مفسر قرآن مجید تأکید کرد:
عقل از درک برخی امور عاجز است
استاد انصاریان گفت: همانطور که با چشم نمیتوان همه عالم را دید، با عقل هم نمیتوان به همه زوایای این عالم هستی پی برد؛ با این گوشی هم که داریم، نمیتوانیم همة صداها را بشنویم و نمونه آن صدای انفجار شدید خیلی از ستارگان است که قابل شنیدن نیست.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه در جمع عزاداران شهادت حضرت اباعبدالله (ع) در مسجد امام رضا علیه السلام تهران گفت: از نعمتهای ویژه و با ارزش پروردگار که به انسان عنایت شده، عقل است و نزدیک به هزار بار در قرآن مسألة عقل با تعبیرات مختلف بیان شده است.
وی خاطرنشان کرد: هیچ مکتب، مدرسه و آیینی مانند قرآن مجید به بحث عقل نپرداخته و حتی بعضی از مکاتب عقل را قبول ندارند.؛ به طوری که بعضی از مکتبها هم مسیر عقل را به اشتباه درک کردهاند و از قرن هفدهم نیز به خطر حسگرایی دچار شدهاند.
مفسر برجسته قرآن مجید درباره این گروه گفت: این حسگرایی سبب شد تا حقایق ماورای عالم، آخرت و بسیاری از حقایق را نفی کنند و با چنین مکتبی، اقتصاد سالم، حلال، حرام و بسیاری از خطوط قرمز نفی شد. همچنین این دسته از افراد نفهمیدند که نورافکن عقل، همة زوایا را روشن نمیکند و مشکل است که بتوان این گروه را از ظلمت نجات داد.
وی ادامه داد: من در کشورهای اروپایی و غربی با افراد زیادی صحبت کردم و خودشان بیان میکردند که ما فقط به دنبال لذت هستیم و نمیتوانیم از این حسگرایی خارج شویم؛ حتی حاضرند به بیماریهایی مانند ایدز مبتلا شوند ولی به تفکر خودشان ادامه دهند.
استاد انصاریان تأکید کرد: همانطور که با چشم نمیتوان همه عالم را دید، با عقل هم نمیتوان به همه زوایای این عالم هستی پی برد.؛ با این گوشی هم که داریم، نمیتوانیم همة صداها را بشنویم و نمونه آن صدای انفجار شدید خیلی از ستارگان است که قابل شنیدن نیست. با تفکر در اعضای بدن و عقل میفهمیم که این اعضاء و جوارح با همه شگفتی، جزئی هستند و قابلیت درک همه مسائل را ندارند.
وی افزود: کتاب شریف کافی روایتی را از امام کاظم (ع) نقل میکند که اشاره به استفاده بهینه از عقل دارد و مخاطب این روایت هشام است. در این روایت به دو چراغی که خداوند برای هدایت مردم قرار داده است اشاره دارد: اول، چراغ بیرونی و ظاهری که همان انبیاء و ائمه طاهرین علیهم السلام هستند. و دوم، چراغ درونی و باطنی که همان عقل است. این عقل واسطه بین ما و انبیاء و ائمه علیهم السلام است وگرنه که انسان دیوانه قادر به برقراری این ارتباط نیست.
مفسر قرآن کریم در پایان گفت: حداقل چیزی که باید قبول کرد، این است که پیمودن این راه با افرادی مثل انبیای الهی بهتر است یا افراد گمراهی که در جامعه نابینا هستند! ما باید به آیات و روایات دل ببندیم و متوجه شویم که همه لذات در گرو بهرهگیری از این کلمات نورانی است و لذات مادی زودگذر امروزی هیچ بهره و ارزشی برای انسان ندارد.
منبع:شبستان