عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۶۳۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
انسان‌ در زندگی ممکن است از بعضی رفتارهای اطرافیان ناراحت و دل گیر شود و راهی هم برای بیان این مسئله نداشته باشد در این مرحله بهترین کاری که انسان می‌تواند انجام بدهد صبر است.
عقیق: یکی از اصولی که اسلام بر آن تاکید ویژه‌ای داشته صبر است. گاهی در مقابل یکسری از رفتارها فقط صبر است که می‌تواند به فریاد انسان برسد و این کار باعث آرامش هم می‌شود.
امام باقر(ع) در حدیثی با اشاره به این آیه‌ سوره فرقان "أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا" و تفسیر این آیه می‌فرمایند: در این آیه منظور از غرفه بهشت است." به بهشت می‌رسند بواسطه صبری که بر فتنه‌های دنیا می‌کنند. "
امام باقر(ع) می‌فرمایند: چون روز رستاخیز شود ندا دهنده‏‌ای فریاد برآورد: کجایند بردباران؟ پس گروهی از مردم بایستند پس آنگاه ندا دهنده‌ای ندا دهد: کجایند تحمل ‏کنندگان؟ پس گروهی از مردم بپا خیزند. عرض کردم راوی‏: فدایت گردم بردباران و تحمل‏ کنندگان چه کسانی هستند؟ پس امام علیه السّلام فرمودند: بردباران بر انجام واجبات و تحمل‏ کنندگان بر دوری از گناهان.
رسول خدا (ص) فرموده‌اند: صبر چهار شعبه دارد: اشتیاق، هراس، وارستگی و انتظار. پس هرکس مشتاق بهشت است باید از شهوات بیرون برود و کسی که از آتش می‌ترسد باید از گناهان برگردد و کسی که نسبت به دنیا زهد می‌ورزد، باید گرفتاری را سبک بشمارد و کسی که در انتظار مرگ است باید در کارهای خوب بشتابد.
امام علی (ع) می‌فرمایند: صبر در کارها همانند سر در بدن است، همانطور که وقتی سر از بدن جدا شود، بدن فاسد می‌شود، هنگامی هم که صبر از کارها جدا شود کارها تباه می‌شود.
حضرت محمد (ص) فرموده‌اند: نشانه انسان صبور در سه چیز است: کسل نمی‌شود، دل تنگ نمی‌شود، از پروردگارش شکایت نمی‌کند، چرا که وقتی کسل شود، حق را ضایع و تباه خواهد کرد و هنگامی که دلتنگ شد، سپاسگزاری نمی‌کند و وقتی که از پروردگارش شکایت کند، گناه خواهد کرد.


پی نوشت ها:

بحارالانوار جلد ۱۷ ( جلد ۲ ) صفحه ۱۶۵
تحف العقول
میزان الحکمة جلد ۵ حدیث ۱۰۱۳۳
بحارالانوار، نشر کتابفروشی اسلامیه، جلد ۷۱ صفحه ۷۳
بحارالانوار جلد ۷۱ صفحه ۸۶
منبع:ایسنا
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین