عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۰۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
فلسفه قیام عاشورا/2
رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه گفت: برخی تصور می‌کنند که بستن کوچه و خیابان یک هنر در عزاداری‌هاست درحالی که صدای زیاد بلندگوها و سد معبر و تا دیروقت عزاداری کردن باعث مزاحمت مردم می‌شود و این عزاداری را مقبول نمی‌کند.
عقیق: حجت‌الاسلام رضا مختاری، رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه درباره مهمترین اهداف امام حسین (ع) در قیام عاشورا اظهار داشت: خود سیدالشهدا اهدافشان را پیش و در حین قیام عاشورا بیان کردند، بنابراین ما هم نباید چیزی کم و زیاد کنیم.

وی در ادامه افزود: ایشان فرمودند که برای اصلاح امت جدشان قیام کردند و برای امر به معروف و نهی از منکر، بنابراین در یک کلمه برای زنده نگه داشتن دین و خود را فدای خواسته‌های دیگران به خاطر دستور خدا و دین خدا کردند.

حجت‌الاسلام مختاری با اشاره به اهمیت ایثار و فداکاری برای حفظ دین خدا، اظهار داشت: متأسفانه امروز آنچنان که باید از این نهضت عظیم بهره‌برداری نکرده‌ایم، باید همت کنیم و آنچه که مدنظر سیدالشهدا بوده را به بهترین نحو درس بگیریم.

وی با بیان اینکه مراسم‌های سوگواری امام حسین (ع) را نباید کمرنگ و کم اهمیت شمرد، افزود: البته همزمان با این رونق و شکوه باید مراقب هم باشیم که اینها با کارهای جاهلانه و خلاف اهداف مقدس اباعبدالله (ع) آمیخته نشود، یعنی همیشه باید در برابر چگونگی عزاداری و کم و کیف آن به دستورات عالمان دین عمل کرد و از خودسری و خودرأیی در زمینه عزاداری خودداری کرد.

حجت‌الاسلام مختاری یادآور شد: یکی از نکات درباره عزاداری‌ها به طول انجامیدن آنها تا ساعات نیمه شب است که مزاحمت برای همسایه‌های حسینیه‌ها ایجاد می‌کند و این کارها روا نیست دوم چنین عزاداری‌هایی عاملی می‌شود تا افراد از واجباتشان غافل شوند و تأکید بزرگان ما همیشه بر عزاداری‌ها جا نماندن از نماز است، نظیر آیت‌الله شیخ احمد مجتهدی تهرانی که چنین توصیه‌هایی داشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رفت‌وآمد دسته‌ها در کوچه و خیابان نباید سد معبر ایجاد کند، حتی برخی تصور می‌کنند که بستن کوچه و خیابان یک هنر در عزاداری‌هاست درحالیکه صدای بلند بلندگوها و سد معبر و تا دیروقت عزاداری کردن باعث مزاحمت مردم می‌شود و این عزاداری را مقبول نمی‌کند، باید مراقب باشیم تا بدعت‌ها و مطالب نادرست و جاهلانه با دین و عزاداری‌مان آمیخته نشود چرا که همیشه بزرگان به این مسائل هشدار داده‌اند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین