عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۹۶۸
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
بسته کتاب پیشنهادی «کتابستان» با موضوع امام رضا (ع)
کتابستان بسته پیشنهادی در ارتباط با امام رضا(ع) در موضوع زندگانی و سیره عملی ایشان برای مخاطبان ارایه کرده است:
عقیق:کتابستان بسته پیشنهادی در ارتباط با امام رضا(ع) در موضوع زندگانی و سیره عملی ایشان برای مخاطبان ارایه کرده است:

* سیره سیاسی امام رضا(ع) و تحلیل مسئله ولایت عهدی

حجت الاسلام علی کارخانه / بوستان کتاب

کتاب سیره سیاسی امام رضا(ع) و تحلیل مسئله ولایت عهدی نوشته حجت الاسلام علی کارخانه با بهره‌گیری از روایات، تاریخ و منابع دینی و علمی درصدد به تصویر کشاندن سیره سیاسی امام رضا(ع) است و در این مسیر ابتدا حوادث عصر حضرت را به گونه‌ای پیوسته و روحی واحد به دقت بررسی و آنگاه از متون تاریخی و روایات استفاده شده است.

بحث ولایت‌عهدی و مناقشات موجود درباره دلایل واگذاری آن سوی مامون و دلایل پذیرش آن از سوی امام رضا(ع)، موضوع همکاری با حاکم جائر،بحث عدم تمایل و تلاش حضرت برای بازپس‌گیری قدرت سیاسی در دورانی که عباسیان به واسطه جنگ‌های داخلی میان محمد و امین ضعیف شده بودند و نوع رویکرد و سیاست حضرت در مواجهه با رهبران قیام علیه دستگاه خلافت عباسیان بخشی از چالش‌هایی است که در این نوشتار به آن پاسخی مستدل و علمی داده می‌شود. از ویژگی‌های خوب این کتاب این است که نویسنده برای درک بهتر مطالب، مباحث هر فصل را در قالب چند گفتار به مخاطب خود ارایه می‌کند و در پایان فصل، خلاصه و جمع‌بندی نیز صورت گرفته است. این کتاب در 304 صفحه از سوی انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

*رضا نامه - فرهنگ جامع الفبایی امام رضا(ع)

حجت‌الاسلام حسین محمدی/ انتشارات مشهور

کتاب رضا نامه - فرهنگ جامع الفبایی امام رضا(ع) به همت حجت الاسلام حسین محمدی با بهره‌گیری از منابع اصیل و معتبر تاریخی تمامی زوایای زندگانی هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت را در حد امکان به تصویر کشانده است.

در این اثر خواننده با شرح حال مختصری از علی‌بن‌موسی (ع) و گروهی از فرزندان ایشان، ادوار زندگانی امام رضا(ع)(ولادت، امامت، ولایت‌عهدی و شهادت) و سیره عملی ایشان، با یاران، خدمتکاران و راویان حدیث امام رضا(ع)، با آثار و یادگاری‌های برجامانده از ایشان در مسیر هجرت امام از مدینه تا مرو و تاریخچه، شکل‌گیری و نوع خلافت خلفای عباسی آشنا می‌شود. نگارنده در پایان کتاب بیش از پانصد منابع و مآخذ را معرفی می‌کند که برای تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر از دوران زندگانی امام رضا(ع) بسیار مفید خواهد بود و این منابع می‌تواند محققین را در پیشبرد پژوهش کمک بسزایی کند. این کتاب در 852 صفحه از سوی انتشارات مشهور به چاپ رسیده است.

*معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی

محمد حکیمی / بوستان کتاب

کتاب «معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی» نوشته محمد حکیمی با تکیه بر منابع دینی خط مشی کلی سیاست مالی اسلام را تبیین کرده  و مخاطب را با زوایای مختلف اقتصادی مکتب رضوی آشنا ساخته است.

در این اثر نویسنده در هر بخش ابتدا کلام الهی امام رضا(ع) را تشریح و سپس با توجه به قرآن کریم به عنوان ریشه و خاستگاه اصلی کلام، محورهای واقعی و سرچشمه اصلی کلام حضرت را روشن ساخته و همچنین برای تبیین نظرگاه‌های ویژه حضرت از مجموعه سخنان پیامبر اکرم (ص) و دیگر امامان معصوم نیز کمک گرفته است. این کتاب 447 صفحه‌ای برگرفته از چهار جلد کتاب الحیاة است که از سوی بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

*جستاری در ادعیه رضویه با تکیه بر الصحیة الرضویة الجامعة

جمعی از نویسندگان / انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)

کتاب «جستاری در ادعیه رضویه با تکیه بر الصحیة الرضویة الجامعة» تالیف جمعی از نویسندگان کوششی در جهت معرفی ابعاد گوناگون کتاب الصحیفة الرضویه است که در قالب چندین مقاله جمع‌آوری شده که هر مقاله دریچه‌ای فراسوی خواننده باز می‌کند تا شخصیت علمی و معرفتی امام رضا(ع) را بهتر بشناسد.

اعتبار سنجی منابع و اسناد ادعیه رضوی در کتاب الصحیة الرضویة الجامعة اولین مقاله این کتاب است که از دو بخش اصلی اعتبارسنجی منابع و سند‌شناسی روایات شکل گرفته است که در این مقاله از ادعیه‌نگاری، شخصیت علمی مؤلف، مؤلفان منابع روایی ادعیه رضوی و سندشناسی روایات سخن گفته شده است. گستردگی مباحث از جمله مطالب توحیدی، دعاشناسی، اخلاقی، سیاسی و ادبی، ذکر اسامی نویسنده هر مقاله، سنددهی در پاورقی، ارایه منابع تحقیق در پایان هر مقاله، آوردن چکیده مقالات در پایان کتاب برخی از ویژگی‌های این کتاب 724 صفحه‌ای است که به اهتمام مرتضی سلمان‌نژاد جمع‌آوری و از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) به چاپ رسیده است.

*رفتارشناسی امام رضا(ع) و فرقه‌های درون شیعی

زهرا بختیاری / انتشارات رضوی

کتاب «رفتارشناسی امام رضا(ع) و فرقه‌های درون شیعی» به کوشش زهرا بختیاری با تکیه بر منابع دینی و تاریخی لایه‌های مختلف جریانات انحرافی دوران امام رضا(ع) را برای مخاطب روشن ساخته و همچنین خواننده با عرصه‌ای از مظلومیت امام در مقابل گروه‌های درونی آشنا می‌شود.

نگارنده در ابتدای کتاب جریان‌های منجر شده به فرقه تا زمان امام رضا(ع) را مورد بررسی قرار داده و در این مبحث از فرق‌های کم‌رنگ، بی اهمیت و مضحل شده و نابود شد هم سخن گفته و در ادامه این نوشتار نویسنده فرقه‌های موجود و مهم زمان حضرت رضا(ع) و نحوه تعامل امام با آنان را مورد تبیین قرار داده است.

قطع جیبی بودن کتاب، سنددهی در پاورقی، معرفی منابع گوناگون در پایان کتاب، ارایه جمع‌بندی و نتیجه‌گیری در پایان بحث از دیگر ویژگی‌ این کتاب 168 صفحه‌ای است که به همت اداراه فرهنگی آستان قدس رضوی تهیه و تدوین و از سوی انتشارات قدس رضوی به چاپ رسیده است.

*امام رضا(ع) و فرقه‌های شیعی

زهرا بختیاری / انتشارات رضوی

کتاب «امام رضا(ع) و فرقه‌های شیعی» نوشته زهرا بختیاری نگرش و تعامل حضرت در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نسبت به گروه‌های مختلف شیعی مانند واقفیه، زیدیه، غالیان و... در مدت زمان امامت بیست ساله ایشان را برای مخاطب بیان کرده است. آشنایی با این فرقه‌ها و شناخت چگونگی تعامل و برخورد امام رضا(ع) با آنان علاوه بر کسب اطلاعات تاریخی در جهت چگونگی برخورد با گروه‌های مختلف در جوامع کنونی نیز مفید خواهد بود.

این کتاب دارای شش فصل است که در فصل اول به عنوان زمینه‌سازی برای ورود به مباحث اصلی در قالب سه گفتار برخی از واژه‌های مورد نیاز تعریف گردیده و سیر تاریخی این فرقه‌ها از آغاز تا دوران حضرت مورد واکاوی قرار گرفته و همچنین برای مخاطب علل فرقه فرقه شدن شیعیان نیز بازگو شده است.

کتاب امام رضا(ع) و فرقه‌های شیعی در 236 صفحه از سوی انتشارات آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است که برای اگاهی از دورانی که فعالیت‌های فرقه‌های شیعی به لحاظ کمی و کیفی به اوج خود رسیده است، مفید خواهد بود.

*خورشید شب

استاد نعمت‌الله صفری / انتشارات قدس رضوی

کتاب «خورشید شب» نوشته استاد نعمت‌الله صفری به صورت اجمالی گوشه‌هایی از مؤلفه‌های سیاسی جامعه معاصر امام رضا(ع) را بازگو کرده و البته در این مباحث به جریاناتی پرداخته که به نوعی در شناخت سیره حضرت موثر بوده است.

نگارنده در تبیین جریان‌های سیاسی دوران امامت حضرت، مطالب را در دو بخش جریان‌های حاکم و جریان‌های مخالف تقسیم کرده و هر کدام را با تکیه بر منابع معتبر به صورت مختصر برای مخاطب بازگو کرده که در موضوع جریان حاکم ابتدای نمایی کلی ارایه می‌دهد و حکومت عباسی را به چهار عصر دوران نیرومندی و شکوفایی، دوران نفوذ ترکان، دوران نفوذ آل بویه ایرانی و دوره نفوذ سلجوقیان ترک تقسیم می‌‌کند.

نویسنده در بررسی جریان‌های مخالف حکومت فقط به دوره زمانی حکومت‌های امین و مآمون تا زمان شهادت امام رضا(ع) پرداخته و قیام‌های علویان مانند قیام محمد فرزند امام صادق(ع)،قیام زید و قیام ابراهیم فرزند امام موسی کاظم(ع) و دردسرسازی‌های خوارج برای حکومت را بیان کرده است.

ارایه یک جمع‌بندی در پایان کتاب از ویژگی‌ خوب این کتاب محسوب می‌شود و همچنین وفات یا شهادت امام رضا(ع)، علل عدم پذیرش خلافت و مساله ولایتعهدی از دیگر مباحث این کتاب جیبی 61 صفحه‌ای است که از سوی انتشارات قدس رضوی به چاپ رسیده است.

*اعترافات غلامان

حمیدرضا شاه آبادی/کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«ما سی غلامیم که آن چه را درآن سه سال بر ما رفت مرور می کنیم آن را به خود باز می گوییم تا در یابیم شقی هستیم یاآمرزیده .می خواهیم در یا بیم دستمان به خون فرزند رسول خدا آلوده است یا خیر،هرکدام از ما آنچه را دیده به دیگران باز می گوید .شما هم بشنوید و برما قضاوت کنید ."

کتاب از زبان غلامان جنگی بنی عباس و مامون روایت می‌شود .حکایت آوردن امام رضا(ع)از مدینه به مرو است. هر بخش از نگاه یک غلام روایت می‌شود غلامی که سرکرده غلامانی است که امام را از مدینه به مرو می‌آورند. همچنین غلام کاتب دارالحکومه، غلامی که شب و روز در خواب و بیداری مراقب امام است و ...همه از زاویه دید خود به روایت ماجرا می‌پردازند به تکمیل پازلی که قرار است به فاجعه‌ای دردناک منجر شود، شهادت امام رضا(ع).

روایت آنها بازگو کننده و نشان دهنده روش ستمگرانه و مزورانه حکام عباسی و بخصوص مامون است که بر هیچ یک از اطرافیانش رحم نمی‌کند و با سیاستی شیطانی پس از بهره برداری سیاسی و کاری از ایشان به جهت اطلاعشان از رفتارش آنها را نابود می‌کند. وی حتی بر وزیر ایرانی‌اش سهل هم رحم نمی‌کند و برای راضی نمودن دستگاه خلافت عباسی و برای آنکه توطئه‌اش مخفی بماند غلام را هم به هلاکت می‌رساند. ظلم و جور و سیاست‌های تزویر گرانه حکام و ماموران خلافتی در ارتباط با مردم و غلامان و بالاخص خاندان عصمت و طهارت به خوبی نشان داده شده است. وضعیت زندگی و عشق مردم به امام و تاثیر عاطفی ایشان بر مردم و نفوذشان میان آنها و ترس خلیفه از این قدرت نفوذ به خوبی نمایانده شده است.

صفحه آرایی و فونت کار مناسب است و در عین متفاوت بودن همراه با رنگ قهوه‌ای که شاید به زمان و تاریخ اشاره داشته باشد و نیزجنس صفحات و فصل‌بندی کار به زیبایی آن کمک می‌کند و خواننده را در خواندن کتاب و تاثیر پذیری بیشتر یاری می‌رساند.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین