندند، ظاهراً آن فرد هم خندید، چرا که نگاهش مادی بود، ولی پیغمبر از عالم غیب خبر می دهد. این امر 3 بار تکرار شد، فرد گفت بروم امتحان کنم شاید پیامبر راست می گوید. صدقه داد و وضعش خوب شد. آمد داد زد صدق رسول الله. پیامبر از نزد خود این را نگفت، با توجه به آیه 7 سوره طلاق گفت برو صدقه بده.

وی خاطر نشان کرد: شاید کسی بگوید صدقه دادیم و پولدار نشدیم. باید گفت نگاه پیامبر نگاه کوتاه به دنیا است، این جا پول بده آخرت پول دار شو! باید باور کنیم او مبشر است و با عینک دنیایی بشارت پیامبر را نگاه نکنیم.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به روایتی دیگر در باب تنگی معاش و سفارش پیامبر به ازدواج گفت: شهدا باور کردند و به پیامبر ایمان آوردند، منتهی آن ها قبل از این که امتحان کنند، باور کردند و گفتند صدق رسول الله. باید حرف های پیغمبر را چشم بسته قبول کنیم. چون خیلی از جوانان از ما می پرسند شما که تماشاچی جنگ بودید، شهدا چه کار کردند؟ من یک جواب بیشتر نمی دهم، می گویم شهدا قرآن و پیغمبر را باور کردند. خداوند می فرماید ای پیامبر ما تو را بیهوده نفرستادیم، ما تو را فرستادیم تا هم شاهد باشی یعنی اوضاع مردم را خوب می دانی، پس طبیب بی اطلاع نیستی، طبیبی ولی شاهدی بر اوضاع مردم. انا ارسلناک شاهداً. تو همچنان که شاهدی، مبشر و نذیر هم هستی.

وی افزود: ویژگی اول شهدا این بود که شاهد بودن و مبشر بودن و منذر بودن پیامبر را قبول کردند. بیایید یک بار دیگر در مجلس شهدا، در محضر شهدا در این دانشگاهی که أُسّس علی التقوی بوده، با شهدا و پیامبر و خدای پیامبر عهد ببندیم و چشم بسته هر چه گفت را قبول کنیم.

وی با ذکر خاطره ای از ایام حج گفت: حاجی در منا 3 واجب را باید انجام دهد، رمی جمرات، قربانی کردن و تراشیدن موی سر. رمی جمرات سخت نیست، قربانی با وکالت انجام می شود و باید پول بدهد و کمی از رمی جمرات سخت تر است، اما تراشیدن موی سر که انسان از زیبایی ظاهری خود چشم پوشی می کند، برای برخی از همه سخت تر است. در یکی از سفرهای حج عده ای دنبال تبصره ای برای نتراشیدن سر بودند، گفتم بنشینید. نشستند به خیال این که من می خواهم تبصره ای بگویم. گفتم یک عمر شیطان گفت صورت خود را بتراشید، چیزی نگفتید، اما یک بار خدا گفت سر خود را بتراشید همه ناله کردید! چرا که با عینک دنیایی به تراشیدن سر نگاه می کنند و خیال می کنند ظاهر و تیپ شان به هم می خورد، در حالی که نمی داند در روایات چه ثوابی برای هر تار موی تراشیده شده در منا ذکر شده است.

وی افزود: این شهدایی که امشب در مراسم یادواره آن ها هستیم، این ها کلمات پیامبر را فهمیدند، امروز بعضی ها خودشان را دو ساعت در آرایشگاه تزیین می کنند، اما شهدا با تیر در پیشانی و چشم خود را تزیین کردند. چرا که مبشر بودن پیامبر را باور کردند، پس بیایید مبشر بودن پیامبر را باور کنیم که ویژگی اول شهدا بود. بیایید زندگی خود را بر اساس احکام پیامبر تنظیم کنیم، چرا که او قیامت را با چشم سر و چشم دل دیده است، کسی که بهشت و جهنم را دیده به ما بشارت می دهد. سازمان های بین المللی بر اساس احتمالات می گویند فلان شرکت احتمالاً در فلان موقع سود کند، اما پیامبر با قطعیت می گوید اگر به دستورات من عمل کنید سود می کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به 3 دستور قرآن که می فرماید حرکت کنید، سرعت بگیرید و سبقت بگیرید، گفت: هر کس خبرهای پیامبر را خوب ببیند در زندگی خوب سبقت می گیرد. لذا شهدا سن زیادی نداشتند از 70، 80 ساله ها سبقت گرفتند. جمعی رزمندگان آمده بودند خدمت آیت الله مشکینی (ره)، یکی از آن ها بلند شد و گفت ما در عملیات ها با لباس خونی نماز می خوانیم، حکمش چیست؟ آیت الله مشکینی با حسرت نگاه و و گریه کرد، گفت من حاضرم 70 سال در سجاده و با لباس پاک را بدهم و 2 رکعت با آن لباس نماز بخوانم. چون آن مرد می داند این ها چه تجارتی کردند، با چه کسی و چه چیزی تجارت کردند.

وی با اشاره به آیه «انّ الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم» گفت: خداوند در ازای این ها به شهدا بهشت را داد. شهدا معامله کردند چون پیامبر را باور کردند. ما هم باید پیامبر را به عنوان امین غافله و خبرگزاری خدا باور کنیم، ما هنوز باور نکرده ایم.

وی افزود: ائمه و معصومین (علیهم السلام) یک طناب چاه دارند که با آن ما را از گرفتاری ها نجات می دهند و یک آدرس راه دارند که مسیر را نشان می دهند. ما بیشتر طناب چاه را گرفتیم و در دشواری ها و گرفتاری ها به آن ها مراجعه کردیم و آن ها هم کمک کردند، در حالی که کار ویژه اصلی ائمه، آدرس راه است، نه طناب چاه. اگر آدرس راه را از ائمه بگیریم این قدر در چاه نمی افتیم.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری با اشاره به آیه 64 سوره نساء گفت: ما پیغمبر فرستادیم تا مردم دنبالش بروند، هر جا هم کم آوردند، پیامبر کمکشان می کند. هر کس پشت سر پیامبر حرکت کند، هر جا برود دستش را می گیرند، اما کسی که در بیراهه قدم بگذارد، پیامبر نمی تواند کمکش کند. این آیه در کنار آیه 80 سوره توبه می فرماید کسانی که در بیراهه اند پیامبر هم 70 مرتبه برای آن ها استغفار کند، خداوند آن ها را نمی بخشد. باور کنیم أشهد أن محمداً رسول الله و داعیاً إلی الله بإذنه و سراجاً منیراً. باور کنیم که پیامبر به سمت خدا هدایت می کند، نه به سمت خود.

وی افزود: برخی برای انجام دستورات مستحب و مکروه دلیل می آورند که نمی فهمم، خوب اگر قرار بود بفهمی که نمی گفتند علوم غیبی است، همان طور که خداوند در آیه 113 سوره نساء گفته است که من چیز هایی را با وحی به تو می دهم که اگر همه عالم عقل هایشان را روی هم بگذارند به آن نمی رسند، فقط باید تو را باور کنند. باید اعتماد کنیم و چشم بسته بگوییم چشم و عمل کنیم. همان طور که طبق دستور یک دکتر قرص می خوریم و نمی گوییم چرا و به او ایمان داریم. اما وقتی پیامبر می گوید قرص نماز را باید در این اوقات و به این اندازه مصرف کنیم، همه صدایشان بلند می شود که چرا باید دو رکعت نماز صبح بخوانیم؟ علت این است که به پیامبر اعتماد و ایمان نداریم و به اندازه یک دکتر متخصص پیامبر را قبول نداریم.

وی خاطر نشان کرد: به ما تأکید بسیار شده است که خلوت با نامحرم ضرر دارد، اما ما قبول نمی کنیم و می گوییم این حکم برای گذشته است و ما می توانیم خودمان را کنترل کنیم. اما امیر المؤمنین (علیه السلام) به زنان جوان حتی سلام هم نمی کرد، چون پیامبر گفته بود و ایشان اعتماد کامل داشت و گفت چشم و دیگر نمی پرسد چرا، چون «الاسلام هو التسلیم». شهدا دیر آمدند، اما پیامبر را باور کردند و دستشان را به دست پیامبر دادند و پرواز کردند.

وی با بیان این که باید التماس کنیم تا دستمان را بگیرند و ذکر خاطره ای از دفاع مقدس گفت: نباید سر پیامبر منت بگذاریم، باید منت بکشیم، همه تلاشمان را بکنیم تا دستمان را بگیرند. امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وقتی می دید رزمندگان همه تلاش شان را کرده اند، در شناسنامه دست برده اند، التماس کرده اند تا به جبه برسند، خم شد و دستشان را گرفت. در قرآن هم آیه 88 سوره یوسف می گوید باید التماس کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری با بیان این که اگر با نور پیامبر راه برویم در تاریکی فرو نمی رویم گفت: امروز زندگی ها تاریک است، چون با نور قرآن و عترت جلو نمی رویم، با نور ولایت جلو نمی رویم. خداوند می گوید ای پیامبر به مؤمنین بشارت بده که هر کس پیامبر را باور کند، مزد خوبی نزد خداوند دارد. مزدش هم آیه در آیه 27 سوره یاسین غفران و رحمت الهی عنوان شده است.

وی افزود: آیت الله جوادی آملی می فرمودند اگر عند ربهم یرزقون را بفهمیم، پذیرایی خدا از شهدا را می فهمیم. ای پیامبر به مؤمنین بگو اگر دنبال تو راه بیفتند، هم به نفع خودشان است و هم یک پاداش قشنگ نزد خداوند دارند. همان طور که گفته است: و لا تطع الکافرین و المنافقین. ای مؤمنین! کفار و منافقین برای شما توطئه و خدعه و نیرنگ می کنند، سراغ این ها نروید.

وی خاطر نشان کرد: منافقین وعده های دروغین می دهند، با شعار های خیلی قشنگ می آیند، قسم می خورند. برای این که شما را گول بزنند واسطه ارزشی می آورند، برای فریب امت موسی سامری را پیدا کردند که از خواص بود. برای این که امت بعد از پیامبر را گول بزنند رفتند یک نفر از خانه پیامبر پیدا کردند و بر شتر سوار کردند. برای گول زدن مردم زمان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، پسر امام هادی (علیه السلام) را به عنوان امام زمان جا زدند. امروز در فتنه ها برای کلاه گذاشتن بر سر ما، رفته اند عمامه به سر پیدا کرده اند. اما خط کش و میزان ولایت است.

وی افزود: برای اختلاف میان مسلمانان عمامه به سر در حد مرجع تقلید آورده اند. درست کردن مرجع برای شیطان سخت نیست. ولی زمان الان می گوید وحدت، اما عده ای به بهانه برائت از دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) می خواهند وحدت را به هم بزنند. اما نمی فهمند که طبق روایات اهل بیت اگر برائت با وحدت تزاحم داشت، اصل تقیه حاکم است. می خواهد بگوید من چون خیلی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را دوست دارم، می خواهم در خیابان ها داد بزنم، نمی فهمند که اگر قرار به داد زدن باشد، علی (علیه السلام) باید داد می زد، ولی علی (علیه السلام) داد نزد، در چاه درد دل کرد. تو هم اگر هنر داری، شب ها در چاه گریه کن. سر قبر شهدا بنشین و بگو می شود منتقم خون مادرتان را بیاید؟

سخنران یادواره شهدای دانشجوی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) در ادامه گفت: انقلاب پیامبر از کافر و یهود ضربه نخورد، بلکه ازمنافقین و فتنه گران ضربه خورد. منافق و فتنه گر کسی است که به باطل لباس حق می پوشد و توانستند ضربه بزنند، هم به انقلاب پیامبر و هم به انقلاب ما. امروز تمام هدف دشمن این است که اتحاد اسلامی به هم بریزد.

وی افزود: نباید به اذیت های دشمن توجه کرد، برچسب می زنند اما باید اینها را رها کرد و به خدا توکل نمود. شهدا اگر توکل نداشتند، در عملیات ها و جبهه ها خیلی اذیت می شدند. بعضی ها به خاطر جبهه رفتن از حوزه و اداره و دانشگاه اخراج شدند، بعضی ها طلاق گرفتند و تنها به خدا اعتماد کردند.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از شهدای ما با دعا و مناجات شهید شدند، با دعای کمیل شهید شدند. و قد اتیتک یا الهی یعنی الهی هب لی کمال الانقطاع الیک، یعنی همان که امام آرزویش را می کرد، یعنی خدایا از غیر تو خسته شدم و فقط تو را می خواهم، حتی پدر و مادرم را نمی خواهم، فقط تو را می خواهم. کدام مربی این ها را عاشق خدا کرده بود؟

وی با اشاره به آیات سوره تین افزود: خداوند در این آیات خیلی قشنگ با من و شما درد دل می کند، می گوید من شما را در بهترین شکل خلق کردم، وقتی شما را انسان خلق کردم، به خودم بارک الله گفتم، حتی می خواستم شما را خلیفه کنم ولی ملائکه اعتراض کردند، اما من گفتم من یک چیزهایی می دانم که شما نمی دانید. خداوند می گوید من شما را والا خلق کردم، بعد از آن شما را آوردم در این دنیا که خیلی پایین است، اگر می توانید خود را بالا بکشید و بالا بودن خودتان را حفظ کنید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: شما را در دنیا گذاشتم که پست ترین جا است که اگر نفهمید کجا هستید، از حیوان و چوب بدتر و از سنگ سخت تر می شوید. ببینید داعشی ها چه کار می کنند؟ از حیوان بدتر شده اند. آن هایی که ارزش داشتند بالا رفتند، إلّا الذین آمنوا ، کسانی که به دنیای دیگر ایمان آورده اند و دنیا را میدان امتحان دانستند و با دو بال ایمان و عمل صالح پرواز کردند. هم باید به ظاهر توجه کرد و هم به باطن تا با این دو بال به سمت خدا پرواز کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری با اشاره به آیه 69 سوره نساء گفت: کسانی که از خدا و پیامبرش اطاعت کنند، در کنار پنج گروه در بهشت همسایه اند، انبیاء، امامان، شهدا، علمای صالح و کسانی که از خدا اطاعت کردند. من به این قرآن قسم می خورم همه من و شما می رویم بهشت، اما باید پاک شویم و به بهشت برویم، دیر برویم به بهشت ممکن است امام حسین (علیه السلام) را نبینیم. شهدا این امتیاز را در دست دارند، رفتند به بهشتی که حسین و فاطمه و علی را می بینند، انسان برود بهشت و امام حسین(علیه السلام) را نبیند، حسرت می خورد.

وی با اشاره به آیات دیگری از قرآن مجید افزود: اجر و مزد آخرت پایان ندارد، مزد دنیا پایان دارد. بعد می فرماید روز قیامت را تکذیب نکنید، مگر خدا برترین حکم دهنده و قاضی نیست؟ ای شهدا، دست شما را گرفته اند و بالا رفته اید، به شما هم اجازه دست گیری داده اند، پس دست ما را بگیرید.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین