۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۸ : ۱۵
عقیق: جمعی از آیت الله بهجت ره دستورالعمل هایی را طلب می کردند که ایشان در پاسخ به این درخواست ها دستورالعمل های یازده گانه زیر را توصیه کردند:
بسمه تعالی
الحمدلله ربالعالمين، والصلاة علی سيد الأنبياء و المرسلين، و علی آله سادة الأوصياء الطاهرين و علی جميع العترة المعصومين، واللعن الدائم علی أعدائهم أجمعين.
جماعتی از اين جانب، طلب موعظه و نصيحت میكنند؛ اگر
مقصودشان اين است كه بگوييم و بشنوند و بار ديگر در وقت ديگر، بگوييم و بشنوند،
حقير عاجزم و بر اهل اطلاع پوشيده نيست.
و اگر بگويند كلمهای میخواهيم كه امّالكلمات باشد و
كافی برای سعادت مطلقه دارين باشد، خدای تعالی قادر است كه از بيان حقير، آن را
كشف فرمايد و به شما برساند.
پس عرض میكنم كه غرض از خلق، عبوديت است
(وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا
لِيَعْبُدُونِ[ و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه
مرا بپرستند]. سوره ذاريات/۵۶ ) و حقيقت عبوديت؛ ترك معصيت است در اعتقاد
كه عمل قلب است و در عمل جوارح.
و ترك معصيت، حاصل نمیشود به طوریكه ملكه شخص بشود،
مگر با دوام مراقبه و ياد خدا در هر حال و زمان و مكان و در ميان مردم و در خلوت
« ولا أقول سبحان الله و الحمدلله، لكنه ذكرالله عند
حلاله و حرامه».
ما امام زمان عجلالله له الفرج را دوست میداريم، چون امير نحل است؛ امور ما مطلقاً به وسيله او به ما میرسد؛ و او را پيغمبر صلواتالله عليه برای ما امير قرار داده؛ و پيغمبر را دوست داريم، چون خدا او را واسطه بين ما و خود قرار داده؛ و خدا را دوست داريم، برای اينكه منبع همه خيرات است و وجود ممكنات، فيض اوست.
پس اگر خود و كمال خود را خواهانيم، بايد دوست خدا
باشيم؛ و اگر دوست خداييم، بايد دوست وسائط فيوضات از نبیّ و وصیّ، باشيم؛ وگرنه
يا دوست خود نيستيم، يا دوست واهب العطايا نيستيم، يا دوست وسائط فيوضات نيستيم.
پس كيميای سعادت، ياد خداست، و او محرّك عضلات به سوی
موجبات سعادت مطلقه است؛ و توسل به وسائط استفاضه از منبع خيرات، به واسطه وسائل
مقرره خودش است. بايد اهتدا به هدايات آنها نماييم و رهروی به رهبری آنها نماييم
تا كامياب شويم.
ديگر توضيح نخواهيد و آنكه عرض شد، ضبط نماييد و در قلب
ثبت [كنيد]، خودش توضيح خود را میدهد.
اگر بگوييد چرا خودت عامل نيستی؟! میگويم: «اگر بنا بود
كه بايد بگوييم ما عامليم به هرچه عالميم، شايد حاضر به اين حضور و بيان نمیشديم»؛
لكن دستور، بذل نعمت است، شايد به مقصود برساند؛ « ما أخذالله علیالعباد أن يتعلّموا
حتی أخذ علی العماء أن يعلّموا».
مخفی نماند اگر ميسور شد برای كسی، نصيحت عملّيه بالاتر
است از نصايح قوليه «كونوا دعاة إلیالله
بغير ألسنتكم»
وفقّنا الله و اياكم لما يرضيه و جنبنا جميعاً عن ما
يسخطه و السلام عليكم و رحمةالله و بركاته والحمدلله أولاً و آخراً والصلوة علی
محمد و آله الطاهرين واللعن علی أعدائهم أجمعين.
مشهد، ربيعالثانی ۱۴۲۰
دستورالعمل دوم
بسمه
تعالی
كوچك و بزرگ بايد بدانيم: راه يگانه برای سعادت دنيا و
آخرت، بندگی خدای بزرگ است؛ و بندگی، در ترك معصيت است در اعتقاديات و عمليات.
آنچه را كه دانستيم، عمل نماييم و آنچه را كه ندانستيم،
توقف و احتياط نماييم تا معلوم شود، هرگز پشيمانی و خسارت، در ما راه نخواهد داشت؛
اين عزم اگر در بنده، ثابت و راسخ باشد، خدای بزرگ، اولی به توفيق و ياری خواهد بود.
والسلام عليكم و رحمةالله و بركاته، و الصلاة علی محمد
و آله الطاهرين، واللعن علی أعدائهم أجمعين.
دستورالعمل
سوم
بسمه تعالی
گفتم كه: الف، گفت: دگر؟ گفتم: هيچ در خانه اگر كس است،
يك حرف بس است بارها گفتهام و بار دگر میگويم: «كسی كه بداند هر كه خدا را ياد
كند، خدا همنشين اوست، احتياج به هيچ وعظی ندارد، میداند چه بايد بكند و چه بايد نكند؛
میداند كه آنچه را كه میداند، بايد انجام دهد، و در آنچه كه نمیداند، بايد
احتياط كند.»
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الاقل محمد تقی البهجت
ادامه دارد....