عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۳۱۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حفظ حرمت تربت امام حسین(علیه السلام) واجب است گفت: البته تربت به خاکی که از ضریح و اطراف ضریح برداشته می‌شود می‌گویند.
عقیق: به نقل از روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت‌الاسلام محمد افتخاری در جمع زائران مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه نجس کردن نام خدا، پیامبران، اهل‌بیت(علیهم السلام) و آیات قرآن حرام است گفت: اگر اسمای متبرکه نجس شوند باید سریعا آن را پاک کرد.

وی افزود: برخی می‌گویند اگر برای نمونه قرآن را آب بکشیم تا پاک شود در این صورت خمیر شده و از بین می‌رود، با این وجود نیز باید آن را پاک کرد و اگر این اموال غیر از اموال خود فرد باشد باید خسارت آن را پرداخت کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فرد نباید به اسمای متبرکه بی‌احترامی کند، اظهار کرد: اگر فردی مشاهده کند که این اسما در جاهایی افتاده که بی‌حرمتی به آنها می‌شود باید آن را بردارد؛ اسمای متبرکه‌ای که بر روی پارچه‌ها و کاغذها نوشته می‌شوند فرد حق ندارد آنها را دور بیندازد.

وی ادامه داد: اسمای متبرکه را نمی‌توان در جایی که موجب بی‌احترامی می‌شود انداخت و یا اینکه سوزاند، سوزاندن اسمای متبرکه حرام است؛ فرد می‌تواند با خمیر و یا دفن کردن در مکان پاک، آنها را از بین ببرد؛ راه دیگر انداختن در آب‌های روان است البته این کار در صورتی است که به محیط زیست آسیبی نرسد.

حجت‌الاسلام افتخاری گفت: همچنین فرد می‌تواند اسمای متبرکه را محو کند که این کار را می‌توان با لاک گرفتن انجام داد؛ البته برخی از ارگان‌ها از دستگاه‌های کاغذ خرد کن استفاده می‌کنند در صورتی می‌توان از این روش استفاده کرد که کاملا اسمای متبرکه از بین بروند، حتی اگر یک حرف از این اسما باقی بماند اشکال شرعی دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حفظ حرمت تربت امام حسین(ع) واجب است، ادامه داد: نجس کردن تربت سیدالشهدا(ع) حرام است، البته تربت به خاکی که از ضریح و اطراف ضریح برداشته می‌شود می‌گویند.

وی یادآور شد: تربت امام حسین(ع) دارای ارزش بسیار زیادی است، به گونه‌ای که گفته شده مستحب است کام نوزاد را با تربت حسین بن علی(ع) برداشت؛ متأسفانه در برخی خانواده‌ها وقتی نوزادی متولد می‌شود بدون رعایت آداب و رسوم اسلامی موسیقی و ترانه‌های مستهجن پخش می‌کنند، این کار برای والدین مسئولیت دارد.

منبع:فرهنگ

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین