۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۸ : ۱۰
اينکه علي(عليهالسلام) ميفرمايد دوستي براي خدا و در راه خدا، محکمترين پيوند است، يعني همين؛ يعني آنها دوستي براي خدا را بر دوستي پدر و مادر ترجيح ميدادند و از رسول خدا دست برنميداشتند. چون حبّشان في الله بود. پس حبّ و دوستي اينطور در بينش انسان تأثير ميگذارد که انسان براي ديني که پذيرفته و برايش جا افتاده است، اينطور استقامت کند و حتّي در برابر خانواده و خويشان خود، بايستد.
اينها اگر دست از پيغمبر بر نميداشتند به خاطر حبّ في الله بود، وگرنه پيغمبر اکرم هيچ کس را با ابزارهاي مادي، به خودش جذب نميکرد. پيغمبر چنين کارهايي نکرده بود و در هيچجاي تاريخ هم چنين مطلبي نقل نشده است که پيغمبر کسي را به خودش جذب کند. هم خودش گرسنه بود، هم کساني که اطرفش بودند؛ سنگ به شکمشان ميبستند تا جلوي گرسنگيشان را بگيرند. ياران حضرت، پيغمبر را لله و فيالله دوست داشتند و نسبت به اسلام بينش پيدا کرده بودند، که اينطور ايستادگي ميکردند.
علّت ناپايداري دوستيهاي دنيايي
اين روايات نکتهاي را به ما ميفهماند که اگر محور دوستي خدا باشد، دوستي دوام پيدا کرده و بسيار محکم خواهد بود. توجه کنيد! اينها دو ويژگي متفاوت دوستي براي خدا است؛ يکي از نظر کمّي و زماني است که ميگوييم دوستي براي خدا دوام و پايدارياش بيشتر است و تا قيامت پابرجا خواهد ماند. امّا يک بحث هم کيفي است و ميگوييم دوستي براي خدا و در راه خدا، محکمترين پيوند است. بحث ما در جلسات گذشته در مورد کمّيت رابطهها بود که گفتيم اگر محور دوستي امور دنيايي باشد، چون سبب ناپايدار است، رفاقت هم ناپايدار ميشود؛ «وُدُّ أبنَاءِ الدُّنيَا يَنقَطِعُ لِإنقِطاعِ سَبَبِهِ وُدُّ أبنَاءِ الآخِرَةِ يَدُومُ لِدَوَامِ سَبَبِهِ». انقطاع و دوام، مطرح بود که کدام دوستي پايدار است و کدام ناپايدار است. امّا امروز بحث کيفي را مطرح کرديم و گفتيم که روايات ميفرمايد: اگر محور دوستي لله و في الله باشد، اين پيوند خيلي محکم خواهد بود، تا جايي که از پيوند خويشاوندي هم محکمتر خواهد شد.
معيار ارزيابي دوستيها
من گام به گام پيش ميروم و مباحثم با يکديگر ارتباط دارد. حالا ببينيم در معارف ما، از نظر ارزيابي دوستي که آيا في الله هست يا نه چه معياري مطرح شده است. از طرفي ميبينيم که براي چنين دوستياي که بر محور معنويّت است، در روايات ارزش بسياري قائل شدهاند. ارزش اين دوستيها عند الله، ارزش خود اين رفاقتهاي في الله، نسبت به باقي صالحات و کارها و اعمالي که انجام ميدهد، از همه بيشتر است. نفس اين رابطه محبّتي و دوستي و خود اين دلبستگي في الله و لله، در مقايسه با اعمالي که انسان انجام ميدهد، عندالله ارزش بيشتري دارد.