عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۷۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۱
زنان حماسه‌ساز عاشورا؛
"دره الصدف"، دختر عبدالله بن عمر انصاری از زنان دلیر شیعه است که برای بازپس گیری سر مبارک امام حسین(ع) از یزیدیان و آزادسازی اُسرای کربلا به همراه 70 زن دست قیام کرد.
عقیق:به نقل از  طنین یاس، وقتی انقلابی به وقوع می پیوندد، زنده ماندن قیام مهم تر از خود قیام می شود چرا که این قیام باید برای آیندگان بماند، در حقیقت حفظ و نگهداری یک نهضت و انقلاب، از انجام آن مهمتر است.

پس از قیام جانسوز کربلا، زنان نقش بی بدیلی در حفظ و نشر این قیام داشتند، حضرت زینب(س) پس از قیام عاشورا از روز دهم محرم الحرام سال 61 هجری دقیقا همان ساعت اولیه پس از قیام، رسالت پیام رسانی عاشورا را شروع کردند تا جایی که این پیام رسانی موجب زنده ماندن واقعه عاشورا شد؛ زنان زیادی با الگوپذیری از حضرت زینب (س) به تبلیغ و نشر قیام عاشورا پرداختند.

"دره الصدف"، دختر عبدالله بن عمر انصاری از زنان دلیر شیعه است که در حفظ و نشر واقعه عاشورا نقش آفرینی کرد.

 هنگامی که خبر ورود سر مبارک امام حسین(ع) به شهر حلب رسید، عبدالله بن عمر انصاری – پدر دره الصدف و از شیوخ شیعه  از شهادت امام (ع) گریست، در حالیکه این اشعار را می سرود:

قل العزاء و فاضت العینان و بلیت بالا رزاء و الشجان
قتلواالحسین و سیر و النسائه حرم الرسول بسائر البلدان
منعوه من ماء الفرات بکربلا وعدت علیه عصا به الشیطان

"دره الصف" با دیدن منقلب شدن حال پدرش گفت: ای پدر پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران و فرزندانش، خیری در زندگانی نیست به خدا سوگند مردم را به شورش وا می دارم  و سر مبارک حضرت را از دست آنها خلاص و اُسرا را نجات می دهم و نیز سر مطهر را در خانه خود به خاک خواهم سپرد.

دره الصدف، مردم حلب و نواحی را به کمک طلبید و گروهی به او پیوستند، مورخان تعداد زنانی که به یاری وی شتافتند، هفتاد زن می نویسند که همگی لباس رزم بر تن کرده بودند و به سوی مرکب اُسرا رفتند؛ با طلوع آفتاب، نخستین علامت اُسرای خاندان نبوت(ع) را مشاده کردند و صدای گریه کودکان و نوحه سرائی و شیون کنان را شنیدند و آنان نیز گریستند و در کمین سنگر گرفتند، سپاه بنی امیه همراه سرهای شهداء که بسیار بودند آنها را شناسایی کرده و به مقابله با آنها شتافتند.

"دره الصدف" با وجود کمک بعضی قبایل حلب طی یک نبرد نا برابر به شهادت رسید و باقی متفرق گردیدند. پس از خروج زنان بنی اسد در کربلا، این قیام دوم زنان می باشد

منبع:روضه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین