آیتالله وحید خراسانی:
تقوا؛ راه رسیدن به آیات تکوین
آیتاللهالعظمی وحید خراسانی با بیان اینکه تفکر در عالم از درسهای قرآن است، تاکید کرد: بر همه طلاب لازم است که در همه چیز ریزبین باشند و به دنبال رسیدن به حقایق آن باشند.
عقیق:آیتاللهالعظمی وحید خراسانی در درس تفسیر سوره یاسین ضمن قرائت آیه شریفه «وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ»﴿یاسین/۳۸﴾ گفت: امام صادق(ع) در خصوص خورشید سخنان اعجابآوری را بیان میکنند که از جمله آنها، بحث ارتفاع شمس و انحطاط آن است.
وی افزود: طلوع و غروب و ارتفاع و انحطاط، ضدین هم هستند، ولی از اجتماع این ضدین معاش و معاد بشر رقم میخورد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: ارتفاع شمس و انحطاط آن چله تابستان و زمستان را بیان میکنند و این ارتفاع و انحطاط، موجب تحقق فصول اربعه میشود.
وی گفت: زمستان از انحطاط شمس به وجود میآید، زیرا اگر ذخیره حرارت گیاهان در زمستان نباشد، ذخیره ثمرات در تابستان محال است؛ زمستان است که باعث میشود نباتات این حرارت را در خود ذخیره کنند.
وحید خراسانی یادآوری کرد: اگر این توالی و گردش نباشد، نظام هستی به هم میریزد و چیزی از آن نمیماند؛ اگر مواد اولیه در تحریک و ایجاد ابرها نباشد، باران بهاری نیز وجود نخواهد داشت و زمین بدون آب خواهد ماند.
این مفسر قرآن گفت: امام صادق(ع) در ادامه به آثار متعدد دیگری در خصوص شمس و آثار آن اشاره کرده و فرمودند که در زمستان زمین مرطوب و نمناک است و برف و باران میبارد و اگر همیشه چنین بود، زندگی میسر نبود و بنایی نیز ساخته نمیشد.
این مرجع تقلید یادآور شد: از این ارتفاع و انحطاط 12 برج به وجود میآید که در این نقل و انتقالات در آفاق و انفس و حیوانات و گیاهان و انسانها تحولات عظیمی به وجود میآید و سال از گردش این برجها ایجاد میشود.
وی گفت: هرجا که بنگریم آیت الهی است ولی حیف که نه تفکر میکنیم و نه درس میگیریم و کیست که بتواند این حقایق و حکمتها را به درستی ببیند و درک کند.
تعقل و تقوا لازمه رسیدن به حق آیات آفرینش
وی افزود: رسیدن به حق این آیات آفرینش دو مطلب را طلب میکند که نخستین آن فکر در عقل و تقوا در قلب است؛ خداوند دارای دو کتاب است که نخستین آن، قرآن در حوزه تدوین و دیگری این جهان در حیطه تکوین است.
آیتالله وحید خراسانی یادآورشد: همه این مخلوقات و شگفتیها نتیجه عمل سبوح و قدوس است؛ نیل به او لا به شرط نیست و نتیجه آن شرط نیز تسبیح است که اگر مقدر شد باید درس مبسوطی پیرامون این تسبیح نیز ایجاد شود.
وی گفت: همه حقایق الهی در قرآن بیان شده است و سفارش اکید قرآن نیز بر مسئله تقواست؛ متقین هستند که به این کتاب خواهند رسید «ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ».
این مرجع تقلید بیان کرد: راه و کلید رسیدن به آیات تکوین، تقواست و برای رسیدن به آیات تدوین نیز نیازمند تقوا هستیم؛ وقتی این تقوا ایجاد شد کم کم به نهایت میرسیم و نهایت شناخت الهی منجر به حدیث امام علی(ع) شد که فرمودند در هرچیزی که بنگرم خدارا میبینم.
وی گفت: اگر میگذاشتند که این امام همام و عصاره هستی به خلافت مسلمین برسد و حق او غصب نمیشد، همه این حقایق به مسلمین میرسید ولی افسوس که بشریت را از حضور این امام و این حقایق محروم کردند.
وی تفکر در عالم را از درسهای قرآنی دانست که بر همه طلاب لازم است که در همه چیز ریزبین باشند و به دنبال رسیدن به حقایق آن باشند.
منبع:ایکنا