عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۸۶۵
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۱
آیت‌الله‌ وحید خراسانی:
آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی با بیان اینکه تفکر در عالم از درس‌های قرآن است، تاکید کرد: بر همه طلاب لازم است که در همه چیز ریزبین باشند و به دنبال رسیدن به حقایق آن باشند.
عقیق:آیت‎الله‌العظمی وحید خراسانی در درس تفسیر سوره یاسین ضمن قرائت آیه شریفه «وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ»﴿یاسین/۳۸﴾ گفت: امام صادق(ع) در خصوص خورشید سخنان اعجاب‌آوری را بیان می‎کنند که از جمله آنها، بحث ارتفاع شمس و انحطاط آن است.
وی افزود: طلوع و غروب و ارتفاع و انحطاط، ضدین هم هستند، ولی از اجتماع این ضدین معاش و معاد بشر رقم می‎خورد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: ارتفاع شمس و انحطاط آن چله تابستان و زمستان را بیان می‎کنند و این ارتفاع و انحطاط، موجب تحقق فصول اربعه می‎شود.
وی گفت: زمستان از انحطاط شمس به وجود می‎آید، زیرا اگر ذخیره حرارت گیاهان در زمستان نباشد، ذخیره ثمرات در تابستان محال است؛ زمستان است که باعث می‎شود نباتات این حرارت را در خود ذخیره کنند.
وحید خراسانی یادآوری کرد: اگر این توالی و گردش نباشد، نظام هستی به هم می‎ریزد و چیزی از آن نمی‎ماند؛ اگر مواد اولیه در تحریک و ایجاد ابرها نباشد، باران بهاری نیز وجود نخواهد داشت و زمین بدون آب خواهد ماند.
این مفسر قرآن گفت: امام صادق(ع) در ادامه به آثار متعدد دیگری در خصوص شمس و آثار آن اشاره کرده و فرمودند که در زمستان زمین مرطوب و نمناک است و برف و باران می‎بارد و اگر همیشه چنین بود، زندگی میسر نبود و بنایی نیز ساخته نمی‎شد.
این مرجع تقلید یادآور شد: از این ارتفاع و انحطاط  12 برج به وجود می‎آید که در این نقل و انتقالات در آفاق و انفس و حیوانات و گیاهان و انسان‌ها تحولات عظیمی به وجود می‌آید و سال از گردش این برج‌ها ایجاد می‎شود.
وی گفت: هرجا که بنگریم آیت الهی است ولی حیف که نه تفکر می‎کنیم و نه درس می‎گیریم و کیست که بتواند این حقایق و حکمت‎ها را به درستی ببیند و درک کند.
تعقل و تقوا لازمه رسیدن به حق آیات آفرینش

وی افزود: رسیدن به حق این آیات آفرینش دو مطلب را طلب می‎کند که نخستین آن فکر در عقل و تقوا در قلب است؛ خداوند دارای دو کتاب است که نخستین آن، قرآن در حوزه تدوین و دیگری این جهان در حیطه تکوین است.
آیت‌الله وحید خراسانی یادآورشد: همه این مخلوقات و شگفتی‎ها نتیجه عمل سبوح و قدوس است؛ نیل به او لا به شرط نیست و نتیجه آن شرط نیز تسبیح است که اگر مقدر شد باید درس مبسوطی پیرامون این تسبیح نیز ایجاد شود.
وی گفت: همه حقایق الهی در قرآن بیان شده است و سفارش اکید قرآن نیز بر مسئله تقواست؛ متقین هستند که به این کتاب خواهند رسید «ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ».
این مرجع تقلید بیان کرد: راه و کلید رسیدن به آیات تکوین، تقواست و برای رسیدن به آیات تدوین نیز نیازمند تقوا هستیم؛ وقتی این تقوا ایجاد شد کم کم به نهایت می‎رسیم و نهایت شناخت الهی منجر به حدیث امام علی(ع) شد که فرمودند در هرچیزی که بنگرم خدارا می‎بینم.
وی گفت: اگر می‎گذاشتند که این امام همام و عصاره هستی به خلافت مسلمین برسد و حق او غصب نمی‎شد، همه این حقایق به مسلمین می‎رسید ولی افسوس که بشریت را از حضور این امام و این حقایق محروم کردند.
وی تفکر در عالم را از درس‌های قرآنی دانست که بر همه طلاب لازم است که در همه چیز ریزبین باشند و به دنبال رسیدن به حقایق آن باشند.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین