عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
عشق حسين(ع)همه جا جاريست؛
امروز فيلم هاي مداحي،سخنراني مذهبي،تحقيق و پژوهش،پيامك و جديدترين آثار عاشورا در قالب برنامه هاي ويژه محرم توليد شده و در دسترس كاربران قرار دارد و برخي نر‌افزارها برنامه‌هاي كامل عزاداري محرم را در بردارند كه اين نرم‌افزراها مي‌توانند هر گوشي تلفن همراه را به يك حسينيه تبديل كنند.
عقیق:محرم آن چنان عطر ياسش را در فضا پراكنده كه با گذشت دهه اول همچنان قلوب دوستداران و شيعيان حسين (ع) بوي غربت آل عبا مي‌دهد.
آنچه كه اين بار بيشتر از هميشه نگاه مرا به خود جلب كرد ميزان استقبال و رويكرد عزاداران به استفاده از تكنولوژي تلفن همراه بود.
تقريبا همه مردم موبايل به دست بودند و لحظات ناب حسيني را ثبت و ضبط مي‌كردند.
به گفته برخي از عزاداران: تلفن همراه توانسته با كارايي فوق العاده خود، «همراه واقعي» مردم باشد و استقبال بي‌نظير مردم و به ويژه عزاداران حسيني گوياي مقبوليت عام اين وسيله ارتباطي است.
آنان معتقدند: امروز در قرن بيست و يك قرار داريم و نه تنها نمي‌توان تكنولوژي‌هاي جديد را انكار كرد بلكه بايد با برنامه ريزي صحيح و بر پايه شريعت ناب محمدي (ص) از تلفن همراه ‌‌نهايت استفاده در جذب مخاطبان به قرآن و اهل بيت داشته باشيم.
در انديشه اين عزادران: هرچند برخي شبكه‌هاي اجتماعي اندكي فضاي ارتباطي را تاريك ساخته اما نفس تكنولوژي نمي‌تواند براي مردم مضر باشد.
محمد عاصمي مي‌گويد: برنامه‌هاي جذاب محرمي قابل نصب بر روي تلفن همراه، امسال توانست لحظات ناب مرا پر كند.
وي كه كارگر شيفت شب يكي از كارخانجات صنعتي قم است ادامه مي‌دهد: من اكثر شب‌ها شيفت بودم و توفيق شركت در برنامه‌هاي هيات مذهبي سطح شهر را نداشتم اما با دانلود ويژه برنامه‌هاي محرم از طريق اينترنت و نصب در گوشي‌ام توانستم هم به كار خودم برسم و هم به عزاداري بپردازم.
وي مي‌افزايد: برنامه وصال جانان را بر روي گوشي اندرويد نصب كرده‌ام كه اين برنامه داراي پيامك، احاديث، تصاوير و مداحي‌هاي مداحان مشهور است و مونس تنهايي‌ام موقع كار است.
ساره مولايي بانوي قمي است كه همزمان اشك بر گونه‌هايش جاري است و با تلفن همراه خود در حال فيلمبرداري از صحنه شام غريبان حسيني در امامزاده ابراهيم مي‌باشد.
وي كه اشك امانش نمي‌دهد علت ضبط تصاوير را اينگونه توضيح مي‌دهد: من هر سال برنامه آتش زدن خيمه‌ها را فيلمبرداري مي‌كنم و يك سال تمام هر روز با نگاه كردن به اين فيلم ضبط شده حال و هواي حسيني به من دست مي‌دهد و قلبم جلا مي‌يابد.
وي معتقد است: كربلا و عاشورا اختصاص به يك روز ندارد بلكه كل يوم عاشورا يك اعتقاد قلبي است كه در انديشه شيعه جاري مي‌باشد.
وي كه خود را دانشجوي تاريخ معرفي مي‌كند مي‌افزايد: برنامه‌هاي نرم افزاري در قالب بسته‌هاي محرم مي‌تواند همراه و همگام خوب جوانان باشد.
مولايي ادامه مي‌دهد: من نرم افزاري دانلود كرده‌ام كه به شبهات محرم پاسخ گفته و در جلسات دور هم كه با هم اتاقي‌هايم در خوابگاه داريم مطالب را مطرح و گفتگو مي‌كنيم.
وي مي‌گويد: اينگونه برنامه‌ها بسيار مفيد بوده و مي‌تواند در كمترين زمان ممكن بيشترين تاثير را بر مخاطبانش داشته باشد.
وي از نماز خواندن امام حسين (ع) در ميدان جنگ، قمه زني، نذر در هيات، خنديدن در محرم، لعن و نفرين، عزاداري پيش از شهادت و... به عنوان موضوعات مطرح شده در نرم افزار پاسخ به شبهات محرم نام مي‌برد.
سيد كريم تقوي ديگر عزادار قمي است كه مي‌گويد: از وقتي گوشي جديد خريدم توانستم تمام زيارات ائمه بخصوص زيارت امام حسين (ع)، ادعيه مختلف و اعمال در مناسبت‌ها را دانلود كرده و همراه داشته باشم.
وي مي‌افزايد: من هر روز كه به اداره مي‌روم در مسير ۲۰ دقيقه‌اي تا محل كار هدفون گوشي را گذاشته و زيارت‌هاي مختلف را همنوايي مي‌كنم.
وي از اينكه توانسته در دهه نخست محرم زيارت عاشورا را اينگونه و در مسير اداره رفتن حفظ كند خوشحال است و تصريح مي‌كند: از وقتي گوشي همراه جديد خريده‌ام و اين برنامه‌ها را نصب كرده‌ام احساس مي‌كنم به خدا نزديك‌تر شده‌ام.
تقوي ادامه مي‌دهد: برنامه رستاخيز خون يك برنامه كامل محرم است كه مي‌تواند هر گوشي تلفن همراه را به يك حسينيه تبديل كند.
آموزه‌هايي از مكتب عاشورا، راه حسين چراغ زندگي، پند سرخ تاريخ به همراه مداحي و سخنراني‌هاي محرم ۹۲ از جمله عناوين برنامه نصب شده بر روي گوشي آقاي تقوي است كه وي از طريق بلوتوث برنامه را براي من نيز ارسال كرد.
يك كار‌شناس مسائل مذهبي نيز معتقد است: تكنولوژي در خدمت دين يك فرصت بسيار بزرگي است كه ما مي‌توانيم ‌‌نهايت بهره را از آن داشته باشيم.
حجت الاسلام صادق باباپور مي‌گويد: آشنايي و معرفي برنامه‌هاي تلفن همراه ويژه محرم به مردم و بخصوص جوانان خود يك امر به معروف است و روحانيون محترم مي‌توانند در راه شناساندن اين برنامه‌ها نقش بسزايي داشته باشند.
وي مي‌افزايد: محرم حسيني، محرميان، اعمال ماه محرم، شعر عاشورا، ياران حسين، نواي عاشقي و... از برنامه‌هاي خوب كاربردي بر روي تلفن همراه است كه با زحمات زيادي تهيه شده و مي‌تواند منبع بسيار خوبي براي آشنايي هرچه بيشتر مردم و قشر جوان با موضوعات محرم و قيام اباعبدالله الحسين(ع) باشد.



منبع:حج
211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین