عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۳۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
حجت الاسلام قرائتی با تمسک به یک آیه قرآن دلیل حرمت اعمالی مانند قمه زنی را بیان نمود.
عقیق:در حالی که قمه‌زنی همچنان به عنوان یکی از گونه‌های انحرافی عزاداری، مورد اختلاف برخی فقها و شیعیان قرار دارد و هر ساله موجب بروز تنش‌هایی در جوامع شیعی می‌شود، حجت الاسلام محسن قرائتی، در اظهارنظر تازه خود در جمع ائمه جماعات سازمان تأمین اجتماعی گفته است که می توان با استناد به آیه ۱۰۴ سوره بقره می توان دلیلی برای حرمت قمه زنی ارائه نمود.

این استاد قرآن گفته است: «استاندار یکی از استان‌ها که امروز جایگاه ویژه‌ای در دولت دارد جلسه‌ای را برگزار کرده بود و به این نتیجه رسیده بودند که قمه‌زنان را با قرآن و حدیث اقناع کنند. بنده را برای گفت‌وگو با هیأتی‌های آن شهرستان دعوت کردند و به جلسه که رفتم گفتند قرائتی تو را قبول داریم، اما قمه را از ما نگیر حتی اگر کار غلطی است! در این جلسه به آنها گفتم قرآن را قبول دارید که پاسخ مثبت دادند. برای آنها ابتدای آیه‌ای را خواندم که براساس آن، مسلمانان مفهوم «مراعات کردن پیامبر را بر روی منبر» برداشت می‌کردند و یهودی‌ها این مفهوم را که «پیامبر مستمعان خود را خر می‌کند»؛ که خداوند برای سوژه ندادن به یهودیان، کلمه «انظرنا» را می‌آورد که به معنای شنیدن انذار است. بعد از قرائت این آیه به آنها گفتم قمه‌ای که شما می‌زنید از روی عشق به امام حسین(ع) است، اما دشمنان می‌گویند شیعیان بیماری روانی دارند که به خود قمه می‌زنند و خودزنی می‌کنند. چرا باید کاری را انجام دهیم که به دشمن سوژه دهد و گونه دیگری عمل نکنیم. پس از شنیدن این مسأله، آنها پذیرفتند که قمه نزنند.»

حجت الاسلام قرائتی از جمله افرادی است که در دهه‌های گذشته به همراه گروهی از نویسندگان حوزوی و تحت نظارت آیت‌الله مکارم شیرازی تفسیر نمونه را تألیف کردند. آیت الله مکارم شیرازی در ترجمه آیه ۱۰۴ سوره بقره این‌گونه آورده است: «ای افراد با ايمان! (هنگامی كه از پيغمبر تقاضای مهلت برای درک آيات قرآن می‏ كنيد) نگویيد «راعنا» بلكه بگویيد «انظرنا» (زيرا كلمه اول هم به معنایی "ما را مهلت بده" و هم به معنای "ما را تحميق كن" است و دستاويزی برای دشمنان به شمار می‌رود) و آنچه به شما دستور داده می‌شود بشنويد و برای كافران (و استهزاء كنندگان) عذاب دردناكی است.»

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین