عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
آیت‌الله جوادی‌آملی:
مفسر قرآن گفت: عاشورا تنها درس شهادت نیست بلکه درس ایثار هم است.
عقیق:سومین همایش جرعه‌ای از ایثار که در جهت نکوداشت مقام جوان فداکار آملی مرحوم سیدحسین ابراهیمیان شامگاه یک‌شنبه در سالن همایش‌های مجتمع ولی‌عصر (عج) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد با پیام آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی مفسر کبیر قرآن کریم همراه بود.

در پیام این مرجع بزرگ تقلید جهان اسلام که به صورت تصویری پخش شد، آمده است: حضور همه افراد، فرهیختگان و ولایتمداران مازندرانی را گرامی داشته و حضور نخبگان، خانواده معظم شهدا و ایثارگران را در این همایش ارج می‌نهیم.

آیت‌الله جوادی‌آملی تصریح کرد: از بنیانگذاران این همایش و نکوداشت حق‌شناسی می‌کنیم و از خانواده‌های بزرگواری که فرد یا افرادی را به عنوان ایثارگر امت اسلامی قربانی نظام اسلامی کردند اجر و صیرشان را از خداوند مسئلت می‌کنیم.

وی افزود: از سادات بزرگواری که از خانواده‌های شهدا هستند و برای حفظ جان دیگری و دیگران رنج فراوانی را تحمل کردند قدردانی داریم و اجرشان را از خداوند مسئلت خواستاریم.

مفسر کبیر قرآن کریم اعلام کرد: اسلام به همراه خود گذشته از معارف وحیانی و توحیدی، اخلاق و مسائل فقهی و حقوقی ره‌آوردهای فراوانی را داشته و دارد که باعث برجستگی این نظام خواهد بود، جریان ایثار غیر از جریان عدل و احسان است و قرآن چهار عنوان را در کنار هم ذکر کرده که برخی از برخی دیگر برترند.

این مرجع بزرگ تقلید جهان اسلام با ابراز اینکه خداوند در مورد عدل و احسان در سوره نحل ذکر کردند که احسان بالاتر از عدل است، گفت: عدل این است که اگر کسی نسبت به ما محبت کرد ما معادل آن محبت را روا بداریم و احسان آن است که بیش از عدل نسبت به او محبت روا بداریم و یا اگر نسبت به ما غفلتی مرتکب شد و اشتباهی کرد گذشت از او به عنوان احسان است، انتقام در حد متعادل عدل است اما عفو، تخفیف و گذشت بالاتر از عدل است پس در سوره صف اولین پله را عدل قرار داده و پله برتر را احسان قرار داد که این دو امر راجع به عدل و احسان است.

آیت‌الله جوادی‌آملی در بخش دیگری از این پیام یادآور شد: دو امر دیگری راجع به تعاون و ایثار مطرح است، تعاون کمک کردن متقابل است که دو نفر کمک یکدیگر باشند البته انسان وقتی می‌تواند به دیگری کمک کند که خودش نیاز نداشته باشد و نیازمند به آن مال یا شی نباشد.

وی ادامه داد: ولی بالاتر از تعاون مسئله ایثار است، در عین حال که خود فرد نیازمند به آن شی و مطاع است دیگری را بر خود مقدم بداند، اگر کسی تشنه است آب را به فرد دیگری داد که او نیز تشنه است این امر ایثار نام دارد.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وقتی انسان عطشانی را سیراب می‌کند از باب تعاون بوده و نتیجه خاص خود را دارد ولی کسی که تشنه‌ای را سیراب می‌کند خود تشنه نیست اما وقتی خودش تشنه بوده و آب هم کافی نیست، تشنگی خود را تحمل می‌کند و آب را که سهمیه اوست به دیگری می‌دهد این ایثار بوده که بالاتر از تعاون است.

این مرجع عالی در جهان اسلام با اعلام اینکه قرآن کریم در عین حال که ما را به تعاون دعوت کرد ما را به ایثار فرا می‌خواند، گفت: قران کریم انصار، اهل مدینه و رادمردان صدر اسلام را مثال زد که در حالی که خودشان نیازمند بودند مختصات زندگی خود را به دیگری می‌دادند و خودشان محرومانه به سر می‌برند و جریان «هل اتی» مصداق بارزی از ایثار است.

آیت‌الله جوادی‌آملی اضافه کرد: در این سوره آمده است وجود مبارک امام علی (ع)، حضرت زهرا (س)، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) در حالی که روزه گرفته و نیازمند به افطار بودند ولی غذا و افطار خود را به یتیم، مسکین و اسیر دادند که این امر ایثار است.

وی ادامه داد: در این مسئله چند نکته مهم بوده که الگو بودن و تاسی آنها کاملا مشخص می‌شود که مردم ایران عموما، استان ولایت‌مدار مازندران و شهرستان آمل که مهد ولایت و پیروی از نظام و رهبری هستند، اینها آثار این مراحل تکمیلی‌‌اند.

آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به فرمایشات خداوند در سوره «هل اتی» اذعان داشت: وجود مبارک امام علی (ع)، حضرت زهرا (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در حالی که روزه گرفته و نیازمند به افطار بودند ولی غذا و افطار خود را به یتیم، مسکین و اسیر دادند که اسیر در مدینه مسلمان نبود زیرا مسلمان که در مدینه اسیر نمی‌شد.

وی افزود: در جنگ‌های که مشرکین از مسلمانان شکست می‌خوردند از مشرکین و کفار نظام اسلامی اسیر گرفته می‌شد، ممکن است این اسیر در مدینه اسلام آورده باشد ولی به هر حال کافری بود که به عنوان اسیر به مدینه آمده، اگر ثابت شد که اسیر اسیر اسلام آورد بحث دیگری است ولی اسیری که در مدینه به سر می‌برد کافر بوده و این بزرگواران سهمیه افطاری خود را به یک کافر می‌دانند و این اوج ایثار است.

آیت‌الله جوادی‌آملی ابراز داشت: یتیم و مسکین در خود مدینه به سر می‌بردند، آنها مسلمان یا مسلمان‌زاده بودند ولی اسیر کافری بود که در جنگ‌‌ها به اسارت مسلمانان درآمد.

وی ادامه داد: علی (ع) و اولاد ایشان که عاشورا را برپا کردند، نشان دادند که عاشورا تنها درس شهادت نیست و درس ایثار است.

مفسر کبیر قرآن کریم اعلام کرد: بسیاری از افراد در عاشورا از سوی ولی زمان خود مجاز بوده و اجازه داشتند که از کربلا خارج شوند و همچنین بیعت را آن امام از آنها گرفتند ولی توانستند در کربلا بمانند، هم ایثار کنند و هم به استقبال شهادت بروند که در سوره مبارکه حشر خداوند فرمود انصار مدینه در آغاز ورود حضرت به آن شهر هم مهاجردوست بودند و هم اهل ایثار.

وی با اعلام اینکه در این نظام اسلامی قرآن و عترت هم درس جهاد و شهادت می‌دهد و هم درس ایثار عنوان کرد: در روایاتی که خداوند ایثارگران را می‌ستاید می‌فرمایند اگر کسی جلوی طغیان آب را بگیرد و نگذارد آب، سیل یا آب دریا به حیات، مال یا حیثیت کسی آسیب برساند او اهل بهشت است و اگر در جایی آتش روشن شده است کسی آن را خاموش کند، آتش‌نشان بود و نگذاشت شعله آتش به حریم دیگری سرایت کند این اهل بهشت است.

آیت‌الله جوادی‌آملی ادامه داد: جوانی که در دریا نگذارد کسی غرق شود و خود را به کام دریا می‌سپارد این اهل ایثار است، این روحیه را کربلا پرواند و این فکر را سیدالشهدا (ع) ترویج کرد، این گذشت را حسین‌ بن ‌علی (ع) به ما آموخت و اینکه می‌بینید جهان تشییع در روز عاشورا بسیار باشکوه عرض ادب می‌کند، اگر زنجان، اردبیل، یزد و سراسر ایران اسلامی و کوی و برزن شهرها را در این ایام دیدید برای این است که اهل بیت به ما درس انسانیت می‌دهند.

وی بالاترین و برجسته‌ترین چهره انسانیت را آن عملی دانست که کسی غرق بشود تا دیگری را از غرق شدن نجات دهد و کسی در آتش برود تا نگذارد دیگری بسوزد، متذکر شد: آنها اثر کربلا و نهضت سیدالشهدا (ع) و گرامیداشت خاندان عصمت و طهارت است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگرچه خداوند در سوره حشر از قرآن کریم فرمود ایثار شی مقدسی است و انصار که اهل ایثارند محبوبان الهی هستند اما اهل بیت (ع) که قرآن ناطق هستند آنها را معنا کردند و عملا پیاده کردند و به اصحاب‌شان رهنمود دادند که راهیان راه آنها گاهی در دریا پیدا و گاهی در آتش‌نشانی پیدا می‌شوند و گاهی در بذل کلیه به یک بیمار پیدا شده و گاهی در فرآیندهای دیگر جلوه می‌کنند که سلام و رحمت خداوند بر اینها و خاندان‌شان باشد و برکات دنیوی و اخروی الهی نصیب‌ دودمان ایثارگران باد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین