عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۱۸۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶
فلسفه قیام عاشورا/۳
نویسنده و استاد عرفان اسلامی گفت: عاشورا برای احیای معالم دین و امر به معروف و نهی از منکر اتفاق افتاد، ‌متأسفانه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر با همه تلاش‌ها و قانون‌گذاری‌ها جایگاه خود را نیافته است.
عقیق: اسماعیل منصوری لاریجانی محقق اسلامی و نویسنده ایرانی در زمینه عرفان اسلامی درباره مهمترین نکته در فلسفه عاشورا اظهار داشت: عاشورا همانگونه که خود امام حسین (ع) به عنوان رهبر نهضت فرمودند، برای احیاء معالم دین و سنت‌های الهی و تعالیم قرآن کریم در جامعه صورت گرفت.

وی در ادامه افزود:‌ اما راه و روشی هم که خداوند برای احیاء معالم دین و ارزش‌های قرآنی پیش روی همه ما،‌ پیشوایان ما و سایر مسلمانان قرار داده است احیاء اصل امر به معروف و نهی از منکر به عنوان راهبرد عملی در جامعه است.

منصوری‌لاریجانی یادآور شد: همانگونه که در وصیت نامه امام حسین (ع) آمده، ایشان فرمود که «انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی، ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر...؛ من فقط برای اصلاح سنت‌های پیامبر خروج می‌کنم نه دنبال این هستم که به کسی ظلم بکنم و آشوبی به پا کنم بلکه اصل امر به معروف و نهی از منکر را به سیره جد خودم زنده کنم»، این وصیت نامه نزد برادرشان محمد حنفیه نگهداری می‌شد.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر بیانگر حیات و نشاط و فرهنگ عمومی جامعه مسلمان است، اظهار داشت: متأسفانه در زمان بنی امیه این معارف فراموش شد و سنت‌های جاهلی و روش‌های خودسرانه و من درآوردی جایگزین آن شده بود. اینها پیام عمومی عاشورا برای دوره‌ها و نسل‌ها و انسان‌هایی است که می‌خواهند شرافتمندانه زندگی کنند و در زیر یوق ظلم و جنایت و خیانت و نفاق ستمگران نباشند.

وی با تأکید بر اینکه پیام عاشورا برای همیشه تاریخ زنده است و تا تاریخ هست و چرخه حیات در گردش است، پیام عاشورا روح حیات و زندگی شرافتمندانه مبتنی بر عدالت و توحید است، افزود: متأسفانه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر با همه تلاش‌ها و قانون‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد، جایگاه واقعی خود را در جامعه ما پیدا نکرده است.

منصوری‌لاریجانی، عاشورا را یک فرهنگ و پیام همگانی توحید و عدالت به شمار آورد و گفت: این با راهبرد امر به معروف و نهی از منکر تحقق پیدا می‌کند لذا باید امر به معروف و نهی از منکر مطالبه همه مردم باشد چه آنها که مسلمان هستند و چه اقلیت‌هایی که دنبال آزادی هستند، چرا که برای همه مفید است و همین نگاه فراگیر امام حسین (ع) در نهضت عاشورا است که موجب شد حقیقت کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا در تاریخ جاودانه شود.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین